Lådbil YLV065

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Dags för en liten uppdatering.
Det har varit en jäkla massa jobb sedan strax efter senaste uppdateringen (dvs jobb-jobb, inte roligt hobby-jobb) som har tatt all tid och ork.
Men nu går vi mot ljusare tider!

Jag har börjat programmera ratten.
Knapparna är klara, så när som att jag inte bestämt vad de ska göra, eller om de ska toggla eller vara momentana, men det är ju bara konfigurationsdetaljer :).
Här om kvällen gjorde jag en första version av att använda q1,q2 och q3 för att läsa rotationen, den kanske viktigaste funktionen i ratten.
Läser q1 och q2 med interrupt som en rotationsenkoder, och nollställer utslagsräknaren om q3 är hög. Om q1/q2 alltid räknas rätt så skulle väl inte det sista behövas, men eftersom hårdvaran redan är på plats tänkte jag att det är väl lika bra. Det finns en analog grej på ena sidan som jag inte använder till nåt ännu, och så styr jag inte lysdioderna ännu, men annars är väl ratten klar.
Infästningen är inte påbörjad ännu.

Sen har vi andra änden av styrningen som har lite jobb kvar.
Servoräddaren som postats tidigare blir inte bra; det är alldeles för mjukt just nu. Tror det skulle vara nästintill omöjligt att styra som det är nu.
Jag tror jag börjar med att ta bort fjädrandet och bara gör ett stort servook istället.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Miniuppdatering.
Fick problem när jag skulle koppla ihop ratten med servodrivkortet. Inget funkade.

Problem 1.
Servodrivkortet (lilla på bilden) var inte programerat... Jag hade bara programmerat ett tidigare prototypkort, men det var ju i september/oktober nån gång, så jag hade glömt att jag bara satt ihop det nya kortet men inte programmerat.

Problem 2.
Väl programmerat så funkade det iaf inte. När jag testade tog jag bara ström från programmeraren, vilket inte räckte riktigt när ett servo skulle snurra runt. Så gissningsvis brown out. Löst med extern matning. Kommer ju bli batteri senare.

Problem 3.
Jag hade som sagt gjort ett prototypkort som jag testat med ok resultat, men kanske har jag kastat om ett par pinnar när jag ritat riktiga kortet, som inte uppdaterats i koden. Så output till servo 1 låg på port två och samma fel återfanns i jumperheadern för reversering. Lätt att lösa när det väl var hittat.

Tänkte ta en liten film på när jag snurrade på servot, men skulle behövt en tredje hand så jag skippade det. Ni får tro mig istället när jag säger att det funkar :).

Stora kortet hanterar alltså ratten. AtMega328:an styr ett par 74hc595 mot ratten för att kunna läsa av alla knappar. Det vänstra paret 595:or är för att styra vad jag nu hittar på att göra med knapparna. En MCP41010 ersätter en vanlig pot och är alltså input till lilla kortet.

Lilla kortet är en tvåkanals servodrivare. Övre trepinnsheadern är pot-input till servot. De trimpotar som är täckta med röd krympslang är för att ställa hur mycket slag man vill ha, och de nakna för att ställa centerläge. Och längst ner sitter en liten header för att välja om man vill reversera respektive kanal.
Andra kanalen skall användas till gaspedalen.

Eftersom MCP:n körs över SPI, och CLK och DATA råkar finnas i programmeringsheadern, skulle man ju kunna koppla in 2/4 MCP:er till för att ersätta trimpotarna. Då skulle jag ju kunna hantera trimmningen i ratten och lagra i eepromet. Finns ju gott om pinnar att använda som CS iaf. Nåt för v2 kanske :).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Äntligen lite mer jobbat på projektet.
Har caddat v.0 av gaspedalen.
Inte mycket att plocka från pedalerna som följde med ratten då formen inte passade, och de var ju bara on/off medels microbrytare.
Men jag har i alla fall räddat en fjäder och axel som får följa med.
Armen skall sedan kopplas till ett microservo (mörka klumpen som sticker ut på sidan). Men det är rensat på all elektronik och mekanik, så kvar är bara huset och potentiometern.

