Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av )ExecutoR( »

Efter sommaren och höstens dåliga nederbörd med låga grundvattennivåer som följd blir man ju lite fundersam på hur det ser ut även här hemma. Jag skulle gärna få till någon sorts digital monitorering av vattennivån i vår 55m djupa borrade brunn. Det finns ju gott om möjlighet att snåla in på vattenförbrukningen så man klarar det nödvändiga, men då måste man ju veta om att det håller på att ta slut. Det skulle ju kännas ganska fånigt om man sprutade ut det sista vattnet ur brunnen på gräsmattan.

Jag har kollat runt lite på nätet och det finns ju lite olika färdiga system, vissa använder sonar, ljud färdas ju fint i ett rör och man kan då mäta avståndet från toppen ner till vattenytan. Andra använder tryckgivare för att mäta höjden på vattenpelaren istället. Den senare varianten verkar komma i två utföranden. Ett med en luftslang som går från ytan ner till sensorn så den kan mäta relativt till atmosfärstrycket, och ett med en extra trycksensor ovanför ytan så den kan kompensera elektroniskt istället. Atmosfärstrycket känns som det inte kommer göra nån större skillnad, om jag inte tänker fel skuljer det sällan mer än 0,2bar, vilket inte skulle motsvara så extremt mycket på 50m.

Är det någon som har en lösning på detta redan? Hur har ni gjort, köpte ni ett färdigt system eller byggt något eget? Alla tips uppskattas.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av guckrum »

Alla tips uppskattas
Då så, då spekulerar jag fritt. Att jobba med ljud är ju lätt den väg jag skulle valt - "kanalen" är ju väldefinierad så det är ett relativt väl begränsat problem. Antingen skicka impulser och mäta tiden till eko, alternativt generera en sinusvåg och justera frekvensen tills du uppnår stående våg. Det senare är nog mer exakt. Man kan göra lite snabba test med tongenerator (mobiltelefon?) och öra tänker jag.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att vattna gräsmattan med livsmedel känns fel.
Ta vara på regnvatten och fundera på hur gråvatten överhuvudtaget kan återanvändas.
Jag blev glad förra året när vi upplystes om att toaletten spolades med gråvatten och därför kunde ha annorlunda färg.
Igår klagade jag på regnet, varpå jag blev bannad av hustrun "Tänk positivt, återfyllnad av grundvatten"!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av AndLi »

Jag funderar på samma sak och tycker eko/ljud vore roligt att prova. Men brunnarna ligger jobbigt till för att få ut datan.

Vi har en vattenmätare monterad och tycker mig se ett minskat flöde ju längre man pumpar. Vi pumpar mot en öppen 10 kubiks tank. Min tanke är att flödet borde motsvara nivån i borrhålet, men vattenmätaren är extremt sliten och mäter mycket mer än den debiteringsmätare som sitter efter den....
Så jag har inte helt belägg för min tes än...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av )ExecutoR( »

Lasp: Gräsmattan vattnades bara i somras när den största risken var att gården skulle brinna upp och inte att vattnet skulle ta slut. Efter det installerade jag en liten hydroforpump nere vid en bäck som nu förser alla kranar i trädgården med vatten.

Jag har ingen anledning att tro att vi har dåligt med vatten. Tvärt om finns det flera källor i närheten och allt pekar på att det fanns tillräckligt med vatten i somras även om det var uppenbart lägre flöde i bäcken som kommer från de naturliga källorna längre upp. Samtidigt vet man vet ju inte mer än man faktiskt kollar upp. Brunnen är ju ingen superdjup historia som sakta tömmer nån gammal djupvattenreserv som inte fylls på, men man vill ju ändå veta om det är dåligt med vatten innan det tar slut.

AndLi: Ljudvägen är nog absolut billigast. Man får väl loda djupet på brunnen en gång för att kunna räkna ut vattendjupet sen. Har nog med projekt för tillfället, så en färdig produkt kanske är bästa alternativet om det inte är på tok för dyrt.

