"Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

"Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Vi har en CNC-fräs med Heidenhain iTNC 530.

När vi startar maskinen så brukar det komma upp ett meddelande på varje axel där man får svara ja eller nej. Beror detta på att axlarna flyttats när strömmen varit avstängd och att svara ja betyder att man tillåter den att överföra värdet så det stämmer?

Eller vad handlar det om? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glenn »

Är det inte helt enkelt så att maskinen inte VET om axlarna är flyttade när strömmen var borta ? ..Mne om du vet det så kan du godkänna det ?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Maskinen borde ju veta att dom flyttats rent signalmässigt, så den kanske frågar om det kan stämma att det flyttats även mekaniskt, vilket det ju förmodligen har om man inte har skruvat isär nått eller om nått är löst. Men jag vet inte helt säkert hur det är, vi brukar klicka på "ja" och det felar aldrig någonting på axlarna heller :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av grym »

absolutskalor på den?
måste man göra en referenssökning vid uppstart?

gissar att maskinen kommer ihåg sista positionen och funderar varför den inte är på samma ställe som innan
felen på bilden är så små att det räcker med lite temperaturskillnad för att något ska sticka en aning
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Den referens-körs aldrig(vi har inte ens tagit reda på hur man gör) men den vet ändå alltid var den är. Det jag funderar på är om den långsamt skulle "dra sig" om vi konsekvent började svara "nej" på dialogrutorna? :humm:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

Ser ut som att larmgränsen är alldeles för snävt ställd, 0.0004 mm förflyttning kan ju orsakas av vad som
helst, ex. typ 0.1 grads temperaturförändring i lokalen.

Inkrementen på en icke-absolut skala ligger väl runt 1 tum eller liknande, så länge rörelsen inte är större
än det så bör där inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag har en fin broschyr från Okuma på just temperaturkänslighet, trots att de har konstruerat stativet med FEM
och hela baletten så drev maskinen runt 0.01 mm/grad i Z när de varierade temperaturen över dagen för att efterlikna
hur det kan vara i en vanlig verkstad där solen lyser in och en stor port öppnas och stängs hela dagen.

De löste det med 8 temperatursensorer i stativet och en matematisk modell som korrigerade för dessa förändringar,
bara så kunde de få den att ligga still under 0.01 mm under hela dagen.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

Nu vaknade några hjärnceller med mycket damm på till liv, 30 mm har jag för mig att Heidenhain har som inkrement på mm-skalorna.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Okej, tackar för svar :) Men vad blir då skillnaden att trycka JA resp. NEJ på detta? Det är bara när man startar maskinen som den frågar så det stör inte produktionen på nått sätt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

Med "Ja" så bekräftar du att ingen har flyttat bordet utanför det 30 mm inkrementet. Vrider du skruven för hand
30 mm och trycker "Ja" så är maskinen 1 inkrement fel i postion och istället för ett mjukt mjukvarustopp i ändläget
så tar det stopp i hårdvaran med en smäll.

Jag har fått vrida skruven för hand 1 gång för att komma på rätt sida om den referensbrytare som fanns i de äldre
systemen men jag minns inte varför den hamnade där. Den maskinen referenskörde axlarna vid uppstart och det
var mot en grov brytare +- 5 mm, så det är bara en funktion för säkerställa vilket inkrement man ligger i.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

Lusläs manualen eller kontakta någon support och fråga vilken parameter det är, den
gränsen bör nog vara på några 0.01 mm.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Krille Krokodil »

ABB:s robotar och andra servodrivna saker som jag jobbar med har en markering var
inkrement-0:an är på axeln. Vid första uppstarten eller när man har haft loss kablarna så
får man manuellt vrida axlarna till de märkena och bekräfta att man står på inkrement 0.

En servicetekniker som håller på 2-3 dagar med en maskin kan ju lätt glömma att han har
skruvat lite på axlar, därför är det rätt vettigt att den varningen finns i systemet. Men gränsen
kanske skulle vara upp mot 0.1 mm, det är rätt osannolikt att man skruvar ett inkrement på
30 mm och råkar hamna inom samma 0.1-dels mm.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Det har dykt upp ett annat problem nu. "12 Lubricating axes" står det i princip varje dag, man kan köra ändå och det går att radera felmeddelandet som då är borta ett tag men kommer tillbaka. Man kan klicka på knappen XYZ med smörjkannan på skärmen(se till höger på bilden) och då verkar det som att den smörjer och om man sen raderar felmeddelandet så kan det vara borta längre tid innan det kommer tillbaka.

Vi har kollat skenstyrningarna för X och Z och dom är feta men inte oljiga. Y har vi inte kollat ännu.
Om man följer slangarna för smörningen så koller man till nån typ av fördelningsblock(se bild 2). Hur funkar ett sånt? Är det bara en fördelning med backventiler eller fördelar den på nått mer sätt? Vi skruvade loss det som vi antog var matar-slangen(inte den som är lös på bilden utan den lite grövre slangen) till blocket och tryckte på "smörj-knappen"(alltså XYZ med smörjkannan), då kom det ytters lite olja ur matarslangen, endast några droppar. Jag trodde att det skulle komma lite mer men jag vet inte hur det funkar riktigt.

Vad kan vara problemet och kan jag felsöka på nått sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av grym »

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... lit=+lufta

kolla att pumpen kommer upp i tryck med, brukar vara den enda riktiga feedbacken, en tryckströmbrytare som även går in i systemet
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: "Axel flyttad vid strömavbrott"? - Heidenhain iTNC530

Inlägg av Glattnos »

Åh, tackar det var en intressant tråd :)

Hur vet styrsystemet att smörningen inte fungerar som den ska? Jag tänkte om man kan kolla ifall själva sensorn fungerar som den ska innan man börjar pilla med nipplarna.
Och det är alltså "doserare" som sitter 5 st i samma hus på vår maskin? I den andra tråden verkar det vara slangmonterade nipplar som sitter en och en, men funktionen är samma alltså?
Skriv svar