Nu måste jag försöka städa lite i hobbyrummet och se om jag kan hitta lasern där inne nån stans...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av X-IL »

Läste att "barnen" skulle få visa upp sina minibilar på BugRun i år, ska du dit? Många år sen jag var där och inte blir det i år heller, men tydligen börjar det komma fler och fler seriösa småbyggen nu. Det finns nu även färdiga busskarosser i lådbilsskala att köpa, om man har råd...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Nej, det har jag inga planer på iaf. Det är nog bara jag i familjen som skulle tycka det att det fanns nå roligt i att åka dit.
Men dottern sa att hon ville vi skulle bygga på bilen i helgen, så det är ju iaf kul att det finns lite intresse där!

Och så har hon sagt några gånger att hon vill vi ska flyga (rc) igen, så jag får väl ta och byta propellern som gick sönder sist. Man måste ju uppmuntra de intressen om är kul för en annan också :).
... och så vill hon ha en robot, typ som de har på förskolan. :vissla:
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Det blev i alla fall nånting som liknade modellen.
Några små moddar är distansringarna som dels håller fjädern lite på plats och som lite förstärkning på utsidan.
Sen upptäckte jag att det hade varit bra med ett hål ovanför servot så att man kan skruva fast oket.

Nu behöver jag bara lite material för att göra en ordentlig länkarm mellan pedalarmen och oket.
Tror att jag har lämplig kulled nere i hobbylokalen. Får svänga förbi efter jobbet.

Och ett par stoppringar för att hålla axeln på plats (som ska kapas till rätt längd).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Det går inte fort när det går långsamt. Men tittar vi på listan i första posten så går det iaf åt rätt håll.
Igår bidde det stolsfäste, och dessförinnan el och kabelkanaler.

Egentligen är det bara lite småfix kvar innan den är körbar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Stolen ser prydlig och proffsig ut! Har du sytt eller värmt ihop?
Och Roboten som hon har på skolan, vad är det för typ?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Sydde. Hoppas det håller.

Har inte sett roboten, men jag tror det är en Blue bot.
Tänker att man kan köpa växellåda och hjul hos kjell och laserskära lite mdf för att bygga nåt.

Men inga nya projekt innan bilen är klar! :vissla:
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av LeCanard »

Ett skydd bakom stolen kanske vore nåt, så att det inte sprätter in grus och annat jox i cockpit. Tänker mej att en kanvasduk med snäppfästen är enklast.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Mm, jag har tänkt på nåt liknande , men jag tänkte nog samma material som jag gjort skärmarna av.
Men ett mjukt material skulle nog vara mycket bättre.
Var kan man tänkas köpa nåt sånt?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av LeCanard »

Vet inte, men kanske markistillverkare har småsnuttar som blivit över och dessutom gillar fikabröd.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Litet test av trotteln.

Gaspedalen är ändrad från tidigare inlägg. Fick inte till det nå bra med linkage från arm till servook. Så istället gjorde jag kukkar i armen och ett kugghjul till servot som hålls fast i oket med en sprint.
Kugghjul av mdf är kanske ingen höjdare, men i brist på annat och med tanke på den låga belastningen så tror jag det ska funka.
Det sitter också en liten mikrobrytare som är kopplad till bromsen i motorkontrollern vilket gör att det blir automatisk broms så snart man släpper pedalen.

Fick det inte att funka först (inget liv i motorn), men då hade jag inte "ignition/power lock" (beroende på var man läser) inkopplat.
Dels för att jag inte hade koll på vad den var till för (även om man kan gissa...), men också för att jag tycker den verkar helt bakvänd.
Ni ser den en liten bit in i videon.
Jag tänkte att den ska fungera som nödstopp pga markeringarna vid knapparna och storleken på knapparna.
Men det är bara en till/från-brytare och när lilla knappen är intryckt så är den frånkopplad. Alltså borde man kunna köra utan.

Men icke. Power lock måste vara sluten för att kunna köra, vilket absolut är vettigt, men fel enligt markeringarna.

Ett annat litet fel (mitt fel, mätte inte) är att kontakten till bromsljuset bryter inte plus, utan jord. Jag har kopplat lyktan så att det är gemensam jord, men det får det bli ändring på.

Sen måste jag ändra styrningen då jag inte kan trimma in den så bra. Jag ska vrida servot 90° och göra ett mindre ok för att kunna nyttja mer av servots rörelse.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Då var det provkört!
Finns lite att förbättra och detaljer att göra färdigt, men jag tycker det gick rätt bra.

Senast redigerad av papabear 27 augusti 2019, 20:16:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av tecno »

Videon inte tillgänglig.
Skriv svar