Driva en stegmotor med 6 trådar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inspirerad av tidigare stegmotortrådar har jag ruskat liv i Äggmålningsmaskinen, Det är snart påsk, tog ett tag att förstå at ur pennans tip var det bara X och Y som räknas som vanligt.
Men nu har jag några fina små stegmotorer med sex (6) tåtar ut.
305075476_d1f9772a-ad41-41f9-8356-c824bb6e7806.jpg
Hur driver jag dem?

Jag har flera driver och många Arduino!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av anders_bzn »

Dina stegmotorer är bipolära. Man kan bortse från mittanslutningarna och bara använda fyra trådar och köra med en vanlig unipolär drivare. Det finns även stegmotorer med fem trådar, då är mittappen för de båda lindningarna ihopkopplade.

En bipolär motor driver man normalt genom att koppla mitten till positiv matning och sedan bara använda fyra transistorer för att dra ner ena eller andra sidan av spolen till jord. Man kan då köra hel eller halvsteg.

Att köra motorn bipolärt är mer modernt, man använder en stegmotorkrets som generar kurvformen. Man kan styra strömmen i lindningen och på så sätt köra mikrostegning. Ju finare mikrosteg desto mjukare går motorn. Strömmen blir också med sinuslik desto finare mikrostegsupplösning man har. Man kan köra en stegmotor med två stycken sinusar med 90-graders förskjutning. Jag implementerar en den del stegmotorstyrning i jobbet, oftast kör jag 1/256 dels mikrosteg.

Jag vet inte vad du tänker styra eggboten med, men det finns ju shields för Arduino: https://www.electrokit.com/produkt/dubb ... r-arduino/

Vilka drivare har du?

Kul att länken går till samma man som skrivit massor om PDP-8: http://homepage.divms.uiowa.edu/~jones/pdp8/
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har som sagt några uppsättningar med stegmotorer och jag vill kunna mer.
Har 1,8 och 0,9 steg och Nema 17 storlek.
Drivar är två kort för Arduino med L293D och ett med plats för 4 A4988 det är ett slikt kort jag har i den lilla testfräsen T8.
Sedan har jag två små kort med kretsen L298N.
Det är vad jag testar med.
Bilder kommer.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av H.O »

Dina stegmotorer är bipolära. Man kan bortse från mittanslutningarna och bara använda fyra trådar och köra med en vanlig unipolär drivare. Det finns även stegmotorer med fem trådar, då är mittappen för de båda lindningarna ihopkopplade.

En bipolär motor driver man normalt genom att koppla mitten till positiv matning och sedan bara använda fyra transistorer för att dra ner ena eller andra sidan av spolen till jord. Man kan då köra hel eller halvsteg.
Helt rätt och riktigt - fast tvärt om :-)

Motorer med 6 trådar drivs normalt unipolärt men kan drivas bipolärt genom att använda ändarna (eller mitten och ena änden). Vid unipolär drift ligger det spänning på mitten av spolen och ändarna "sänks" i sekvens.

Jag skulle koncentrera mig på A4988 då den är ett par årtionden modernare än 293/298 och har "allt" inbyggt - om du nu inte VILL göra en mer diskret lösning såklart. "Standardkompisen" till L298 heter L297.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för förslag och råd. Nu rullar alla motorer, men jag är inte nöjd! Om jag matar ut kommandon med för hög hastighet och skall köra 10 varv så går den 3 varv, står och hurves (skakar) så klämmer den till med kanske två varv till.
Just nu har jag bara kört med A4988 kort på en sköld ovanpå en arduino uno.
Men jag ville bara informare lite grann. ;-)

Fast de två till ÄggRitarMaskinen går fint! Skall bara koppla upp bättre. Där kör jag A4988 med högt på alla de små stegen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av SeniorLemuren »

När du skall köra på hög hastighet så måste du rampa upp hastigheten. Det går inte att höja varvtalet för snabbt. Jag brukar höja varvtalet i en loop.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av anders_bzn »

H.O skrev: Helt rätt och riktigt - fast tvärt om :-)
Så klart! Det spelade tydligen inte någon roll att jag försökte läsa efter jag skrivit.

