Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

malman skrev

"bla svarv uppfräshningen.. "

Jaha vad är det för svarv du håller på med , har du lagt upp någon tråd om ditt projekt?


Glömde lägga in en bild på dom färdigfrästa korten när jag hade lagt till några tabs
för att kortet inte skulle röra sig när jag fräste ut det.
20190307_231606.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av drh »

malman skrev: Det är en definitionsfråga... men jag vill se det som att jag skyndar långsamt.. :)
Hmmm... jag har ännu inte packat upp min Jula :)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

lilluffe skrev:malman skrev

"bla svarv uppfräshningen.. "

Jaha vad är det för svarv du håller på med , har du lagt upp någon tråd om ditt projekt?
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =5&t=85259

Kanske borde uppdatera lite i den tråden.... :)
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Det var en skaplig svarv du har fått tag och jag förstår att det tar tid att göra iording på den.
Det blev ett bra slutresultat fast det ser ut som du inte använder den så mycket.

Den är iallfall mycket större än min lilla skolsvarv.
Det finns en massa märken i bädden på den förmodligen för att dom glömt chucknyckeln i.

Här är min lilla svarv.
DSC01724.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
elmis
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juli 2010, 01:04:46

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av elmis »

Hej!
Är det någon som fortfarande håller på med dessa maskiner?

Jag köpte en begagnad för några år sen och tänkte nu förbättra den lite.

Lilluffe, gör du fortfarande delrinmuttrar åt hugade spekulanter?

Tänkte åtgärda glappet i x-y , men om jag ska köpa trapetsgängad stång för att göra egna gängtappar så kan jag lika gärna lägga på lite o köpa kulskruv direkt. Blir lite dyrare men säkert mycket bättre.

Hade tänkt skaffa en solid axel som pelarrör, vad är er erfarenhet av betong vs epoxigranit vs solid axel?

Såg att skf/fag lagerna på kullager.se är mycket rimligt prissatta, förutom lagerna till x-y som är 3 ggr dyrare än deras ekonomiversion. Kan det vara en god ide att ta skf/fag till de roterande/belastade delarna och det billigare till x-y?

Om/när jag får den i ordning så blir det kanske en cnc-konvertering också, men jag vill börja i rätt ände med en hyfsad manuell innan jag går vidare.

Och ett STORT TACK till lilluffe och alla som bidragit i tråden, jag har läst både den, pdf:en och länkarna med stor behållning

Mvh
Hans
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Glenn »

Jag använder min (manuellt) en hel del, men är riktigt less på dess tillkortakommanden.

Det finns ju många men det som stör mej mest är

1. huvudet vrider sej på pelaren (så otroligt dumt att ha en rund pelare utan spår ens)
2. Avsaknad av finmatning på Z (på en fräs ? suuck)
3. Det kraftiga glappet i pinolen, eller vad ska man säga, alltså om man inte drar fast höjden på Z glappar det nån millimeter..

Dessa tre gör att jag är sugen på att skaffa en annan fräs som ersättare.

jag har nog iofs haft tur och har väldigt lite glapp i mitt bord, och att det är krångliggt att "byta växel" stör mej inte så mycket.
elmis
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juli 2010, 01:04:46

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av elmis »

Hej Glenn.
Jag tänkte nog satsa på en solid pelare, väga in/nolla fräs huvudet med indikatorklocka och shims under pelarfoten.
Och sen ta ett nollvärde på spindeln med hjälp av en indikatorklocka och magnetfot på bordet, borra 3 hål i huvudets krage 120° isär och göra en fördjupning i pelarröret, sätta i låsskruvar med kula för att låsa huvudet.

Sen tänkte jag göra något liknande i pelarfoten, ändra höjden tex 50 mm, nolla läget med indikatorklocka och magnetfoten, göra 3 nya försänknigar i pelarröret osv på lämpligt antal ställen.
Förhoppningsvis kommer man åtminstone väldigt nära sitt nollläge och förhindrar att huvud eller pelare vrider sig.

