Bussystem för segelbåt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Bussystem för segelbåt

Inlägg av Gryningsräd »

Hej!

Har en segelbåt (Beneteau Oceanis 351) från 1993, precis inseglad alltså :) Tänkte bestycka henne med lite moderniteter som:

- Landströmsautomatik: när man ligger med landström skall 12V-systemet ombord matas från två 12V-spänningsaggregat istället för batterierna, så slipper man ladda dom hela tiden. Två relän, automatisk återgång till batteridrift när (inte om!) landströmmen försvinner osv...
(kopplingsschemat nedan är en gammal version, jag är ombord på min båt och jobbar nu och får inte tag på den senaste versionen...)
Schematic A3.pdf
- Belysningsdisplay: LCD-display med en knapppanel där man kan tända och släcka belysning runt om i båten
IMG_9693.jpg
- Motorövervakning: har i dagsläget bara summer på kylvattentemperatur och smörjoljetryck. Tänker mäta lite in-/utgående sjövatten (så att man får en föraning om impellern havererar) m.m.
IMG_9691.PNG
- Även att framtidssäkra så att man kan mäta lite temperaturer, slå av/på annan utrustning osv...

I sittbrunnen skall det finnas en RaspPi med touchskärm där man skall kunna göra "allt", motorrummet är bara ett antal temperaturgivare (DS18B20), landströmsautomatiken sköts av en Arduino Nano och belysningen skall skötas av en ATMega328 (Arduinoprogrammerad).

Men för att få allt att prata med varandra? Det finns inga direkta krav på hastighet, helst så enkelt som möjligt, det handlar ju mest om att av läsa/sätta några bytes här och där. Allra bäst hade ju varit att ha en gemensam 5V matning som utgår från sittbrunnen (eller något annat centralt ställe) och sedan löper längs med hela båten (11 meter) med databus+spänningsmatning. I2C ?

- Hur skall man tänka med störningar - det är ju ändå "bara" likström på 12V vi pratar om.
- Kablage - TP-kabel är väl knappast att tänka på, både med avseende på spänningsfall och störningar? Hade ju dock varit praktiskt att ha en RJ45-kontakt i varje nod längs med bussen...
- Projektet kanske verkar lite "overkill", men har det som ett läroprojekt både med avseende på elektronikkonstruktionen och tänkte nog producera riktiga kretskort för varje del - mest för att se hur det funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Hej!

Blybatterier mår bra av att vara laddade hela tiden. Alltså finns här ingen anledning att koppla ur batterierna. När du befinner dig vid land har du helt enkelt en underhållsladdare inkopplad som ger konstant spänning till batterierna. Eftersom spänningen är konstant laddas batterierna varken upp eller ur - all ström som förbrukas kommer från laddaren och den anpassar sig efter aktuellt effektbehov.

Det gamla standardprotokollet i båtar var NMEA 0183 vilket i princip är vanlig seriekommunikation. Det är ett serieprotokoll som är enkelt att använda i en microkontroller.
Många tillverkare använder idag i nyare utrustning istället NMEA 2000 vilket är baserat på canbus.
Ifall du använder denna standard så kan du i framtiden till exempel koppla in en plotter eller autopilot och den kan då kommunicera med din egentillverkade utrustning, motorövervakning etc.

Raymarine har trevliga vattentäta kontakter som inte är dyra och där det finns plats för både spänningsmatning och kommunikation.
Den gamla Seatalk är 12V och NMEA 0183.
Den nya Seatalk NG är 12V, NMEA 0183 och NMEA 2000.

Här är en jämförelse av olika varianter:
http://www.dagensbatliv.se/natverkskabe ... i-nybyggen
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av Gryningsräd »

Hej

Jodå, laddade kommer dom att vara, batteriladdaren (och solpanel) kommer fortfarande att ladda batterierna. Tänkte undvika att ladda/förbruka från batterierna samtidigt. Framförallt vid startströmmar från kylkompressorn kanske kan sätta laddcyklerna för batteriladdaren ur spel (finns många diskussioner om detta på olika marinforum). Men du säger att detta inte stämmer...?
Har en CTEK-laddare för generator/solcell samt en rejäl batteriladdare som går på landströmmen, troligtvis +10 år gammal, tycker att den har betett sig lite underligt under säsongerna (laddar med en himlans massa ampere stundtals)...

Har ett SeaTalk-system (några gamla SeaTalk-instrument) samt ett nytt (SeaTalkNG) så då är detta kanske något att bygga vidare på? Får man hitta på egna Har kollat runt lite snabbt på nätet och det finns väl inte en uppsjö med information men lite grunder hittar jag nog... verkar som att elektronikfantaster inte håller till på båtar så mycket och båtmänniskor inte håller på med elektronik :D Men jag får gräva vidare i SeaTalk-djungeln.

Det säljs konverters mellan SeaTalkNG och NMEA2000 - det tolkar jag som att dom är olika på något sätt, eller är det bara anslutningarna som skiljer åt?
https://www.marinaman.se/navigation-ele ... dwQAvD_BwE

Om jag nu INTE väljer SeaTalk-spåret (alltid skönast att låta orginalsystemet vara och bygga ett eget separat) - hade I2C funkat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av mrfrenzy »

En laddare för marint bruk ska givetvis ha tillräcklig intelligens för att bara återladda det som förbrukats vid en plötslig dipp och inte överladda batterierna.

Seatalk NG är samma sak som NMEA 2000 förutom kabeln. Skillnaden är att dom har med en tråd med Seatalk 1 i samma kabel för att underlätta anslutning av äldre utrustning.
Om du tycker canbus/nmea2000 är jobbigt skulle jag överväga NMEA 0183. Många vhf-radios pratar 0183 och dom flesta nya plotters har även separata anslutningar för 0183.

i2c är främst avsett för att ansluta korta avstånd mellan två enheter i samma apparat.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av davidi »

Kan man köra NMEA 2000 och Seatalk NG samtidigt på samma fysiska nätverk?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är exakt samma protokoll, bara andra kontakter.
https://www.raymarine.com/view/index-id=5536.html

https://www.actisense.com/wp-content/up ... ue-1.1.pdf
As STNG uses exactly the same data as NMEA 2000 but chooses not to use the DeviceNet standard for it’s connector system, adapter cables are needed to change the connector type when installing STNG devices on NMEA 2000 networks, or vice versa.
Hittade förresten OpenCPN men det kanske båtmänniskor känner till redan?
Ser ut som ett mycket trevligt system för att med öppen programvara hålla reda på det mesta i båten.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Bussystem för segelbåt

Inlägg av davidi »

Ny autopilot står på önskelistan, en Raymarine EV-100. Då duger plötsligt inte mina gamla Nexus NX-instrument-längre om jag vill att autopiloten ska kunna styra på vindvinkel, så det blir nog Raymarine där också. Plottern däremot ser jag ingen anledning att byta ut, och den pratar ju åtminstone NMEA 2000.

OpenCPN känner jag till, men har inte använt det "på riktigt" i båten, bara provat lite planlöst på en dator hemma. Skulle gärna kunna lägga upp en rutt i lugn och ro nere i ruffen och enkelt skicka den till plottern när jag är klar. Det är nog inte omöjligt med OpenCPN på samma nätverk.
Skriv svar