Högtalarkonstruktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu djupdykit i hur man räknar på slutna lådor.

Konceptet är ganska enkelt men uträkningarna är inte helt triviala.

Jag har tagit hjälp av gammal kurslitteratur från 1954.

Slutligen har jag lagt till en ekvation som jag hittat på men är osäker på om den är sann.

Jag gör detta för att mina små 3,5L-lådor har helt kass bas och jag förstår inte varför, jag har dock hittat ett Monacor-element som verkar bra för Q-värdet är högt varför nedre gränsfrekvens blir lågt.

Känner för att testa detta element som jag skriver mer om i bifogad Wikipediaartikel som faktiskt ratades, hade för mig att svenska Wikipedia inte var så kräset samtidigt som jag egentligen inte skrev för Wikipedia utan för att kunna länka ekvationer till polare som inte är EF-medlemmar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4 ... nstruktion

MVH/Roger
PS
Kan man länka till icke-medlemmar så att dom ser vad man skriver (förutom "övrigt" då förstås)? Anyway, det känns nästan bättre att ha det på "papper" än i en post i EF :)
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av mcrj »

Du borde nog besöka https://www.faktiskt.io
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På Faktiskt är de kunniga men lite stroppiga. Jag har erbjudit skjuts till HiFi-forums DIY-träff 13 april, där det lär drälla av kunnigt och icke-stroppigt högtalarbyggfolk.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av E Kafeman »

Jag gör detta för att mina små 3,5L-lådor har helt kass bas och jag förstår inte varför,
Det läggs mycket militära forskningspengar på sådana anläggningar med jämna mellanrum allt sedan Israelerna blåste omkull Jerikos stenmurar med stora trumpeter.
Man har kommit fram till att det är lite för mycket begärt att tro att högtalare stor som en bag-in-box kommer att låta i närheten av en 500 liters baskagge.
Det finns fysiskt begränsande formler kända sedan långt innan man började bygga orgelpipor i kyrkor.
Samma fenomen finns för radiovågor såväl som vattenvågor och alla andra vågrörelser.
Det går inte återskapa 3-meters våghöjd i ett dricksglas med någon vidare realism. Sluten låda, det är som att förse glaset med lock. Man slipper bli blöt men skvalpen i begränsade utrymmet är knappast mer övertygande att det är rytande havsstorm som återges när man skakar på glaset.
Vill man återge dovt åskmuller så det inte låter som tamburin-skrammel behöver man flytta rätt mycket luft i ett rum, med frekvens och volym som inte låter sej återges på tamburin.
Ett alternativ är att skapa större pumpvolym med flera små högtalare:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Alltid lika intressant att läsa dina inlägg :)

Du missar dock en sak, jag blev av tillgänglihetsskäl tvungen att byta 4"-bas i mina 3,5L-lådor som jag låtit kapa upp material för typ 20st av och när jag bytte baselement (eller snarare från baselement till bredbandselement) så tappade jag märkbart i bas, det gick från hyfsat till kasst.

Dvs det är ingen enigma att man kan få ut rätt bra bas i mina små lådor då jag hade bra bas med dom tidigare basarna.

Har förmodligen missat att vara tydlig på denna punkt.

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av svanted »

Det går inte återskapa 3-meters våghöjd i ett dricksglas med någon vidare realism
:tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har ju ett mycket litet membran som inte kan flytta så stora mängder luft. Sedan ska du ha en perfekt anpassning mellan element, låda och omgivning, dvs du måste välja ett element vars parametrar funkar bäst för en sluten låda. Sedan måste du ha en perfekt (hårt) dämpad låda så du får balans i hela registret.

Jag tror den lättaste lösningen är basreflex eller slavbas eller MFB (Motion FeedBack) där du skapar en enhet av förstärkare och högtalare och har nån sorts återkoppling från elementet till förstärkaren. Med en så liten låda kanske du kommer ner i 100-120Hz, gissningsvis.

Inom parentes kör jag med ett par 10-liters BR-lådor med 6,5" TangBand baselement och det låter skapligt och jag är ganska nöjd med basen men det är ojämförbart med mina 80-liters bredbandare.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

Jag gillar inte alls begreppet "there's no replacement for displacement" då det handlar om motorer.
Men hur imponerad jag än är över hur bra små högtalare kan låta idag så gäller nog det begreppet där.
Jag är ingen audiofil, men detta är vad mina upplevelser säger mig.

