Renovering av Philips GM455 labaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Jax »

Dax att renovera lite gamla grunkor. Jag börjar med et labaggregat jag fick gratis någon gång i slutet av 80-talet. Kördes sist i slutet av 90-talet och med tanke på att det sitter selendioder i vill jag inte starta det idag. Alltså projekt renovering där alla dioder och bryggan byts ut mot kiseldioder samt alla misstänkta kondensatorer, troligen samtliga. Schema finns inte att uppbringa så jag ägnade ett antal timmar på att reverseengineera det. Kanske finns det fler av dessa gamla reliker därute som har nytta av det jobbet.

2 av dioderna, nätkabeln och en burkkonding har redan bytts ut av tidigare innehavare. Spänningsdubblaren som sitter på nedre trafon ser lite skum ut men det blir faktiskt en positiv spänning över vänstra kondingen som är en av två i gemensam burk. De två avlånga gröna rören är högspänningsdioder med en radda selenbrickor i sig. Kondingarna i spänningsdubblarkopplingen de sitter i är på 400V så det är inga jättespänningar, kanske 700V totalt ut. Planen är att byta gröningarna mot ett par 1N4007 i serie samt kondingarna till 47n 630V för säkerhets skull. Det gör inget om det blir ett par hundra volt extra ut här. Bryggan som matar skärmgallren på EL34 kan bli ett problem om spänningen blir för hög med kiseldioder, kanske får justera lite här.

Kondingen som sitter på nätspänningen är den stora fyrkantiga burken som syns under stora trafons anslutningar och är högst troligt en glimmerkonding. Det är lite för pilligt att lossa den så jag kan se texten på den så den får vara. Jag räknar inte med något problem med denna ändå. Troligen rätt stor för att skydda selendioderna mot spikar på nätet, de är rätt känsliga.

Nästa steg är att skicka in 24V på primärerna och mäta sekundärerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Intressant projekt!
Impad av att du lyckats rita ett schema genom att följa kopplingen.
Något som kan vara klurigt och tidsödande.
Jag gjorde en del sådana saker förr i yngre år, och det gick.
Bla tillbehör till UHER bandpelare.
Idag finner man ju ganska många inskaffade scheman på nätet, men ofta inte just et man vill ha tag på

Ja selenlikriktare, "likluktare" kan behöva lite respekt.
Jag skulle nog börja med satt mäta på dom, ofta är ju felet att de blivit överbelastade och förbrända.
De är ju byggda med stackade plattor och det kan lätt bli dålig kontakt som ger värme.......
Jag menar att tiden knappast åldrar dem till att bli felaktiga.
Elektrolyter, man kan nog förmoda att enheten innehåller sådana av lite högre kvalitet än de man ser i rörradio och hemeleketronik
Oftast blir felet att de minskat kraftigt i kapacitans, vilket inte ger risk för kortis eller överhettning.

Så ändå jag skulle nog starta agget med vridtrafo, eller med en glödlampa i serie.

Att sen byta ut åtminstone likriktarna mot moderna kiseldioder är självklart.

De
Roy
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Jax »

Jag har startat det med en 24V trafo efter att ha mätt resistansen på elektrolyterna och sett att de laddar upp sig på normalt sätt. Jag saknar instrument för att mäta läckström och ESR men det kan mycket väl vara så att kondingarna är hela. Men i och med detta vet jag nu sekundärspänningarna och inser att byte till kisel ger en del problem med den högre spänningen som blir.

Sekundären till huvudlikriktaren är 260VAC vilket skulle ge drygt 700VDC med kisel. Detta är inget problem då den utbytta kondingen klarar 385V medan den andra i original klarar 400V. Med 230VAC på nätet får vi 270VAC som höjer till drygt 750VDC. Då ligger vi nära vad ena kondingen tål och då har jag inte räknat med tillåten överspänning på nätet. Ett sätt att få kontroll över detta kan vara en 12VAC trafo som buck-kopplas för att sänka nätspänningen med 12V.

Spänningsdubblande likriktaren med de små selendioderna och den skumma kopplingen är däremot ett problem. Kopplingen är som den är för att kunna använda en burk med två kondingar i som då delar minus. Problemet med kopplingen är att ena kondingen får hela utspänningen över sig. Denna är 25+25u 500V nu. Lindningen är 223VAC och ger då med kisel c:a 600VDC ut. Här planerar jag att ändra kopplingen till den vanliga spänningsdubblaren och sätta i två 22u eller 33u 350V.

De övriga är inga problem. Skärmgallrens lindning är 133VAC och högspänningen 370VAC som med kisel då levererar nästan 1kV och dess kondingar får bytas upp till 47n 630V mylar eller liknande.

Jo, selendioder som legat i decennier går faktiskt ner, kanske som du säger på grund av oxid mellan plattorna. Hur som haver så är den magiska röken i selendioder giftig och inget man vill släppa ut.

ELFA har kvar lite kondingar med M18-fäste som de har i detta aggregatet men de har ett ganska ohemult pris på dem. Värdet på nya sådana kondingar överstiger mog hela aggregatets värde efter renovering.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Glenn »

lustig modell av selenlikriktare, aldrig sett sådana, dom jag sett har varit "stackar" med kylflänsar och en skruv igenom.

Iaf har jag ett samtida(?) labbagg jag räddade från skrot för många år sen som jag aldrig testat, nu blev jag sugen på att ta en titt på det, undrar om det också är rörbaserat..


