Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av tecno »

Du har inte mycket till material att ta av men visst bör det gå med rätt verktyg och stabil maskin, men varför inte göra helt nya?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Jag tänkte att det är lite enklare att ha bra tolerans om det var likt original-chucken med påskruvade backar, då kan man göra backar enkelt och i olika material.
Hittade en 80mm chuck och mjuka backar.
Chuck: http://automatic.jetshop.se/3backs-svar ... c-366.aspx
Backar: http://automatic.jetshop.se/mjuka-backa ... c-843.aspx

Det är ju möjligt att det är en okej lösning. Lite dyrt med 550:-/back :humm:

Edit: Bild på original-chucken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

En fråga, hela maskinen har smörjnipplar/koppar(se bild) enligt bild och är smörjd med ett gulaktigt fett(se bild). Det är i chuck, spindel-lager, gejdrar, kulskruvar...i princip överallt. Fettet är lite segt, ungefär som billig honung.
Vad är rätt fett och utrustning för att smörja detta, nu när jag ska montera ihop maskinen igen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Vissa chuckar för träsvarvar ser ju riktigt nice ut, dock är alla 4-backs?! :shock:
Dom monteras ju med gänga som det verkar men jag tänkte att man kanske på nått sätt skulle kunna modifiera så den går att montera på en adapter-platta eller liknande :humm:
https://verktygsboden.se/svarvtillbehoe ... t-ck-3.75z
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av jihe »

Varför skall du ha så liten chuck?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

För att axiella verktygen i revolvern tar i chucken om den är för stor. Original-chucken(en av alternativen den såldes med) är 85mm. Jag har ritat upp revolver och chuck nu och kan konstatera att maximalt går det att ha en chuck på 100mm, optimalt skulle vara lite mindre(förmodligen 85mm) för att inte behöva ha så långt utstick på radiella verktygen.
Har kontaktat Chuckcenter men det minsta dom hade var 125mm och det går inte.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av jihe »

Aha. Det skulle nog få mig att fimpa revolvern och skruva dit ett manuellt snabbfäste, men det är jag det. Då är du alltså begränsad till max 100 även på ämnen som skall svarvas också?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Stålhållarna är 12mm så du kan tänka dig att maskinen inte är så stor, den ska bara producera mindre saker(det största jag planerar att köra är 60mm aluminium). Jag har en annan svarv för stora prylar.
Teoretiskt kan man ju svarva större prylar om man plockar bort några verktyg i revolvern och kör med kanske 4 st istället för 8 st, men då försvinner lite av poängen med maskinen.

Jag tänke att om jag hade hittat en vanlig 3-backschuck som det finns vanliga mjuka backar till för vettigt pris(5-600:-/set) så skulle det vara en fullgod lösning. Letar vidare :)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av jihe »

Ja, har man en till svarv och ett planerat avgränsat anvädningsområde förstår jag tanken. Jag har ju en mindre svarv än den där, men den måste jag köra allt i. Där har jag en 80 mm och en 100 mm-chuck, och tycker 80 mm bara har nackdelar, grunda backar, frekventa backbyten osv.

Chronos har ju en kina-chuck i 80 mm med mjuka backar. Man byter hela backarna, men det gissar jag är normalt med så små chuckar. Kolla på K1180 på http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/chin ... hucks.html
Gissar att du kanske är på jakt efter bättre kvalitet, men den är billig i alla fall, likaså backarna.

Sen står det inget om genomgångshål, men det är säkert lika fjuttigt som i min, som har 16 mm. Det är nog knepigt att få plats med mer i 80 mm gissr jag, om man inte har oberoende backar.

Jag har beställt från Chronos flera gånger, det har funkat bra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Ja det var ett bra tips :) Har du precis den 80mm chucken som är på den sidan? Skulle det gå att borra igenom fästhålen så att man kan ha genomgående skruvar för att skruva fast den?

Jag kommer ju att köra många likadana bitar i maskinen när jag kör den och förmodligen ha svarvade backar till respektive jobb så att så länge biten går att spänna så är mindre chuck fördel för mig :)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av jihe »

Min chuck är rätt lik, men om det är samma vet jag inte. Den skulle garanterat inte gå att borra igenom, annat än kanske några millimeter från ytterkanten. Kan du ha fästhålen 5 mm från kanten kan jag tänka mig att det kanske skulle gå.

Finns det någon så liten chuck med frontmontering? Jag har svårt att föreställa mig hur man skulle få plats med snäckan :humm:

Edit: Fast vänta förresten, på lillchucken sitter ju hålen nästan i kanten. Det kanske går att borra igenom? Jag skall kolla när jag kommer hem.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Ja det finns vissa 80mm chuckar med genomgående hål, det går bra att ha dom längst ut i kanten eftersom jag ändå måste ha adapterplatta. Axeln är 70mm så det är därför en 80mm chuck inte går att skruva från baksidan :|
Vore kanon om du kunde undersöka ifall det går att borra för M6 eller kanske M5 rakt igenom :)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av jihe »

Borde gå. Snäckan har väl samma ytterdiameter som täckskivan där bak, så det finns ju utrymme. Ser också ut som om originalhålen sitter så till att de går fritt från skruvar och spår, så det borde gå att fortsätta med dem rakt igenom tänker jag mig.
chuck1.jpg
chuck2.jpg
jihe skrev:Den skulle garanterat inte gå att borra igenom
Är det det som kallas killgissning? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Kanon! Tackar för din tid och bilderna :)

Jag har hittat ett alternativ ifrån smaskin.se
Chuck Optima 900:-
Mjuka backar 490:-

Är ju lite dyrare än Chronos så jag har inte bestämt ännu. Som jag ser det så spelar inte kvaliteten så himla stor roll på stångmaterial, men med mjuka backar är ju repeterbarheten viktig. Dock borde inte det vara ett problem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av hawkan »

Allt går att fräsa vettu :)
Kanske fräsa de inre backarna i något stål som går att härda utan att det gör en 360.
Nåt kring 0,5% kol. Och sedan bygga vidare med mjuka backar på det.
Skriv svar