Fast det kanske inte är vad tråden handlar om?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Om man läser min "artikel" (som jag f.ö precis uppdaterat med en bild på hur Q-värdet påverkar f3) så inser man lite flummigt att ju högre Q-värde plus låda man får desto lägre gränsfrekvens får man.

Sen är "maximum flat" vedertaget (dvs ett Q på 0,7 som också ger ett H på 0,7 dvs -3dB vid f=fo, se artikel) och är nåt som alla tycks eftersträva samtidigt som det är diskuterbart om högre Q-värde verkligen är så "farligt" även om det innebär rippel i stegsvaret.

Elementet jag hittat gör så att jag med mina små lådor kommer ner från 127Hz till runt 80Hz nånstans med Monacor, det är en ganska rejäl skillnad.

MVH/Roger
PS
Faital Pro (Kapton-kon) har dock ett mycket bra mellanregister men allt blir platt när det inte finns nån bas samtidigt som jag aldrig egentligen lyssnar på basintensiv musik.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av E Kafeman »

Dvs det är ingen enigma att man kan få ut rätt bra bas i mina små lådor då jag hade bra bas med dom tidigare basarna.
Nu missade du detta om formler och fysiska begränsningar.
Du låter som en släkting gjorde. Han gillade klassisk musik, köpte grammofonskivor på postorder utrikes ifrån och var rätt kvalitetsmedveten om vilka inspelningar som lät bra osv.
Skivorna spelade han på en gammal rörradio med inbyggd grammofon, en sådan där man vände på pickupen när man spelade stenkakor men den var så moden att den även spelade 33-varvare.
Han bodde i en lite glest befolkad del av landet, i föräldrahemmet, men föräldrarna var nu borta sedan länge. Han hade aldrig rest någonstans och hade aldrig hört en transistor-förstärkare. Nu var detta kanske i början på 80-talet, så det fanns kanske fler som inte sett sådana moderniteter.
Han hade en traktor, tändkula som startades med svartkrutspatroner, men ingen bil. Ett samhälle fanns 2 mil bort med affär och sjukstuga och dit tog han bussen vid behov.

Detta med glest befolkat är lite olika beroende på referenser men det var ett särskilt tillfälle när jag var hos honom som jag tyckte var rätt talande.
Han och jag var på väg in i huset efter att ha kvälls-utfodrat hästarna. Halvvägs mellan huset och ladugården mitt på lagrådsbacken stannar han och sträcker på sej.
Då kunde han nämligen se till närmsta grannen, 4 km bort fågelvägen och noterar att grannen inte släckt ytterlyset på sin ladugård, vilket var bra störande och onödigt bländande, med grannar så påträngande nära och som inte visade någon hänsyn...
Nåväl, till saken, han hade beställt två-vägs stereohögtalare i byggsats från Clas i Insjön. Han hade ingen stereo men till rörradions högtalarutgång skulle man nog kunna ansluta till ändå.
Högtalarna kom men högtalar-lådan var det bara ett pappersritning på, man fick fixa materialet själv.
Min släkting var händig och karvade raskt upp några hål i pappkartongen som högtalarna levererats i, och band fast högtalarna med snöre och sedan kunde högtalarna kopplades in.

Han levererade lyssningsrapport:
Detta var det värsta som någonsin funnits i ljudväg. Fullständigt perfekt. Det fanns inte en chans att någon annan ljudanläggning kunde låta bättre. Orkestern satt inne i samma rum som honom och man hörde minsta detalj.
Det var givetvis helt sant, relaterat till de referenser han kände till.

På samma sätt, har du haft bra bas i en bag-in-box, så har du det.

