Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hempularen »

Tack, jag var helt enkelt för snabb och observerade/tänkte inte på att det fanns flera varianter. Har också reflekterat över att många symboler har små lödöar. Men överlag är jag överförtjust i KiCad och enkelheten att få bra resultat, jämfört med mina tidigare alster (25+ år sedan) med gnuggsymboler, tuchpenna och klistermärken är milsvid:-).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av opampen »

Jag är också mycket nöjd med KiCad! Man kommer snabbt in i det!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

KiCAD är klart bäst för amatörer, fungerar fint och är helt fritt från såväl $$$ som crippleware.

Padsen är lite ynkliga i många fall. För SMD finns där pads för handlödning med extra längd på de vanliga standardtyperna. För chips är det lätt att ändra så de blir lite längre. Är kanske mera jobb för de som vill ha styrd routing. Själv så smashar jag lusen uppe till vänster och friroutar.

Lödmask är mest ett otyg för amatörer. De värmeslukande lödningarna på det här aktuella kortet hade varit enklare utan så det funnits yta att värma mot. Blir det bryggor på finepitch så är där för mycket tenn eller för lite bly...

Angående AllPCB så är jag föga imponerad. Förstora bilderna och titta på padsen. Genompläteringarna ser inte bra ut och kanterna är tveksamma. Hafsigt och låg kvalitet. Som alltid, ur inget kommer inget. Brist på $$$ ger brister i kvaliten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av hawkan »

Blev den inte förtennt?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ToPNoTCH »

Invaliden skrev:Lödmask är mest ett otyg för amatörer. De värmeslukande lödningarna på det här aktuella kortet hade varit enklare utan så det funnits yta att värma mot. B
Fast här har du väl blandat ihop begreppen.

Lödmask är den gröna skyddslacken.

Jag tror du menar "Thermals" (finns säkert ett Svenskt ord för det)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av MadModder »

Ja, småtrådarna som görs runt en pad för att värmen inte ska försvinna ut i t.ex ett jordplan är thermal relief. Direktöversatt blir det termisk avlastning, men det är jag tveksam till att det heter. :humm:
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hempularen »

Invaliden skrev:KiCAD är klart bäst för amatörer, fungerar fint och är helt fritt från såväl $$$ som crippleware.

Padsen är lite ynkliga i många fall. För SMD finns där pads för handlödning med extra längd på de vanliga standardtyperna. För chips är det lätt att ändra så de blir lite längre. Är kanske mera jobb för de som vill ha styrd routing. Själv så smashar jag lusen uppe till vänster och friroutar.

Lödmask är mest ett otyg för amatörer. De värmeslukande lödningarna på det här aktuella kortet hade varit enklare utan så det funnits yta att värma mot. Blir det bryggor på finepitch så är där för mycket tenn eller för lite bly...

Angående AllPCB så är jag föga imponerad. Förstora bilderna och titta på padsen. Genompläteringarna ser inte bra ut och kanterna är tveksamma. Hafsigt och låg kvalitet. Som alltid, ur inget kommer inget. Brist på $$$ ger brister i kvaliten.
Tackar för granskningen, det ser onekligen inte bra ut i den uppförstorade bilden. Själva paden ser på bilden ut att inte vara pläterad men när jag tittar med förstoringsglas så ser den silvrig ut, dock med en ojämn yta (ungefär som när man målat för tjockt med färg).

Jag tror jag förstår din kommentar om lödmask att du menar att om man skippar lödmasken så hade man fått större kopparyta att värma upp med en stor spets, nu begränsas värmetillförseln av ytan som definieras av "lödmaskhålet".

Q1, Q2 gick faktiskt över förväntan bra att löda, kanske tack vare den gamla 60/40 blandningen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ecenier »

Bild

Ett mönsterkort från AllPCB. Imponerande kort tid från beställning tills att jag hade dom i handen. Beställde i lördags och fick dom igår. 5 dagar är jättebra!

Kortet är en kombinerat kort från mitt bidrag till Arduino-tävlingen 2019 som var en egen Loggmodul till Nibes bergvärmepump, samt en integrerad RG10.
RG10 är en rumsgivare som är ett tillbehör till Nibes bergvärmepumpar.

Jag har fler kort om någon skulle vara intresserad. Skicka PM.


.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har fler kort om någon skulle vara intresserad. Skicka PM.
Skulle man kanske kunna ha någon sorts "Skänkes/säljes av överblivna kort"? Det är ju like billigt/dyrt att beställa 1 kort som 5 eller 10 och man är ju lite smådum om man inte beställer max. Men om man bara behöver ett kort, då skulle man ju kunna bjuda ut resten för självkostnadspris.

Innan någon pratar ©, ® eller ™, det är kanske en del issues att ta itu med innan.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av adent »

Huggbävern: Jag har tänkt på det, har en låda med överblivna kort. De går alltid att använda till något, men man behöver nästan publicera schema och layout också om de ska vara användbara.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Oskar »

Senaste kretskortet var två stycken.