Lasp: Stegmotorer blir svagare ju fortare man kör dem. Tillslut börjar de tappa steg (eller fasa ur, viket man kallar det är en samksak). Det som då händer är att det elektriska fältet tappar taget om det mekaniska och motorn gör som du beskriver. Man kan jämföra det med att man försöker dra något med ett rep, men tillslut slirar händerna bara mot repet, friktionen räcker inte till.

Har man tunga saker som ska upp i fart får man man snällt accelerera upp massan. Ju högre masströghet, ju försiktigare får man ta det. Eller så får man ha en starkare motor.

Det som gör att stegmotorn blir svagare vid högre hastigheter är att motorn har mot-EMK. Induktansen i motorns lindningar ökar med frekvensen (ökad hastighet) vilket gör att strömmen igenom motorn minskar. Har man en riktig stegmotorkrets så reglerar den strömmen igenom motorn. Problemet är att när hastigheten ökar så krävs det en högre spänning för att få igenom samma ström. Hur fort man kan köra motorn då beror på hur hög matningspänning man har till sin motordrivare.

I databladet till varje motor finns det ett diagram som beskriver motorns moment mot hastigheten (vanligtvis i steg/sekund).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av anders_bzn »

SeniorLemuren skrev:När du skall köra på hög hastighet så måste du rampa upp hastigheten. Det går inte att höja varvtalet för snabbt. Jag brukar höja varvtalet i en loop.
Inte helt sant, det stämmer om masströgheten är dominerande i det mekaniska systemet. Är friktionen dominerande så kan man ofta köra i full fart direkt.

Vill man så gör man en tabell med timervärden som man stegar upp med hjälp att ett timerinterrupt. Man laddar ett nytt värde i timern för varje interrupt man får. Fungerar om man inte kör så fort eller har för hör mikrostegs upplösning. 1MHz stegfrekvens är inte omöjligt om man kör med 1/256-dels mikrosteg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av SeniorLemuren »

Mina erfarenheter har visat att det inte går att uppnå några högre varvtal även om motorn inte är kopplad till någon last. Det finns ett lib till Arduino som heter AccelStepper. Jag har inte testat det men där verkar man kunna bestämma både acceleration och retardation på stegmotorn.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för input! Nu skall jag välja väg! Det är ju flera projekt och det blir inte bra.
Snart Pjåsk så Egginatorn får företräde 50 Ägg inköpta idag 1:- /st.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av anders_bzn »

SeniorLemuren skrev:Mina erfarenheter har visat att det inte går att uppnå några högre varvtal även om motorn inte är kopplad till någon last. Det finns ett lib till Arduino som heter AccelStepper. Jag har inte testat det men där verkar man kunna bestämma både acceleration och retardation på stegmotorn.
Ja, det stämmer. Eftersom motorn friktion är liten (bra lager) men har stor masströghet (tyngden på rotorn) så dominerar masströgheten!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Riktigt bra svar. Har funnit bibl med accelstepper (1.3)
Tror att det kan bli en tråd om stegmotorer i allmänhet.
Mina två till Egginatorn går nu mycket fint, men jag är fundersam på A4988, jag har flera olika utgåvor av dessa.
Men är pinnkonfigurationen och uppträdande alltid kompatibelt!
Kör med Microsteg (alla tre) High!
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Driva en stegmotor med 6 trådar

Inlägg av H.O »

Vad matar du drivsteget med för spänning? Högre spänning till drivsteget låter dig köra motorn.

Om du använder dina 6-tråds motorer och kopplat dom "ände till ände" (med mitten isolerad) kan du testa att bara använda halva lindningen. Hållmomentet sjunker vid samma ström men induktansen blir lägre vilket gör att motorn kan köras fortare på samma spänning.
Skriv svar