Själv byggde jag lite olika hemhögtalare en gång i tiden. Det blev med tiden allt större byggen. Byggde bland annat en sluten låda på 300 liter med hårddämpande innehåll. För att få bra bas är det viktigt att lådan är stabil annars så blir det lätt en störande distorsion pga den akustiska kortslutningen genom högtalarväggarna.
Lådan byggdes därför dubbelväggig i två lager 19mm spånskiva med 10 cm luftrum mellan lagerna. Detta mellanrum fylldes med kycklingnät och fylldes upp med betong. Betongen fortsatte från högtalaröppning som ett 3,5 meter långt exponentiellt horn, hela vägen med 10 cm betongväggar. Hade byggt samma konstruktion tidigare flera gånger men utan betong. Man fick krypa i hornet och förstärka med träribbor i det oändliga för att bli av med vibrationer utan betongen, men det slapp jag nu.
Det blev rätt stort bygge men utgjorde samtidigt säng.
Ett problem med denna högtalare var att den satte vibration på allt i huset. Även om man spelade relativt tyst så vibrerade panelerna på el-elementen i huset med högre ljud än från högtalaren och morsan skrek för fullt då det inte gick öppna några köksskåp då allt innehåll stod lutat mot skåpluckorna.
Farsan oroade sej för huset då det syntes på alla fönster i huset hur de buktade sej i takt med musiken. Folket i byn skakade på huvudet när de gick förbi huset när jag spelade. Headbanging kallas det visst.
Då var effektiva förstärkar-effekten till lågbasen ändå under 1 Watt. Hade några mindre 12-tummare som utgjorde högre basen.
Mycket 10CC & Flash and the Pan men min favorit var en liveinspelning på rullband från en fotbollsstadion, Janis Joplin med akustiken från när publiken stampade takten på en stor trä-läktare. Trumhinnorna möttes på mitten när de stampade loss och andas gick inte göra annat än i stamptakt då musiken annars blåste luften ur lungorna.
Nej det var ingen bra bas, tyckte farsan, och högg upp den så fort jag flyttade hemifrån.

Det hade kanske varit mer lagom bra bas med en papplåda från Claes Ohlsson.
Numera lyssnar jag mest på klockradion och det låter ibland hyggligt bra, så bra att jag gärna ligger lite för länge och lyssnar. Man ändrar kraven med åldern kanske.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av JimmyAndersson »

”Trumhinnorna möttes på mitten när de stampade loss”

Oh vilken fantastisk beskrivning! :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat min artikel en aning.

La till en graf på stegsvaret.

För högt Q-värde må lyfta basen neråt men det kommer att ringa i stegsvaret.

Fast jag är nyfiken på när man verkligen störs av detta.

Gillar ju mer Good Enough än extrema varianter av verkligheten som vissa andra verkar syssla med :)

MVH/Rogerf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För högt Q-värde må lyfta basen neråt men det kommer att ringa i stegsvaret.
Jag har nog nån gång skickat på dig skisser på aktiva filter som ger bashöjning så du får basen att gå lägre, men på bekostnad av avrullning (då troligen 6dB istf 3dB). Designar man ett sådant lite noggrant filter får man karaktäristik som går lugnt och fint och jämt till brytpunkten.

Kolla nån gammal högtalarbyggtråd du startat. :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror mig kommit på en ganska rolig grej.

Ni som läst min artikel inser vad jag menar utan att jag skall behöva repetera.

Enligt Beranek är QT=woMA/RA.

QT är alltså totala Q-värdet.

Om man tittar lite på den här enkla ekvationen, vad säger det Er?

Jag håller med om att RA är lite diffust för jag förstår det inte ens själv, men massa är inte så svårt att förstå.

Elementet jag funderar på att köpa har alltså i min 3,5L-låda fo=113Hz och QT=0,86 enligt precis bekräftad formel.

Eftersom QT är över 0,7 så ligger f3 under fo.

QT på 0,86 innebär tydligen enligt graf i Beranek f3 på runt 0,8, f3 blir då 90Hz.

Jämför man detta med mina nuvarande "kassa" Faital Pro så är det hela 40Hz bättre!

På 127Hz blir det mycket procentuellt sett!

Nu till mitt trick, jag kan tänka mig QT på 2 då är man nere i f3/f0=0,7 medans det inte händer så mycket mer för högre Q, bara kraftigare självsvängning.

Men i alla fall 30% lägre f3 än boxfrekvensen (fo).

30% i detta fallet skulle innebära f3 på 80Hz.

Men nu till det roliga för hur hittar man ett element som har dessa egenskaper dvs lågt fs och högt Qts?

Jo, man limmar på vikter på konen :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo, man limmar på vikter på konen
Men det vet vi ju redan .... :wink:
För att inte vara så menande, jag vill minnas att sådant togs upp i Klingers Högtalarbyggboken. Och det har tom funnits speciellt lack man kunnat bestryka membranet med för att dels styva upp det och dels göra det lite tyngre.

Jag tror det man ofta såg var användandet av gamla tiders fönstertätning (den där varianten med klister på ena sidan och en ganska fluffig skum ovanpå). En snabbsökning ger det här svaret:

Bild

De här remsorna tejpades som strålar, på själva membranet, ut från mitten. Tre eller fyra remsor verkade vara nog.
Skriv svar