Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag var jag på en liten inköpsrunda, och bl.a. så tömde jag en Kjell & Co butik på märktejp till Brother P-touch. Dessutom köpte jag en ny P-touch maskin som kan hantera alla bredderna på tejp. Sen gick turen vidare till Bauhaus där jag kraftigt minskade deras lager av Smartstore Classic förvaringslådor i storlek 1, 2 och 3 liter. På vägen ut kom det visst med en kompressor också - jag har tröttnat på att luft-på-burk tar slut hela tiden...

Väl tillbaka på kontoret satte jag igång att märka upp sortimentskåp. Det tog längre tid än jag tänkt, men det blev bra. Hittills så har jag märkt upp 73 askar, som innehåller E12 motståndsserie.

Kompressor och förvaringslådor (65 lådor totalt, i olika storlekar):
Förvaring.jpg
Första steget i uppmärkning avklarat:
Sortimentskåp_2.jpg
Tycker resultatet med märkmaskinen blev bra:
Sortimentskåp_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Sverige »

Ser bra ut.
Är du med i motståndsrörelsen? ;)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Skulle vara motståndsrörelsen mot SMD komponenter isåfall... :D
phdigital
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 mars 2019, 19:01:39
Ort: Falkenberg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av phdigital »

bästa tråden!va härligt attt följa processen.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Kul att höra att du gillar tråden. Det är ju lite av en dagbok, även om det inte direkt är dagliga inlägg. Men utöver att det är både nyttigt och roligt att dokumentera vad man gör, så gillar jag själv att läsa den hör typen av projekttrådar (en av de bästa, och en klar inspirationskälla, är ju ”att bygga en amatörradiostation”!

Just nu håller jag på att skissa på ett nytt bord. Jag är inte nöjd med bygget jag gjorde till skrivbordet, och det har varit en avgörande faktor för att den delen av bygget stått still i väldigt lång tid nu.

Planen är att göra en ny bordsskiva, komplett med rack-platser, men behålla det befintliga höj- och sänkbara underredet. Bordsskivan vill jag täcka med ett vinyl-yta från Forshaga. Jag har tittat på några kontrollrumsbord som är byggda så, och jag gillade både utseendet och känslan. Runt bordsskivan är tanken att ha en list i lackad björk (även de vinklade rack-platserna är tänkta att vara lackad björk).

Utmaningen nu är dels att få till en vettig ritning, dels att hitta någon som kan bygga den.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Senaste gärningen i det här projektet har varit att uppgradera nätverket lite.

Tidigare hade jag två switchar placerad i racket (två Ubiquiti 24-port Edge-switchar med PoE, eftersom 24 portar visade sig inte räcka) och en i labb-bänken. Mellan dessa en vanlig 1GB Cat6a kabel. Eftersom internetanslutningen är bakom labb-bänken har jag tidigare dragit ytterligare en Cat6a kabel som användes mellan uttaget och brandväggen. Den här lösningen har inte varit helt optimal - dels begränsas länken mellan switcharna till 1GB, dels är jag uppenbarligen kass på att göra nätverkskablar, så i verkligheten har de inte fungerat med full hastighet. Synd att inte kunna utnyttja hela bandbredden när man nu har gigabit-internet...

Så senaste köpet var tre stycken switchar från FS; en 48-ports switch (https://www.fs.com/de-en/products/72946.html) och två stycken 24-ports switchar utan fläkt (https://www.fs.com/de-en/products/72944.html), samt ett gäng fiberkablar och 10GB SFP+ moduler.

I racket sitter nu 48-ports switchen, och i labbet sitter det en 24-ports switch. Den andra 24-ports swithen kommer sitta i skrivbordet så småningom. Huvudswitchen (som sitter i racket) har dubbla 10GB fiber-länkar till vardera underswitch, så det ger en maximal bandbredd på 20GB mellan alla switchar. Portarna på switcharna är dessutom uppdelade i tre VLAN; ett för lokalt nätverk, ett för VoIP och ett för inkommande internet. Så nu kan jag utnyttja hela bandbredden på min internetlina! Kablarna mellan labbet och racket är alltså utbytta mot fiber istället - drog tre kablar så jag har en extra för framtida bruk.

En av de gamla Ubiquiti-switcharna fick sitta kvar i racket och fungerar som PoE matning till accesspunkt och så småningom VoIP och några andra enheter som kan drivas med PoE.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Våndan av att felklämda gigabitkablar "fungerar" som 100Mbit och enda indikeringen är oftast "fel" färg på nån lysdiod på en switch, eller vad var det som råkade hända med kabeln som råkade bli felklämd?

(Du behöver förresten inte känna dig det minsta ensam om att klämma TP-kontakter fel. Tur att tiopack kostar massiva femton spänn på Biltema, så man kan ju göra fel på ett par stycken utan att gråta över spillda kontaktdon)


(Tillägg) Jag är väl lite fegis, men jag tycker det verkar läskigt att lita på separata VLAN för utsida/insida, men det beror väl på att jag har nästan noll erfarenhet av att faktiskt konfigurera switchar och är därför osäker på hur lätt/svårt det är att råka konfigurera fel.

