Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Spazze »

Det är kul med fina cykeldelar men skulle du inte klara dig med lite billigare prylar?
Ett exempel på ett framnav för halva priset som jag tror skulle funka: https://www.cykelgear.se/reservdelar/na ... mnav-svart
Ekrar (kanske inte rätt längd för navet ovan): https://www.wiggle.se/blank-double-butt ... sku=488586
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Fram-naven var de billigaste på cykelkraft.se för kraftig axel och 36 ekrar som verkar vara standard på 20” fälgar. Dessutom måste det vara fläns för broms-skiva.

Ekrar kan man nog hitta till bättre pris som du säger :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Det navet ser inte ut att trivas med enkelsidig montering, det saknar även fäste för skivbroms.

Efit: nu var jag seg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Ett problem med el-assisten är ju att man inte kan ha växlar fram också och på så sätt nå högre utväxling. Med nuvarande konfiguration blir utväxlingen lite väl låg då jag ofta läser att folk saknar högre växlar på sina velomobiler när det går utför. Jag kan tänka mig att en kadens på 100 när man börjar närma sig 50km/h blir väldigt enerverande. Är det lite medlut så växlar man ju gärna upp på en vanlig cykel.
Frågan är om det skulle vara tillräcklig anledning för att skippa el-assist till att börja med och köra med vanligt 3-växlat vevparti fram :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag ser rätt så kan du välja driv med utbyggbart kuggdrev! Hittade på Elektroniska fjärden, om man nu skall kalla Ebay.de så! BBS02 36V med lös krans. Vi har två Elcyklar nu, men din tråd inspirerar till att bygga om och att utöka!
Så det blir mittmotorköp från Tyskland.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag har räknat med det största kedjehjulet som finns till drivenheten på batbike.se, det är 52 kuggar men det kanske finns ännu större att få tag på. Man kan nog kompensera lågväxeln lite med ännu större växelkrans bak till en lite högre kostnad, men det kan ju vara värt det :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag försöker sammanfatta lite av vad jag kommit fram till och ni får gärna komma med invändningar eller vidare reflektioner.

Nyckeln till en bra velomobil verkar vara:
Låg hastighet, acceleration och uppförsbackar - Låg vikt
Medel hastighet, cykelbanor och gator - Lågt rullmotstånd och viss strömlinjeform
Hög hastighet, landsväg och utförsbackar - Strömlinjeform och aerodynamisk utformning

Vikt
Man måste göra så gott man kan och har råd med för att hålla nere vikten. Här betyder det att förenklingar förmodligen ger prestanda-ökning eftersom antal komponenter blir lägre. Att skippa stötdämpning, avancerade länkage, komfortdetaljer, ha färre växlar och liknande samt att välja de material och komponenter som är lättast men ändå klarar uppgiften - allt detta ökar prestandan i låga hastigheter men vissa saker sänker komforten rejält över hela hastighetsområdet. Men om man ämnade bygga en ”hillclimber” så skulle det kunna vara rätt väg.

Rullmotstånd
Däckens storlek, bredd och konstruktion i kombination med väglaget och däcktrycket är det som avgör hur tungt det rullar.
Det verkar, när man läser på velomobil-sidor, som att när man går ner i däckstorlek så kan man öka bredden för att behålla ungefär samma anliggningsyta mot vägen och få ungefär samma rullmotstånd. Ett smalare däck rullar lättare på jämn väg och ett bredare kan rulla lättare på ojämn väg. Detta för att ett hårt däck lättare börjar studsa på ojämnheter.
Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.
Jag är fortfarande lite osäker på varför de flesta velomobiler har större däck bak än fram, om det har enbart med utväxlingen att göra eller om det finns fler fördelar.