Sen tänkte jag bygga en finmatning mha en frikopplingsbar snäckskruv på pinolens axel.
(För att kunna borra och ev cnc konvertera)

Själv har jag bara glapp axiellt (upp och ner) och tänkte göra som lilluffes pdf föreslår, försiktigt grada av pinolens och axelns kuggar och sätta justerbara lagringar på båda sidor.

Mvh
Hans
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Glenn »

fast du måste ju kunna höja och sänka huvudet ändå ?

Iofs tror jag att en solid pelare kanske gör att man kan dra åt hårdare och då kanske man slipper problemet ?

..Min plan var att betongfylla min men det har inte blivit av, dessutom blir det rejält tungt, (fräsen är ju tung som den är)


Om man sätter en snäckväxel för finmatning så kommer ju iaf min pinol att glappa rejält, det funkar ju inte heller, jag kan ficka min med händerna så jag tydligt känner glappet, och vad jag vet finns det inget sätt att justera bort det heler ? ..när man drar fast spaken för Z så upphör ju glappet men..
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av SMV »

Har även jag en. Har betongfyllt mitt rör och upplevde det som en förbättring. Körde med grovbetong och 2-3 armeringsjärn i och det verkar sitta bra. Ska jag flytta fräsen så tar jag ändå av huvudet och då blir den hanterbar ensam så den ökade vikten gör inte så mycket.
Att låsa fast huvudet mot pelaren är ju ingen dum idé. Rotationen mellan huvudet och pelaren är bra irriterande. Frågan är om du verkligen får till några fördjupningar med originalröret, det känns för tunt för att det ska bli bra,
En annan stor förbättring skulle nog vara att göra en bättre klämmanordning mellan basen och pelaren. Anliggningsytorna däremellan är rätt små men framförallt så tror jag inte att nedre kontaktytan kläms åt så värst mycket av spännskruven då slitsen inte går så långt ner och spännskruven är för långt upp.
En bra övning för att se vad det är som ger med sig(och tydliggöra att det inte är en så stabil maskin) är att sätta en klocka på koordinatbordet mot spindeln och helt sonika rucka på huvudet med kroppsvikt. Du kommer se att det flexar rätt bra. Flytta sedan klockan bakåt i kedjan för att se varje förbands bidrag.

Har fräst en del i diverse stål med den och med bra pinnfräsar så går det rätt fint så helt kass är den inte men det är klart problematiskt med den runda pelaren att få den att bli en precisionsmaskin.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av X-IL »

Jag hade en för några år sen, jag drog en buckla i originalröret och fick en ersättning från Jula, det betongfyllde jag vilket ju så klart gör att man kan dra åt hårdare, men också att det blir svårare att deformera lite lagom för att låsa så att säga, men det var inget problem, det blev klart bättre med betongfyllning. Det är typ 2mm gods i röret från början.
elmis
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juli 2010, 01:04:46

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av elmis »

Om man gör en försänknig i pelaren för vart hål i pelarfoten, sänker pelaren tex 50 mm, indexerar huvudet med indikatorklockan, gör nya försänknigar I pelaren (genom samma hål), sänker huvudet 50 mm, indexerar osv , tar av huvud och pelare och gängar hålen för låsskruvarna med kula och återmonterar allting så får man en i det närmaste självindexerande pelare.
Det är bara att lossa de 3 låsskruvarna lossa originallåsningen av pelaren, ställa in önskad höjd (mitt för försänknigarna i pelaren, lägga an låsskruvarna i försänknigarna, låsa pelaren med originallåsningen och dra åt låsskruvarna så bör man vara väldigt nära sitt noll/idexeringsläge, och I vilket fall som helst mycket bättre än man kan göra på fri hand.

Betongen blir inte så tung, volymen I röret är ca 1,7 liter och det blir ca 4,6 kg extra.
En solid axel kommer att väga ca 13,5 kilo extra.

