Arboga combimatic broblem tnc155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ARunevad
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 november 2018, 07:43:42

Arboga combimatic broblem tnc155

Inlägg av ARunevad »

Har precis fått igång 640s combimatic. Maskin är utrustad med tnc155 och atc. Jag är nybörjare på cnc maskiner och heidenhain. Men lär mig saker hela tiden. Ett problem jag inte har funnit något lösning. Är att när man ska växla verktyg. Så roterar paletten till position, armen går ut fångar befintligt verktyg. Z går upp och fortsätter ända till gränsläge och maskin stannar.
Någon som vet vad de skulle kunna vara?


Finns ett annat skumt fenomen med atc. Det är att så fort strömma är påsagen så åker luckan till verktygsväxlare upp och stannar där.
Senast redigerad av ARunevad 30 mars 2019, 15:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Broblem Arboga combimatic verktygsväxlare

Inlägg av Micke_71 »

Har ingen erfarenhet av den maskinen och hur Plc är programerad för växlingen eller vilka givare som sitter.

Ställ om till att positionsvisningen är ”ref” och läs värdena maskinen stannar på för växlingen och försök hitta dom i maskinparametrarna.

Sitter det andra givare eller nockbrytare förutom gränsläge o nödstopp?
ARunevad
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 november 2018, 07:43:42

Re: Broblem Arboga combimatic verktygsväxlare

Inlägg av ARunevad »

Jag fick ordning på det första problemet, hårda gränsläget satt några mm för lågt.
Men problem kvarstår, armen går ej tillbaka efter vekrygsbytet. Verkar inte som att den får feedback att verktyg är låst och klart. Men alla givare verkar fungera ger i alla fall utslag när man påverkar dom.

verkar inte som plc ger ut någon spänning till pneumatik ventilerna för ATC luckan. Konstig verkar det att båda ventiler är spänningslösa när lyckan är öppen.

Någon som vet hur man kommer ur en ouppklarad cykel utan att trycka Nödstoppen eller bryta huvudströmbrytaren?.
Skriv svar