Aerodynamik
Jag har tidigare gjort lite självstudier i aerodynamik för flyg och även lite hydrodynamik så jag anse mig i alla fall måttligt förstå hur det fungerar.
Nått som på velomobilsidor och i andra lekmanna-beskrivningar ofta beskrivs som avgörande för luftmotståndet är ”frontal area” som alltså är projecerade frontytan av föremålet. Frontal area påstås beskriva mängden luft som måste flyttas när föremålet passerar igenom.
Egentligen är det sektionsarean som bestämmer hur mycket luft som måste flyttas och objektets form talar om ”hur” det flyttas.
På en velomobil med två hjul fram och ett bak blir det ganska intressant. Eftersom föraren pga tyngdpunkten hamnar med knäna i princip ovanför ”framhjulsaxeln” så hamnar två volymkrävande element(de cyklande knäna och de brett monterade och styrande hjulen)på i stort sätt samma sektionsarea, vilket leder till att det blir den största sektionsarean över längden och därmed sätter ett värde för hur lågt luftmotståndet teoretiskt ”kan” bli. Genom att minska just denna sektionsarea så sätter man också en lägre ”grund-nivå” för luftmotståndet. Problemet är att ändringar kan inverka på strömlinjeformen. Det krävs förmodligen vindtunneltest för att finslipa detta och det ligger lite utanför min budget :)
Men min idé är att försöka skapa en form där sektionsarean över längden har ungefär samma kurva som kurvan hos sektionsarean av en droppe eller ”air-foil”. Kanske blir det väldigt likt redan befintliga velomobiler men ändå :)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av gvs »

Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.
Är inte detta knasigt? Jag förstår inte hur det fungerar... tänk racercykel. Hur kan då ett brett däck med lite luft rulla lätt?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Rohan »

Glattnos skrev:Jag är fortfarande lite osäker på varför de flesta velomobiler har större däck bak än fram, om det har enbart med utväxlingen att göra eller om det finns fler fördelar.
Det är mycket lättare att hitta grejer att bygga ett hjul av då man håller sig till standard för tvåhjulingar. Jag tyckte det var struligt nog att hitta delar till framhjulen. Stort hjul bör dessutom innebära högre komfort (går inte ner lika djupt i groparna).
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Rohan: Det beror nog lite på väglaget vilket som är bäst men om man jämför 20" och 26" så kliver 20" upp på en 3mm hög kant med en vinkel av ca 8,7° medans 26" får en vinkel på ca 7,7° så det ökar inte många procent, det kan hända att man tjänar mer på att öka bredden så att däcket "rider på fler ojämnheter". Men jag vet inte, bara spekulerar :)

Det finns mycket bra delar här:
https://shop.icletta.com/en
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgoshop/en/home
gvs skrev:
Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.
Är inte detta knasigt? Jag förstår inte hur det fungerar... tänk racercykel. Hur kan då ett brett däck med lite luft rulla lätt?
Inte "lite luft" utan jämförelsevis "lägre däcktryck" :) På racercyklar ger nog breda däck mer luftmotstånd än man vinner på eventuellt rullmotstånd. Velomobiler har däcken innanför karossen så där gör inte breda däck lika stor skada rent luftmotståndsmässigt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Funderade på ifall man skulle bygga med ett drivande hjul fram och två hjul bak. Har ännu inte kommit fram till någon riktigt bra lösning för styrningen. Lite styrning bak i kombination med lite tilt skulle kanske vara möjligt.
Velotilt funkar egentligen enbart med tilt vad jag kan förstå:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det ser ut som om de i Holland (Nederländerna) lagt ner mycket i resurser.
https://www.velomobielonderdelen.nl/
Hur skulle TS kunna ta sig fram och tillbaka med den bredden? Vad passar!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Glattnos: Du kan inte svänga genom att luta. Den där verkar ha heltnormal framhjulsstyrning. Bakhjulen är väl ledade i höjdled så att cykeln kan luta, och sedan en låsningsfunktion för lågfart och stillastående.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag såg nu att den har en liten styrning på framhjulet, men "helt normal" är nog att ta i :D
danei skrev:Du kan inte svänga genom att luta.
Det går, beror bara på hur man bygger, dock verkar det bli antingen för extrem lutning eller så blir svängradien lite väl stor om man endast nyttjar lutning, det bör kombineras med någon typ av svängning.
Detta skulle funka rätt bra men problemet är att bromsning bak påverkar styrningen rejält: https://www.coroflot.com/mosen/rws-trike Ett alternativ skulle vara att endast ha broms fram, vilket egentligen borde kunna vara okej men jag hade gärna haft mer än en broms.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Nej, du svänger inte genom att luta.
Nsckdelen med styrning på bakhjulen är att det blir instabilt i högre farter. Det finns en anledning till att fordon som är snabbare än truckar och gräsklippare alltid har styrningen på framhjulen.
Skriv svar