En generell design på ett Butterworth lågpassfilter med ytmonterade komponenter. 1008 induktanser och 1206 kondingar, gick fint att handlöda. Detta kort har jag också hunnit testa med gott resultat. För design av filtret använde jag ett beräkningsverktyg på denna sida, eftersom jag är så extremt lat - och praktiskt resultat stämde i mitt tyckte mycket bra överens med designen som websidan gav.
Det andra kortet var en ny version av min aktiva probe. Har förbättrat layouten för att förhoppningsvis få den att fungera bättre högre upp i frekvens. Har inte hunnit löda upp och prova denna ännu.
Bilden på korten är (slarvigt) beskuren eftersom jag även hade med ett kort till ett projekt på jobbet, och det vill jag inte visa :)
20190402_205411_2.jpg
20190403_070744.jpg
20190403_070748.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av adent »

Blev inspirerad av den trådlösa Weller-pennan och det miniatyriserade kortet med NRF24L01 i den. Kände att min interna trådlösa joysticksändare kunde bli mycket mindre om jag sätter radion på mitt kort istället för en modul.
För att få kortet ännu mindre tänkte jag att man kan använda batteriet som antenn. Sagt och gjort. Passade även på att byta ATmegan från en TQFP till en QFN. Tyvärr har jag inga sådana processorer så jag kopplade ihop det gamla
kortets processor med radion på det nya kortet och det funkade tamigtusan på första försöket! Korten verkade fungera helt ok även utan 100uF-kondingen så nästa steg blir kanske att den ersätts av några 10uF 0603 under batterihållaren, så
kan kortet sitta helt och hållet under batterihållaren! Tar man ur batteriet så räcker 100uF ensam till ca 5 kompletta sändningar av förändring!

Lödningarna är kanske inte de vackraste i världshistorien, men samtliga radiokomponenter är flyttade från en kina-modul.
Imponerad att jag lyckades få dit själva radion med varmluft hjälpligt och sen med lödkolv få kontakt på de stift som inte fick det efter varmluftsoperationen.
Mitt första kort med 0402.

Det gamla kortet på översta bilden: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 1#p1282885
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Invaliden slabbar kort. Första gången sedan jag blev invalid.

Laminat: Glasfiberfritt Bungard fabriksbelagt resist köpt från Conrad.
Film: Dubbla Esselte OH.
Exponering: Klämram utan vacuum.
Framkallning: Natriumsilikat pentahydrat.
Etsning: Natriumpersulfat.

Ena kortet blev absolut perfekt, det andra fick magiska små "revor". Hur det kan bli så med positiv resist vete f*n. Har tidigare bara sett det på den tiden jag använde Agfa Copyrex och fått något sk*t emellan vid exponeringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Glenn »

Marta: det där ser nästan ut att vara gjort med gnuggisar/kurvtejp ? eller ?

Imponerande etsning iaf, jag har aldrig varit i närheten av sån skärpa, men det var ju mycket länge sen jag etsade kort senast.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Det här är caddat i Corel Draw kört i Virtual Box med en äcklig w2k. Copy/paste ger tvärlås med Wine... Linjerna som går över på sina ställen kommer av att funktionen för att låsa mot objekt inte funkar. Den låser mot rutmöstret och markera/flytta ger utdragna knaslinjer. KiCad i all ära, men behövs inte Gerber så föredrar jag att fririta och enkelt kunna tweaka mönstret lite där det blir trångt.

Med rätt materiel blir det mycket bra. Kasta ut avloppsrens och saltsyra/väteperoxid till förmån för rätt kemikalier så fungerar det.

Förr innan miljömaffian styrde gick det att göra ännu bättre kort hemma på vanligt rålaminat. Lacken hette Agfa Copyrex GN20. Bara att torka av med hushållspapper, hälla på och sprida ut. Torka på högkant. Mönstret gjordes 2:1 med Mecanorma, helt underbart lättarbetat med tunna symboler på bärfilm. Då hade jag tillgång till kamera. Agfa CopyRapid räckte fint även om den inte blev absolut svart. 0.30 tape var inga problem.

Tyvärr är utbudet på fabriksbelagda kort dålig. Finns bara verktygsförstörande glasfiber eller fenolplast. Förr använde jag epoxipapper, mycket bra egenskaper och verktygen höll. P20 har jag inte lyckats bra med att lägga på själv. Finns bara eländig spray. Vill ha en mer långsamtorkande beredning i vanlig plåtflaska. Laminera torrfilm har jag aldrig provat. Utan riktig laminator blir resultatet sannolikt därefter.

Saknar mest möjligheten att skriva ut riktig film med 100% svärta så ett lager räcker. Då hade finepitch SMD kunnat göras hemma snabbt och lätt med fabriksbelagda kort. En sådan maskin lär aldrig finnas i rätt prisklas. Omöjlig om filmen skall komma ut torr och färdig för bruk. En maskin för manuell process och användning i mörkrum skulle vara billigare än en vanlig skrivare, men vi som vill och kan (kunde?) hantera det är för få...
Skriv svar