Reparation av kretskort till spabad

Barris
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 mars 2019, 10:13:58

Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av Barris »

Hej!
Jag har ett spabad där temperaturen ökar upp över inställt värde till dess att spabadet stänger av värmen med en overheatfunktion. Det finns en lysdiod som lyser och indikerar att värmaren är på när vattentemperaturen ligger under inställt värde. När inställt värde uppnås så slocknar den lysindikatorn, men uppvärmningen fortgår. Detta fel har tidigare uppstått ibland, men nu har det eskalerat. Min slutsats(som novis) är att ett relä som kopplar på värmen har kärvat ihop och är mer eller mindre i tillslaget läge. Vet någon här var jag kan vända mig för att få detta reparerat? Jag bor i Tumba söder om stockholm, men borde kunna få loss kretskortet och skicka det. Jag bifogar bild på ett av de ca 7 reläena(Alla samma).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av Magnus_K »

Jag hade gärna hjälpt dig byta relän men dom verkar inte vara jättelätta att hitta.
Conrad verkar ha nästan alla varianter utan just 12V :humm:

Du har inte själv grejer så du kanske kan skifta två av dom för att bekräfta om det är det som är felet?
Kontaktdonen kanske har någon märkning?

Om inte annat så får du skicka hit kortet så kan jag löda loss och testköra reläet på bänk.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av BallInPlay »

Jag vet inte om det är mina trötta ögon bara men är det inte ganska svart på kortet under säkringen F7 (vid övre säkringshållaren säkring F7) ?

Detta kan ju i så fall vara en indikation på att reläet inte fungerar som det ska längre...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av E Kafeman »

Jo nog ser det bränt ut och det ser ut att komma från kontaktor-sidan på relät. Troligen är det ihopsmält på insidan.
Relä-märket har inte världens bästa rykte och lite fuktig miljö kan göra sitt till. Möjligt alternativt är ett snarlikt relä från ELFA.
Reparation och byte till samma relä, samt lite sotrensning på PCB fungerar nog ett tag men vill man göra en mer varaktig reparation och om det finns utrymme, skulle jag nog satsa på ett halvledarrelä med lite bättre gnist-marginaler.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av Magnus_K »

Vilka falkögon ni har! :tumupp:
Tack vare E Kafeman's snygga servering på ett silverfat så kommer nog någon i din närhet kunna hjälpa dig.

Men som sagt, vill du skicka hit det så är det bara att höra av dig. När det kommer till reparationskostnad så brukar jag göra så att jag alltid beställer 2 av de komponenter jag misstänker. Behöver jag inte använda "reserven" så behåller jag den/dom som betalning.
Plus frakt :wink:
Barris
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 mars 2019, 10:13:58

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av Barris »

Tack alla för hjälpen!
Jag skickar ett PM till dig Magnus.
Återkommer med respons på hur det gått.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation av kretskort till spabad

Inlägg av Magnus_K »

Kul!
Ja vi kan resten över PM. :tumupp:
Skriv svar