T: Etsa kretskort mot betalning

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av okhan »

Hej!

Skulle behöva hjälp att etsa några kretskort med vad jag tror kallas "toner transfer"-metod. Har aldrig pysslat med etsning själv och skulle gärna betala någon för jobbet. Om du känner dig träffad och vill göra detta mot betalning skulle jag vara väldigt tacksam. Skicka PM så tar vi det därifrån. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Glenn »

nån särskild anledning att du inte vill skicka iväg jobbet till nån asiat som tillverkar proffsiga dubbelsidiga kort med förtenning, lödlack, vior och tryck på för ingenting och femtio ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Henry »

Köp annars bara etsmedel (natriumpersulfat) på valfritt ställe, vet inte om ELFA säljer det längre annars har Kjell och Company mfl så kan du med lätthet göra det själv. Järnklorid kan också användas men tror inte det är lika förekommande men har för mig att det är lite billigare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Glenn »

Fast det är nog svårt att sätta en toner transfer på första försöket sådär bara, ska man bara göra nåt kort så är det nog inte värt att ens försöka själv.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Henry »

Framförallt dubbelsidigt men ser väl kanske detta mer som en lärdoms/testgrej och kanske inte direkt användas för att göra tex 100 kort själv med toner transfer. Alternativt att det inte är så höga krav på noggrannhet och man får det klart samma dag, om allt flyter på, i motsats till någon tillverkare som tar dagar, men att skicka iväg är ett alternativ om man vill ha det perfekt.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av okhan »

Det är inte jag som ritat projektet. Har bara ritningar så att man själv ska kunna bygga projekten.
I mitt fall är det så att jag aldrig provat etsa och vill bara få det byggt så jag kan få användning av det. Har heller inte en bra borr att borra kortet med heller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Glenn »

har du inte tillgång till cadfilen eller gerberfiler ? ..isåfall är det ju bara att skicka iväg, betala en liten summa och sen ha korten färdiga i brevlådan några dagar senare.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av hummel »

Flera företag som tillverkar mönsterkort annonserar högst upp på denna sida. :-)
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av okhan »

Har ej filer, endast PDF med layouten printad.

Hummel: Företag som tillverkar mönsterkort - tillverkar dom även enklare som det jag beskriver med tonertransfer?
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av abcabc »

Strax innan problemet med extraavgifter från Kina så höll jag på att designa ett mönsterkort bara för att testa hur det skulle fungera att beställa. Efter stoppet så tvekade jag. Har någon någon leverantör av mönsterkort avtal med tullen så man slipper straffavgiften?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Henry »

Bara inom EU i så fall numera.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av Magnus_K »

Senast jag beställde från allpcb.com så fick jag betala 30:- moms och 150:- administrationsavgift till TNT.
Inte direkt värt att skicka efter korten då.

Förhoppningsvis får du napp av någon på forumet. Kanske kan fräsa kortet? Lägg i så fall till det i titeln.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av abcabc »

Magnus_K skrev:Senast jag beställde från allpcb.com så fick jag betala 30:- moms och 150:- administrationsavgift till TNT.
Inte direkt värt att skicka efter korten då.

Förhoppningsvis får du napp av någon på forumet. Kanske kan fräsa kortet? Lägg i så fall till det i titeln.
Det var det jag var rädd för, bra att någon före mig straffats. För mig var det bara för kuls skull att göra ett mönsterkort, så ej viktigt och nu får det vänta tills avtal etablerats, om det nu sker.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av hummel »

okhan skrev:Har ej filer, endast PDF med layouten printad.

Hummel: Företag som tillverkar mönsterkort - tillverkar dom även enklare som det jag beskriver med tonertransfer?
Det tror jag inte att dom gör. Varför måste det vara den metoden?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: T: Etsa kretskort mot betalning

Inlägg av cjonash »

Magnus_K skrev:Senast jag beställde från allpcb.com så fick jag betala 30:- moms och 150:- administrationsavgift till TNT.
Samtliga beställningar (5 st) jag gjort från AllPCB (alla i perioden December till Mars) har kostat noll kronor i avgifter. Men då har jag skickat med DHL. Visserligen som företag, så det läggs inte på någon moms. Kanske därför de inte tagit någon avgift.

PostNord tog däremot 275:- inkl moms i avgift, trots att de inte lade på varken moms eller tull. Så det varierar mellan företagen. Räknar man in avgiften till PostNord blev fraktkostnaden dessutom lägre med DHL, trots att leveranstiden var ca 2 veckor kortare...
Skriv svar