Ena (fräs)axeln dör?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av Anders K »

Igår började min ena axel på fräsen dö sporadiskt. I Mach3 rör den sig fortfarande (DROn räknar) men i verkligheten stannar den.

Stänger man av och slår på trafo/stegmotordrivare osv så funkar den igen en liten stund, innan den dör.
Kommandot Referens All Home går utmärkt, men sen när man börjar jogga tillbaka manuellt så dör den igen. (och därefter funkar inte Ref All Home heller).
Det är bara en axel, de två andra fungerar hela tiden.


Mach 3
Geckodrivare
Nema23
Kines-breakoutboard

Någon som har tips på var jag ska börja felsöka?
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av RADIOT »

Är det möjligt att koppla in en drivare från en annan axel till den felande motorn,
för att kontrollera om felet ligger på motor eller drivningen?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av malman »

Kan det vara thermal shutdown på en drivare?
(Typiskt kylfläns som lossnat från drivkrets eller likande...)

Haft liknande fenomen med en lpkf kretskortsfräs, där det blev gängpaj i ett alublock, vilket i sin tur minskade kylningen till en av drivkretsarna, som då betedde sig ungefär som du beskriver.
Slår man av den en liten stund hinner temperaturen sjunka så att den går ett tag igen innan den åter bryter ner ett tag pga för hög temp på drivchippet.

Med stegmotorer och drivkretsar som bara kommunicerar med steg, riktning och enable, så kan drivaren ej signalera fel tillbaka till styrsystemet, så styrsystemet kommer då alltid köra vidare utan att förstå att något är fel. Skall man komma runt detta behöver man en larmsignal tillbaka, eller återkoppling på rörelsen tillbaka till styrsystemet.

Så, som tidigare inlägg pekade på, går det möjligen att växla drivare mellan kanalerna o se om felet följer drivaren eller resten...?
Vilka gecko-drivare är det? De verkar säga max 70c på kylflänsen, men helst under 50c på de flesta moderna sakerna.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av Anders K »

Undrar vad felet var, för nu är det borta igen...
Det dök upp mitt i ett fräsprogram. Försökte igen vid två tillfällen de följande två dagarna, men då var problemet kvar. Och nu är det borta.
Öppnade elskåpet för att switcha drivarna, men gjorde ett sista försök innan jag gav mig på det och då funkade allt igen.

Suck, de värsta felen är de som reparerar sig själva...

Tvivlar på att det är överhettning i drivstegen - de sitter monterade med värmetejp på en aluminiumprofil med kylflänsar, så värmeavledningen bör vara extremt god.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av malman »

Jo intermitenta fel är tråkiga eftersom man aldrig vågar lita på att ens längre körningar kommer gå vägen....

Kan möjligen vara internt termo problem i en drivarmodul, men det är kanske mindre troligt....

Nästa självupplevda tips är glapp/avbrott i anslutningskablarna till en motor....tex pga att den böjts av av upprepade rörelser i en kabelkedja... går då ibland, och ibland inte.... borde då dock inte vara kopplat till att den fått vila osv..

Hursom känslan är iaf att du skall koncentrera felsök på drivelektronik sidan, dvs paralellport, split drivelektronik och kabelvägar ut till motor... pc’n borde inte trassla... ( men....)
Är det en gecko 540 finns ju en larmutgång som man kanske kan övervaka, typ montera lysdiod på eller liknande.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Ena (fräs)axeln dör?

Inlägg av Anders K »

En liten update.
Antagligen var det nätagget till drivarna som strulade. Felet kom ett par gånger, men var borta helt nu mot slutet.
En dag när jag slog på strömmen, poffade det till i styrskåpet och sen var stegmotorerna knäpptysta.
Spänning in, men ingen spänning ut från nätagget. Exakt samma fenomen i mach3 som tidigare, men nu såklart på alla tre axlar.

Hittade en bränd strömbana(?) på undersidan av kortet. Försökte löda en liten kabel mellan det som fanns kvar, men det var tvärdött ändå.

Nytt beställt.
https://www.ebay.com/itm/IT-400W-70V-DC ... 2749.l2649
Skriv svar