Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Har på sistone börjat skriva ut ABS och ställt upp bädden till 100 grader. Det är bara 12-14 grader i ruffen så jag antar att det dra mycket effekt till bädden för att hålla den varm. När jag nu skulle skriva ut ett objekt fick jag ingen värme till bädden. Har mätt resistans till elementet och den verkar vara Ok. så jag misstänker att drivtrissan har gett upp på grund av onormalt högt effektbehov.

Kortet är ett GT2560 A. Innan jag gör mig besvär med att riva ut kortet så är min fråga om det är någon som har ett kort liggandes att köpa eller om det är någon som vet vilken typ av FET som styr. Kortet är ju inte enormt dyrt så det lönar sig kanske inte att lägga tid på reparation. Båten står på land, men jag sitter lik förbannat i sjön om jag inte får igång skrivare lite snabbt.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av bearing »

Bädden på min har under 1 ohm resistans. Med 12V matning blir det alltså över 12A genom en transistor med pytteliten kylfläns, vilket är för mycket för kontinuerlig drift. Ersätt med lämplig hålmonterad som förhoppningsvis finns i dina gömmor. Och montera på en större kylfläns. På min skrivare har tidigare ägaren monterat ett SSR.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag misstänker att du har rätt. Problemet för mig är att jag har för dålig kännedom om vad jag kan ersätta med, jag vet ju dessutom inte vad som sitter där nu. Det som finns hemma är BUZ10 (50V 23A), IRF540 (100V 33A), IRFZ44N (55V 49A). Får väl riva skiten och kolla om ingen här vet. :(
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av Henry »

Är det DC matning till elementet och inte AC?

Det du skall gå efter är i egentligen både ström och spänning och sedan för längre livslängd lågt RDSon och en MOSFET om det nu är DC, vilket är låg inre resistans och således lägre effektutveckling och längre livslängd på en mindre kylfläns och då ligger den sista IRFZ44N rätt bra till även om den är i överkant men så håller den längre.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av bearing »

IRFZ44N bör räcka. Du kan räkna med att Rds on ungefär fördubblas när den blir het. Så vid 12A och 2*17.5mOhm utvecklas 5W. Du behöver en kylfläns som inte blir allt för varm vid 5W.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har sett att många anbringar en liten kåpa och en cpu-fläkt över kortet, det kanske inte är helt fel. Speciellt inte om man måste anbringa en badhanduk över skrivaren när man skriver ABS.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av mrfrenzy »

Geeetech som utvecklat korten säljer ju sina skrivare med en fläkt monterad från fabrik så det är nog ingen dum idé.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Värmebädden är försedd med en säkring SMT 5*10 0154015.DRT 15A/125V. Den har gått. Bädden matas av mosfet TO-220 STP55NF06LTO som ju skall tåla 55 A. Med lite tur kanske det bara är säkringen som pajat?

Är det möjligen någon som har en sådan för snabb leverans, eller vart köpa snabbast?
Säkring Heat bed.jpg
 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av UrsaMayor »

Hade ett liknande bekymmer när just en sån säkring på moderkortet i min skrivare brast. Jag lödde dit två sladdar på den trasiga säkringen och sen till en säkringshållare och körde med glassäkring. Funkade fint och jag kunde använda skrivaren medan jag beställde nya säkringar och väntade på leverans.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Bra idé :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av mrfrenzy »

Matar du det hela med ett 12V nätagg eller blir det 14.4V när batterierna laddas?
I det senare fallet kan mycket väl säkringen lösa pga överbelastning.

Annars tror jag mer på kortsluten mosfet men det är ju lätt att mäta.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Den körs på 12V nätaggregat. Jag tänker som så att mosfeten skall ju klara 55 A och bädden drar väl kanske närmare 15 A just när den är kall och ansluts. Det är ju inte mer än kanske 10 12 grader i ruffen när jag slår på bäddvärmen. Mosfeten skall ju klara 55 Amp så den har ju ingen anledning att gå sönder om inte elementet är kortslutet och det är det inte. Skall jag mäta på mosfeten så får jag riva ut kortet och det är ganska bökigt.

Frågan nu är vart jag som privatperson kan köpa en sådan säkring. Jag har hittat en på 15A på ebay men den tål bara 65 V. Det borde väl i och för sig duga? Problemet är ju att det känns fel att köpa en säkring för ett par spänn, vänta i 2 månader och betala 75 spänn i frakt.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av bearing »

En TO 220 mosfet märkt 55A klarar bara 55A ytterst kortvarigt. Det brukar finnas ett diagram som visar hur prestandan minskar med ökande temperatur och längd på pulserna. Effektutvecklibgen och kylningen är den begränsande faktorn långt innan max ström. Bara termiska resistansen inuti kapsel brukar vara för hög för 55A, och sen är det termisk resistans mellan mosfet och kylfläns, samt kylfläns till luft.

Sen tycker jag att det säger sig självt att med de tunna benen är inte 55A lämpligt kontinuerligt. Oavsett on-resistans skulle jag säga att 25A är max kontinuerlig ström i en TO220.

Det man behöver göra är att ta fram data på komponenter och kylflänsar, och räkna lite.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av Hedis »

https://www.microkit.se
Via dom så kan du handla ifrån tre stora drakar som privatperson och med ändå överkomlig frakt.

Hoppas det kan hjälpa dig.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Bra. Jag hittade SMD-säkring 15A 65V Snabb. Den som sitter är på 15A 125V men det är ju bara 12V den skall bryta så det skall väl funka antar jag.
Skriv svar