Spektrumanalysator för audio?

Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av UgloBuglo »

Jag har byggt ett antal olika förstärkare under åren, och håller nu på att bygga min första rörförstärkare som inte är ett kit.
Dessa förstärkare har jag egentligen aldrig mätt upp på något seriöst sätt, men jag känner att det vore kul att kunna göra det.

Så om jag som glad amatör skulle vilja komma över en spektrumanalysator för säg 0-25 kHz till en rimlig peng, vad skall jag börja leta efter?
Kan en Analog Discovery 2 vara ett seriöst alternativ, eller är det bättre att leta efter någon gammal apparat från 70-talet på eBay?

Kan man ens hitta något användbart för säg 3.000:- som kanske är vad min budget skulle kunna vara nu?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av hcb »

Borde inte en vanlig dator med ett bra ljudkort (troligen externt) fungera? Jag har dock ingen aning om vad det finns för mjukvara.
Användarvisningsbild
Laserboy
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 juli 2004, 15:07:02
Ort: Lindome

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av Laserboy »

Har du kollat Audacity? Har ett analys verktyg inbyggt för att plotta spektrum.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av limpan4all »

Analog Discovery 2 är ett mycket bättre alternativ för dig än vad en spectrumanalysator är. Jag har både första och andra generationen (en hemma och en på jobbet). För lågfrekvessaker så är dom fantastiska.
Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av UgloBuglo »

Tack för svaren!
Det lutar nog åt en AD2, får läsa på mer om den :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av rikkitikkitavi »

14 bitars upplösning, det motsvarar THD på ca 0,01%, och då sämre i verkligheten.

Vilket ljudkort som helst slår detta i princip, dock inte med samma bandbredd.
Men på en rörförstärkare är det nog tillräckligt, de brukar ligga minst en tiopotens högre i THD.
Så vill du mäta noga och fint, då är det ljudkort+mjukvara som gäller.
Vill du ha nytta av den till annat, då är det Analog Discovery som gäller.

Men om man vill gå ljudkortsvägen så med en bandbredd på 0-25kHz räcker det med ett 48kHz ljudkort. De flesta idag har 96kHz, en del tom 192 kHz på USB.
Bandbredd = samplingsfrekvens/2 - 10-15% effektivt. 48 kHz = 24kHz - 10/15 % = 22-23kHz
96 kHz = 43-44 kHz bandbredd.

Bra ljudkort för 1500 och uppåt håller 0,001% THD /110dB S/N och mäter på allt utom det allra bästa. För 500-1000 får du något som är nästan lika bra.
Men i slutändan är det programvaran som bestämmer.


Jag använder Arta, det är dock inte gratis och ett M-Audio Transit USB, M-audio 202någonting men de lirar inte så bra med Win10 så... det är äldre ljudkort, ca 10 år eller mer. Men det finns gott om fina kort i tusenkronors klassen.

Vill du bara mäta frekvensgången finns det svepgeneratorprogram till ljudkort osv.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av Hans3mmr »

rikkitikkitavi skrev:14 bitars upplösning, det motsvarar THD på ca 0,01%, och då sämre i verkligheten.

Vilket ljudkort som helst slår detta i princip, dock inte med samma bandbredd.
Men på en rörförstärkare är det nog tillräckligt, de brukar ligga minst en tiopotens högre i THD.
Så vill du mäta noga och fint, då är det ljudkort+mjukvara som gäller.
Vill du ha nytta av den till annat, då är det Analog Discovery som gäller.

Men om man vill gå ljudkortsvägen så med en bandbredd på 0-25kHz räcker det med ett 48kHz ljudkort. De flesta idag har 96kHz, en del tom 192 kHz på USB.
Bandbredd = samplingsfrekvens/2 - 10-15% effektivt. 48 kHz = 24kHz - 10/15 % = 22-23kHz
96 kHz = 43-44 kHz bandbredd.

Bra ljudkort för 1500 och uppåt håller 0,001% THD /110dB S/N och mäter på allt utom det allra bästa. För 500-1000 får du något som är nästan lika bra.
Men i slutändan är det programvaran som bestämmer.


Jag använder Arta, det är dock inte gratis och ett M-Audio Transit USB, M-audio 202någonting men de lirar inte så bra med Win10 så... det är äldre ljudkort, ca 10 år eller mer. Men det finns gott om fina kort i tusenkronors klassen.

Vill du bara mäta frekvensgången finns det svepgeneratorprogram till ljudkort osv.

QA401....
c-c-c-c-c
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2019, 21:16:16

Re: Spektrumanalysator för audio?

Inlägg av c-c-c-c-c »

Jag gillar att använda baudline, används främst för radio men funkar även utmärkt för annat.
Sen är det lite coolt att ESA använder det också :)
Skriv svar