Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av Jaman42 »

Hej!
Jag försöker identifiera några komponenter på detta kretskort men behöver lite experthjälp.

Ett motstånd ser lite bränt ut och sett till storleken antar jag att det är samma som intilliggande.

En kondensator har smält helt och den är ju lite svårare att identifiera, det finns en hel som ser ut att vara i samma storlek lite längre bort till höger så man kanske behöver löda av den och mäta?

Är dom svarta trebenta transistorer tro? Det står "KY8 Y9" på dom, vad står det för?

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3549
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av breflabb »

Dom tre benta pjäserna är nog zenerdioder ( 22V ). Det stora problemet är inte dioderna
och diverse motstånd o kondnigar som har rykit. Största utmaningen är o komma fram till
varför det har hänt. För dom komponenterna går inte sönder av sig självt.
När så många komponenter ryker så är det oftast förknippat med överspänning eller
åska. Så det gäller att hitta det primära felet först.
Förtydligande; det som är märkt KY8 är zsnerdioder.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av Henry »

samma storlek
Samma storlek kan ha precis vilket värde som helst (inom reson) så bara för att säg en mäts upp till 1µF så är det ingen som helst garanti för att en bredvid i samma storlek har samma värde. Sedan verkar även det stora motståndet lite till vänster i mitten fått skit så än mer grejer till vänster kan ligga pyrt till även om inget syns på de.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av xxargs »

När det ser ut sådär så är det ofta mycket som är sönder - inte bara de som har hål i kapseln eller brända på annat sätt - till detta har du en massa metallånga och annat bränt av överslagen på själva kretskortet som också måste bort.

När man råkade på sådana kort och det inte fanns kretskort att tillgå (eller för dyrt att göra nya) samt att det inte är metallånga av överslagen där det inte får vara något (som tex. mellan 230V och lågspänningsdelen med isolation) så blåste man bort samtliga komponenter med varmluftspicka om det var ytmonterat och populera upp dessa med helt nya komponenter (inklusive eventuella transformatorer) - för felen efter överspänningar kan sitta precis var som helst och den komponenten du lämnar kvar för att i tron att den är OK - är efter ibland antal timmars felsökning en av de trasiga...

Det är tröstlöst att hålla på med åskskadat och även om man felsöker sig fram så lutar det med att i stort sett varenda komponent måste bytas - så man kan strunta i felsökningstiden och bara rensa och sätta in nytt...

...och det gäller alla komponenter - även kondingar och motstånd då metallfilmskondingar är dåliga att tåla transienter då metallfilmen helt enkelt vaporiserar bort för att det är för mycket effekt på väldig liten tvärsnittsarea och mycket liten termisk massa i just delen som leder ström (värmen hinner inte ledas iväg någonstans om spänningsspikarna är inom antal µs långa.)
Janson1
Inlägg: 1360
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av Janson1 »

Vad gör kretskortet? (Eller rättare sagt gjorde..?) Jag är tveksam till att ens försöka felsöka på det? Är det åska inblandat?
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av Jaman42 »

Den har suttit i en dammsugare som började lukta bränt, jag bytte en komponent innan jag städade av kortet och såg resten. Jag lyssnar på er och lägger ner detta projektet i förmån för nästa :):

Informativt och lärorikt som vanligt, tack för hjälpen!
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av bearing »

Vad är kortet till för? Elektronisk reglering av hastigheten?
Vad är det för en dammsugare?

Kanske går att få igång den med en helt vanlig strömbrytare, elektroniken bortkopplad?
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Identifiera komponenter, kretskort dammsugare

Inlägg av Jaman42 »

Jag vet inte riktigt, fick frågan av en bekant om jag kunde hjälpa till att löda fast en ny komponent så jag har inte resten av dammsugaren men jag antar att det är reglering av hastigheten. Jag ska be han ta en titt på hur matningen till motorn ser ut.
Skriv svar