Reglerbart mekaniskt motstånd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Klurar på en idé där ett styre skall vara olika trögt att påverka beroende på spänning, och sträva efter att återvända till centrum.
Har funderat på elektromagneter/solenoidlösning, dc-motorer osv, men tänkte jag slänger ut funderingen här och se om någon har några bra tankar!

Finns det dämpare som är reglerbara vid kompression t.ex? (I kombination med fjädrar för returen)

Det behöver inte vara jättekraftigt, men skall kunna uppfattas tydligt.
:humm:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Nerre »

Används styret för nåt annat också eller är det till "simulator"?

Vi köpte rattar till Playstation för en massa år sen och där är det helt enkelt en DC-motor som via växellåda "håller emot" eller ger "force feedback". Jag tror den lösningen är det som är enklast att reglera.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Det var min första tanke också, men jag tror att det är lite för knixigt att få det att funka i detta fallet.
Tanken är inte att det är styrvinkeln som skall registreras utan snarare vridmomentet i styrets axel. Styrutslaget kommer bli minimalt, och jag kommer inte kunna använda mig av de vanliga force feedback-drivrutinerna tyvärr.
Därför söker jag någonting simplare som helt enkelt skall kunna styra trögheten i axeln beroende på en spänning. Utan att det blir trögt att återgå till centrum liksom.. Pneumatik känns som att det hade varit kanon om det inte hade varit en smula omständligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av grym »

om rörelsen är liten kan man köra med supermagnet och spolar, men det är lättare om man vet lite mera om hur dom fysiska egenskapern är
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Jag är inte så långt i processen att jag vet så hemskt mycket mer. Har ingen erfarenhet av supermagnet/spole-lösningen. Går det att få den att repellera med någon form av kraft på säg 10-20 mm avstånd?

Vad tänker du på för fysiska egenskaper?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av grym »

5mm är mer rimligt med spole magnet

dom fysiska egenskaperna, hur mycket ska reglaget kunna röra sig, hur ska du mäta vinklen, hur mycket kraft tillbaka behöver du ha
är det vridning på en axel , eller som en joystick?

o.s.v, ju mer du säger om vad det är ju lättare kan man sålla bort saker som inte funkar
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Icecap »

Om vi tänkar joystick typ och "ingen" rörelse i det men bara kraft är det inte sä svårt. Rörelsen i X & Y blir ju mycket liten och kan centreras optiskt. Strömmen i spolerna som håller emot ärlinjär med kraften som påförs.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Styret skall sitta på en axel som skall kunna rotera, men styrutslaget behöver inte vara stort. Alltså <<30 grader.

Vinkeln behöver inte nödvändigtvis mätas. Jag behöver få ut ett värde på hur hårt man försöker vrida det.
Inser nu att det kommer bli besvärligt att mäta, då man kommer behöva addera eller subtrahera det tillsatta motståndet med mätvärdet hur man än gör..
Tänkte använda kretskortet till en kasserad ps3-kontroll, och då har jag inte riktigt möjlighet att leka med signalerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av TomasL »

En hydraulkolv och en proportionell ventil, där du mäter trycket i kolven.
Elektriskt justerbara stötdämpare där du mäter trycket i kolven.
Elektrisk linjärmotor, alternativt en roterande motor med högt hållmoment, då mäter du ström och spänning.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Problemet med hydralkolv och stötdämpare är att de skulle ge samma motstånd tillbaka emot mitten (om man inte kan ta bort returdämpningen). Styret måste sträva mot mitten.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av svanted »

tänk dig att man kapar ett rör snett och sätter det på styraxeln/stången.
längs med styrstången sätter man en fjäder som trycker ett kullager mot det snedkapade röret.
när man vrider på styret kommer fjädern att pressas ihop av den sneda spåret på röret,
det man behöver är en elektriskt påverkbar fjäderkraft, det går att hitta på något,
tryckluft/linjärmotor/solenoid e.t.c.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Hesabon »

Intressant problem!

Något sådan't här?
Fjaderbelastning.png
Två fjädrar som belastar både genom drag och tryck.
En mekanism, ex. motor som ändrar avståndet mellan fjädrarnas baser.
Föreslagsvis två olika gängor (vänster + höger), två axlar, via växellåda med motsatt rotation?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Herr Castor »

Detdär känns som en rimlig lösning! Tack!

Vad ritar du med?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av svanted »

har du någon bild på var det ska monteras.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Reglerbart mekaniskt motstånd

Inlägg av Gimbal »

Kanske kan du inspirieras av Citroens variabla självcentringsmekanism som fanns på lite äldre cittror.

I princip är det ett litet hjul som trycker mot en excentrisk kam på rattstången (egentligen är det en utväxling emellan eftersom man kan snurra mer än ett halvt varv åt vardera håll), ju hårdare hjulet trycker mot kammen desto mer vill ratten tillbaka mot rakt-fram läge. I låga farter lättade man på trycket -> ratten går lätt att vrida, höga farter gav högt tryck -> ratten höll emot mer.

En snabb googling gav följande:
http://www.citrina.lt/failai/tech/_cx/Steering.htm

se avsnittet "Self Centering" för en principskiss så är det lättare att förstå.
Skriv svar