Det kan kanske vara bra att läsa på vad som kan hända om man råkar nollställa konfigurationen respektive vad som händer om konfigurationsdatan blir korrupt i nån av switcharna, och kanske också se om det går att sätta flera rättighetsgrader för att utföra konfigurationen. Typ se till att näten inte kan korskontamineras dels om man råkar radera datan, dels om datan blir korrupt, och dels se till att det behövs ett separat login/password för att flytta portar till/från det VLAN som är utsidan, kanske?

Eller så är jag onödigt paranoid bara. :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Jag vet faktiskt inte vad som blev fel med kablarna (det är inte en kabel, utan flera som har samma problem). Alla ledarna fungerar (mätt med billig nätverkstestare), och jag får varierande hastighet på dem, men runt 500 Mbit så mer än de 100 man fått om kabeln detekterats felaktigt. Nu är det hastighet inom mitt eget nät jag menar - ut på internet är ju variationen mycket större - bäst får jag mellan lägenhet och kontor där det nästan alltid är nära 1000 Mbit.

VLAN känner jag mig rätt trygg med. Dels för att switcharna bara kan konfigureras internt, så någon som vill hacka dem måste först in på mitt LAN, och då behöver de inte hacka switcharna längre... Men också för att även om det skulle nollställas, så ligger ju mitt LAN fortfarande på lokala IP-adresser som knappast är åtkomliga utanför för internetleverantörens gateway. Alla delade resurser på nätverket är dessutom lösenordsskyddade, så ytterligare ett hinder som måste passeras för att åstadkomma någon skada.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Intressant!

En grej som dessa kablar använder och som jag inte kände till förrän relativt nyligen är att paren är tvinnade olika hårt för att minska överhörning mellan paren. Det är ju väldigt frestande att "bättra på" tvinningen av kablarna när man ska montera dem.

Eller så har du kanske rent av haft otur med en dålig batch av kabel? Typ countefeit cat-5 som egentligen är ommärkt cat-3 eller felproducerad kabel?
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Zhorts »

TP-kablarnas olika tvinningsgrad är ett väldigt intressant område - man måste nämligen vara försiktig när man väljer sin tvinningsgrad så att man inte tar multipler av varandra, för då beter de sig som att de var otvinnade, relativt varandra! Därför har man valt några udda tvinningsgrader - 52, 56, 65 och 72 varv per meter verkar vanligt.

Om tvinningen blir lite fel i ändarna ska inte spela allt för stor roll. Överhörningen är proportionerlig mot längden som kablarna har samma tvinningsgrad - så 5 cm kontra 20 meter är försumbart. Därmed inte sagt att man inte ska försöka göra rätt, men kontaktdonet blir alltid fel per definition.
Som MiaM är inne på - har du dragit verklig CAT6-kabel? Jag vill minnas att CAT5 inte är specat hela vägen upp till gigabit-hastigheter - CAT6 har väl ett plast-plus i mitten för att kontrollera överhörningen mellan ledarna så det är ganska lätt att se... Har du patch-kablar i ändarna som bara är CAT5?
Det var väl dessutom något med längdbegränsning på Gigabit-Ethernet? Var det 100m istället för 330m? Men så mycket kabel har du väl inte lyckats trycka in? :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Projektet går långsamt men säkert framåt...

Jag har ju som tidigare beskrivits jobbat med att få fram ett nytt "skrivbord" (att kalla det skrivbord är ju egentligen fel - kontrollrumsmöbel är väl en mer korrekt beskrivning). Det har inte gått särskilt bra än så länge! Dels är inte mina kunskaper i trädesign och ritningsarbete speciellt bra, dels har jag svårt att hitta något bra ställe att få det tillverkat på. Och fler egna tillverkningsförsök är inte aktuellt, då jag utöver kunskap också saknar rätt verktyg.

När man söker på nätet så hittar man visserligen en massa fina möbler, men det har visat sig att de antingen är svåra att få tag i (oftast av transportskäl), eller också för att det är någon egenskap jag inte är nöjd med. Framför allt storleken är ett problem - jag vill kort sagt ha bordet så stort som möjligt utifrån platsen det skall stå på, och det passar tyvärr inte så bra med standardmått. De flesta är antingen för breda eller för smala, och nästan alla är inte tillräckligt djupa. Mycket beroende på att de är avsedda att enbart vara studiomöbel, medans jag vill ha tillräckligt med yta för att också kunna använda det som skrivbord (typ programmering och administrativt arbete - så mycket yta för papper, böcker och allmänt skräp).

För tillfället har jag fastnat för två modeller, som båda är en vettig kompromiss mellan de olika önskade egenskaperna (bilderna från respektive tillverkares hemsida):
skrivbord_3.jpg
skrivbord_4.jpg
Om någon har förslag på liknande möbler (eller någon som kan tillverka liknande skapelser), så tas de tacksamt emot!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av BJ »

Nu har du kanske inte tänkt att ha det
som på bilden, men dom som tycker att man
ska ha armbågarna i luften när man använder
tangentbordet och musen kan nog inte ha suttit
långa stunder så.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Nej, det är bl.a. därför jag vill ha tillräckligt djup (så att tangentbord och mus kan stå längre in på bordet).
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av BJ »

:tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av mrfrenzy »

Har ni inte armstöd på era kontorsstolar? Jag har alltid tangentbordet längst ut på kanten för att utnyttja skrivbordet maximalt.

Eller är det ståhöjd på bordet så man jobbar ståendes hela dagen?
Skriv svar