Förresten, man måste ju bara älska "sydda" kabelnät :)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Jodå Glenn, dessa aluminiumpaket med selenlikriktare var mycket vanliga i radiosammanhang.
De du tänker på var nog för högra strömmar.
de platta "paketen" kom efter likriktarrör, och fanns i radio, bildrik med rör, ja allt eleketronblixtar för foto.
Fanns i olika storlekar, för spänningar och strömmar.
Innehåller massor av små stansade plattor med selenbeläggningar, och en fjäder som trycker ihop dem för att förhoppningsvis få kontakt.
Vi talar om några hundra volt, och några hundra mA.

I senare tiders bilradio, 60 tal fanns selenzenerdioder, eller vad vi skall kalla dem. En eller ett par selenplattor i en liten plastburk, 4 x5 mm kanske. Stabbade BIAS till Ge transistorerna.

Selen var materialet till de första solcellerna oxo.
Kunde ge åtskilliga mikroAmpere, i en ljusmätare till foto.
Även de åldras och mätte fel efter hundra år....

Idag förekommer nog knappat selen som halvledarmaterial....

Jo de större selenlikriktarna med kylflänsar uppträdda på en lång skruv, som Glenn tänker på, var rejält målade, förmodligen för att undvika åldrig av luftens inverkan.

Däremot är en bra fråga spänningsfallet, du Jax, känner tydligen till det och kan jämföra med kiseldioder????
Klart med så många selendioder stakade blir spänningsfallet större, en selencell tål väl bara kanske 15 - 20 V.

de
Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Glenn »

Ja, jag har nog mest sett dessa i typ gamla batteriladdare och liknande så avsedda för hög ström.

Selen är ju en giftig metall, så det kan säkert bero på det också, när jag jobbade med kopiatorer på 90-talet fanns det fortfarande maskiner med selentrummor, dessa fick man inte hantera utan handskar då kroppen kunde ta upp selen genom huden tydligen.

Anledningen att alla selentrummor byttes mot organiska trummor var just att man tänkte börja lägga straffskatt på selen just på grund av dess giftighet.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Ingen talade om att selen var giftig på min tid....
Dvs 60 talet när jag började meka med elektronik.
Var bara intressant att plocka isär och se hur de var byggda.
Lagade stackar med flänsar genom att ta isär brända och bygga nya bryggor av hela plattor.
Som tur är lever man än.....

de
Roy
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Jax »

Jag har fått hem alla delar som behövs för en renovering som jag inte redan hade. Även en sån där billig kinagrunka som testar "allt" i komponentväg. Med den har jag konstaterat att C3 i schemat tappat 40% kapacitans och C5B har totalt avbrott. Övriga visar hyfsad kapacitans men ESR är typ 2 ohm eller mer. Jag har bestämt mig för att byta samtliga lytar.

C7 och C8 är 400V senapskondingar, det är inget fel på dem men efter byte till kiseldioder kommer spänningen att överstiga vad de tål så de byts mot 630V polyestertyper.

Även C11 är det totalt avbrott i vilket förvånar mig lite då det inte är en sort som är känt åldersobeständig.

Alla motstånd håller någorlunda sina värden inklusive de stora hundbenen så de får vara.

En sak jag upptäckte är att skyddsjorden inte är ansluten till något alls. Chassit flyter, dvs saknar galvanisk koppling helt så det borde inte vara något problem att ansluta skyddsjorden till chassit. Transformatorerna har interna skärmar som är anslutna till chassit.

Enda säkringen sitter i serie med positiv högspänning ut så jag funderar på en extra på primärsidan.

Arbetet blir även en test av nya lödstationen, Yihua 939D+ som jag har säkerhetsinspekterat innan inkoppling. Man bör kolla så skyddsjorden är ordentligt gjord i dessa kinaprylar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Jax »

Renoveringen nästan klar, den fungerar men behöver justeras lite med avseende på de högre spänningarna efter likriktning nu.

Chassit ser rätt tomt ut nu, nya dioder och kondensatorer till vänster i bild 1. Bild 2 undersidan till vänster syns nya dioder och kondensatorer, bryggan till skärmgallermatningen syns lite dåligt men ligger mellan lödstöden nere till vänster. Bild 3 provdrift. Bild 4 delarna som revs ur förutom de två gröna dioderna. Bild 5 uppdaterat schema.

Det blev inte så dramatiskt med någon direkt problemlösning men så kan det vara ibland. Det som återstår är att justera R1 så jag inte bränner ur VR1 och VR2 då den högre spänningen driver mer ström genom dem och de vill inte ha mer än runt 3mA. Likaså ska trimpottarna skruvas för 0V ut på positiva utgången samt max -250V på negativa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Glenn »

Det känns så tråkigt att byta ut burkelektrolyter bara, det ger inte ett tidsenligt intryck.

Men man har väl inte så mycket val tyvärr.


..Dessutom får jag en nostalgikick av sådana ;)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Oskar »

Härlig tråd! Är man riktigt nitisk går det ju bända / skära upp crimpen i botten på burklytarna och gömma nya innuti. Eller varför inte under chassit och låta de gamla sitta kvar, brukar vara bra med plats, speciellt eftersom de nya ofta är mycket mindre. Nåja det är en smaksak, funktion får gå först enligt mig!
Vore kul att få se mätdata på rippel och hur pass bra agget reglerar med varierande last.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Lite data på vägen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Oskar »

Det där var ju riktigt bra
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av vaxfan »

Om stabiliserad spänning är +/- 10% så kan man ju undra hur mycket variation det är på ostabiliserad spänning från den eran?
Idag gäller betydligt mindre toleranser. Ett hemmabygge ligger väl ofta inom +/- 1% spänningsvariation vid moderat strömuttag.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Borre »

Nej det står att den stabiliserar nätspänningsvariationer på +/-10%, utspänningen varierar då med 10-30mV och vid 0-500V och 10mV vid 0-250V.
Lastregleringen vid 0-250V är 50-200mV.
Skriv svar