Glappar din pinol axiellt eller radiellt?
Är det axiellt (upp och ner) så beror det på glapp mellan pinolens kuggstång och axelns kuggar. Detta kan åtgärdas med putsning av kuggarna på båda pinolen och axeln i kombination med justerbara lagringar av axeln. Åtminstone till största delen, om man ska tro forumposterna.
Är det radiellt spel (in/ut, fram och tillbaka) så är det inte så mycket att göra mer än att skaffa en större pinol och passa in den, men det hade kostat mer än en ny och betydligt bättre fräs...
elmis
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juli 2010, 01:04:46

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av elmis »

Smv och X-il.
Jag tror att min idé förutsätter att man byter ut röret mot ämnesrör eller solid axel. För att låsskruvarna med kula ska göra nytta så måste man nog göra en försänknig på åtminstone 3 mm i röret och då har man borrat igenom originalröret.

Syftet med skruvarna i foten och försänknigarma i pelaren är ju både att få en någorlunda indexering och att förhindra vridning.

Jag tänkte sätta upp en indikatorklocka som SMV föreslår och sätta en våg på koordinatbordet, trycka med spindeln tex 25 kg och skriva upp hur mycket det flexar och sen göra om det när jag antingen gjutit röret eller satt i en solid axel.
Även prova på olika höjder.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

elmis skrev: 20 december 2020, 18:33:45 Hej!
Är det någon som fortfarande håller på med dessa maskiner?

Jag köpte en begagnad för några år sen och tänkte nu förbättra den lite.

Lilluffe, gör du fortfarande delrinmuttrar åt hugade spekulanter?

Tänkte åtgärda glappet i x-y , men om jag ska köpa trapetsgängad stång för att göra egna gängtappar så kan jag lika gärna lägga på lite o köpa kulskruv direkt. Blir lite dyrare men säkert mycket bättre.

Hade tänkt skaffa en solid axel som pelarrör, vad är er erfarenhet av betong vs epoxigranit vs solid axel?

Såg att skf/fag lagerna på kullager.se är mycket rimligt prissatta, förutom lagerna till x-y som är 3 ggr dyrare än deras ekonomiversion. Kan det vara en god ide att ta skf/fag till de roterande/belastade delarna och det billigare till x-y?

Om/när jag får den i ordning så blir det kanske en cnc-konvertering också, men jag vill börja i rätt ände med en hyfsad manuell innan jag går vidare.

Och ett STORT TACK till lilluffe och alla som bidragit i tråden, jag har läst både den, pdf:en och länkarna med stor behållning

Mvh
Hans

Hej elmis !

Lycka till med ombyggnationen av maskinen.
Min fungerar fortfarande , Jag kör väl inte med den så ofta nu för tiden.
Det har aldrig varit några problem att den vrider sig när jag fräser.
Det beror nog på att jag inte avverkar så mycket material åt gången.

Vill du att jag ska tillverka några delerin muttrar så kan du skicka mej ett PM .

Uffe
elmis
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juli 2010, 01:04:46

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av elmis »

Kanon Lilluffe.
Har skickat pm.

Skönt att du inte haft problem med att pelaren vrider sig, då avaktar jag med extra låsskruvar och ser hur det går.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Glenn »

elmis skrev: 20 december 2020, 23:03:55 Betongen blir inte så tung, volymen I röret är ca 1,7 liter och det blir ca 4,6 kg extra.
En solid axel kommer att väga ca 13,5 kilo extra.
Nä, ~5kg är ju rätt okej.

Blir nog en betongfyllning i sommar.
Glappar din pinol axiellt eller radiellt?
Är det axiellt (upp och ner) så beror det på glapp mellan pinolens kuggstång och axelns kuggar. Detta kan åtgärdas med putsning av kuggarna på båda pinolen och axeln i kombination med justerbara lagringar av axeln. Åtminstone till största delen, om man ska tro forumposterna.
Är det radiellt spel (in/ut, fram och tillbaka) så är det inte så mycket att göra mer än att skaffa en större pinol och passa in den, men det hade kostat mer än en ny och betydligt bättre fräs...
radiellt, och det rejält, speciellt när man hissat ner den långt.

Den har alltid varit så, jag köpte den dock begagnad men det känns som att det beror mycket på hur mycket tur man har, mitt bord är ju tämligen glappfritt och fint, men istället är pinolen glapp :(
Skriv svar