Jag tycker det låter som att den borde passa. Tyvärr kanske min kunskap inte sträcker sig tillräkligt långt för att helt förstå. Jag någonstans i din fråga så tycker jag att strömgenerator/spänningskällan växer ihop. Om den varierar spänningen för att uppnå rätt ström, då trodde jag det var en strömkälla

Men ser man det helt korrekt enligt elektroniken, så kanske det är en spänningskälla..
Nu blir jag själv lite osäker på vad det är jag är ute efter. Men kort o gott så är det strömmen som är det viktiga. Spänningen får bli vad det blir, om man säger så. Men hur man uppnår det kanske inte spelar så stor roll ( i mitt fall). I dagsläget försöker jag mig, via pwm (osv) reglera spänningen för att få en korrekt ström. Men Framförallt den mätkrets jag har (ina219 - breakout) svajar så mycket vid dessa små strömmar att det är en oerhörd filtrering & kalibrering som krävs för att få ut något analyserbart.
I grund och botten så vill jag bara lägga ett tak på hur stor strömmen får bli genom en last. DEn får befinna sig under men inte över. Under taket kommer den befinna sig i början då lasten har väldigt stor R som sedan sjunker (lång tidsperiod).
Jag testar det ADchipet som tipsades om i början. Tyvärr verkar den vara restad hos farnell, men jag köpte även ett AD420 som jag verkligen hoppas beter sig ungefär likadant. (Dessutom så är pinnarna så pass stora att jag kan hantera det., ad5420 verkar vara enormt små ben på!
Tack för att ni tar er tid att hjälpa mgi.