Vi får se om det dyker upp nån annan här i tråden som har lite praktisk erfarenhet.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av guckrum »

Man får väl loda djupet på brunnen en gång för att kunna räkna ut vattendjupet sen.
Ljudhastigheten är relativt konstant så i princip behövs det inte, men det är såklart vettigt att kolla mot verkligheten så att man inte räknat fel någonstans...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av )ExecutoR( »

guckrum:
Mätvärdet man får från sensorn är ju avståndet från sensorn ner till vattenytan, inte mängden vatten i brunnen. Vill man ha höjden på vattenpelaren måste man ju veta brunnens totala djup, det var mest det jag var ute efter. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av Magnus_K »

I sommar så tänker jag göra som pastorn nedan.
En liten cykelventil som man kan använda för att blåsa ur slangen om det "läckt" in lite luft i vattenpelaren.
Givaren blir någ något digital med en ESP. Har bara kikat som snabbast på lite olika bil-givaren, men längre än så har jag inte kommit.

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av Icecap »

Det finns ju olika sätt.
Ett är att ha en slang ner till botten och en tryckmätare i toppen. Problemet med den är att man måste ha en liten luftpump för att ersätta den luft som absorberas av vattnet.

Den stående ljudvåg låter intressant, om man kombinerar det med en fasdetektor kan det bli en snabb och noga mätning - men det ljudalstrande element liksom mikrofonen ska tåla intensiv fukt 24/7.

En flottör anser jag går bort, blir lite osäkert om den fastnar eller rent faktisk går fritt. Kan såklart analyseras automatisht men det kräver motor som kan dra den upp lite då och då och det blir besvärligt.

En vattentät tryckmätare som kastas ner i botten kan vara en enkel lösning - om den verkligen är vattentät. Eller inte kastas ner i botten men placeras i höjd med pumpens insug, då får man ju återstående vattenpelare som mätvärde.
Senast redigerad av Icecap 7 mars 2019, 09:01:37, redigerad totalt 1 gång.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av guckrum »

Mätvärdet man får från sensorn är ju avståndet från sensorn ner till vattenytan, inte mängden vatten i brunnen. Vill man ha höjden på vattenpelaren måste man ju veta brunnens totala djup, det var mest det jag var ute efter. :)
Ja naturligtvis är det så, jag läste slarvigt och tänkte att djupet var givet. :oops:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av GastonDeVille »

Hur skulle det funka om man analyserade pumpmotorns effektförbrukning? Vid låg vattenpelare = lite vatten borde den gå lättare och tvärtom vid fullt i brunnen. Med tiden skulle en lite dator kunna analysera och minnas om grundvattennivån är sjunkande eller stigande och man kunde få ut en graf på det hela.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av Icecap »

Strömmen är väl ett uttryck för hur mycket pumpen drar.
Men då den ju antingen ger "konstant" tryck - eller om kranen är fullt öppet - konstant flöde, är det väl bara om det är fritt utlopp som effekten ger en fingerpekning om lyfthöjden.

Öppnar man en kran lite lagom kommer pumpen att ge konstant tryck som jag ser det.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av AndLi »

Jag håller med Icecap, för att kunna dra några slutsatser efter flöde eller strömförbrukning måste man pumpa mot öppet kärl. Annars påverkar uttaget också värdena.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av mrfrenzy »

Om man mäter flöde och tryck på utgången samt effektförbrukning borde man med hjälp av pumpkurvan kunna räkna ut vattennivån ovanför pumpens inlopp. Det blir nog ganska låg upplösning dock.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av Olle61 »

En tryckgivare liknande denna:
https://www.ebay.com/itm/GE-Druck-PTX-1 ... 0290.m3507

Man måste kolla exakt vilken modell de säljer så kabellängd och mätområde passar.
Detta verkar vara något överskott de säljer, annars blir det nog andra priser.

Det är ju även intressant hur fort nivån stiger efter uttag av vatten.
Skriv svar