Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

rand_althor
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 november 2008, 13:43:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av rand_althor »

Ever wondered who is behind the signature glow of the Star Wars light sabres? Or the fantastic sunsets in the Pirates of the Caribbean films? With patented technologies, a unique operating system and state-of-the art radio modules, LumenRadio develops the next generation of IoT products for smart lightning systems.

If you happen to have a great passion for designing electronics and bringing it to life as well as being a a master of EMC and impedance matching, you might be right person for LumenRadio’s team in Gothenburg!

As Electronics Hardware Engineer at LumenRadio you will work both strategically and hands-on. You will be part of all stages of product development: specification, design, implementation, verification, documentation, support and improvement. You will report directly to the R&D Manager.

Your background
LumenRadio is looking for someone who loves to create and improve electrical hardware. Preferably you have a M.Sc. or B.Sc. degree with a major in electronics engineering or related area. You have a few years experience in hardware development – drawing schematics, layout, certification, and going into production.
For this position, we put a lot of emphasis on your personality and interest for technology. You have a good understanding of the aspects of designing for production and design verification. As a person, you are social and enjoy working both independently and as part of a team. An important part of this job is to help your colleagues grow and vice versa. You should be open to feedback and learning new things in order to be able to further develop in your job.
LumenRadio is an international company and you therefore need to be fluent in English, both written and spoken.

LumenRadio offers
LumenRadio is a passionate and dynamic workplace that operates in an industry constantly facing new challenges – this also applies to you. You will be able to influence your working day as well as the strategic planning of the company. LumenRadio believes their unique technology will make the world a little bit brighter, and hope you will enjoy the journey of getting there as much as they do!

How to apply
Visit LumenRadio's website and click the "Apply now" button. Any questions about the position?
Please contact recruiter Therese Lindgren at therese.lindgren@softwareskills.se or call +46-704-719-659.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av 4kTRB »

Jag kan inte rekommendera att söka till detta företag då
de inte ens bemödar sig med att ge respons på inskickad
ansökan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av säter »

Varför skriver du på utrikiska?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av swesysmgr »

Att kunna engelska är ett krav för jobbet enligt annonsen. Är även gott om MSc studenter numera som inte kan svenska men ändå är lämpliga för jobbet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av swesysmgr »

4kTRB skrev:Jag kan inte rekommendera att söka till detta företag då
de inte ens bemödar sig med att ge respons på inskickad
ansökan.
Den kanske fastnat i spamfilter eller så väntar de på alla svar fram till en viss sluttid med att gå igenom dem?

Att ringa och fråga är nog en bättre lösning än att klaga här, nummer står sist i annonsen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av 4kTRB »

Sökte ett jobb där i Juni. Då får dom väl kolla i skräpposten.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av GastonDeVille »

Angående jobbansökan så fick jag ett samtal från en arbetsgivare idag. Min ansökan hade inte kommit fram. Det enda jag märkte var att jag inte fick feedback via eposten. Nån sorts haveri i deras system. Alltså är det bra att ringa också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av mrfrenzy »

Email är lika pålitligt som vykort ungefär. Det kan lätt försvinna på vägen utan att varken avsändare eller mottagare får besked om detta, och varenda brevbärare som är inblandad kan läsa texten.

Om man skickat något viktigt och inte får svar är det bäst att ringa och kolla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av TomasL »

Därför begär man alltid leverans och läsbevis på ett e-mail
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av Swech »

Vad sade de då du frågade om de fått mailet?

Swech
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av GastonDeVille »

Missade nämna en detalj, det var ett sånt där online-formulär som man fyller i och brukar se att det går fram. Vanligtvis kommer det en bekräftelse på epost vilket det inte gjorde nu.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av 4kTRB »

Vykort har alltid fungerat.
Ringde ett annat företag i dag och undrade varför de inte gav respons på en ansökan
jag mailade förra månaden. Näe det finns inget här. Husqvarna Group.

Ringde ett företag förra månade och ville veta om det var någon idé att söka.
Vi gick igenom lite frågor och han tyckte det lät bra och sedan frågade han om jag sökt
hos deras firma innan? Det vet jag inte svarade jag men jag vet att jag sökt ganska många jobb
just på den orten, Karlskoga. Det blev tyst en stund och han kollade igenom arkivet då de sparar
äldre ansökningar. Men ingen träff och jag sa att då har jag inte sökt hos er innan.
Jag skickade in ansökan och har inte fått respons ännu, e-postade direkt till han jag pratade med.
Sedan gick jag igenom sånt jag sökt förra året och hittar givetvis att jag sökt en tjänst hos dom
efter sommaren 2018!
rand_althor
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 november 2008, 13:43:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Electronics Hardware Engineer - LumenRadio AB [Göteborg]

Inlägg av rand_althor »

Om du inte har fått nåt svar så får du gärna skicka mig ett PM med ditt namn så ska jag kolla med rekryterarna vad som hänt - alla som hör av sig till oss förtjänar ett svar.
Har dock varit lite sjukdom, så det kan ha fallit mellan stolarna i överlämning mellan två personer.
Så ska det naturligtvis inte vara och och kan bara be om ursäkt om så skett - och då tacksam för möjligheten att kunna kolla upp vad som har hänt.

Som svar på frågan varför det är på engelska - som någon redan svarat: många duktiga ingenjörer är mer bekväma på engelska än på svenska - och engelska är ett krav att behärska för att vara aktuell för tjänsten. Vi är ett internationellt bolag med engelska som bolagsspråk.
Skriv svar