Opamptestare modell enkel

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av TomasL »

Förstår inte varför du behöver en sådan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Då ska jag förklara för dig :)

Säg att du är en småpulare som jag som har begränsat med resurser vad beträffar komponenter.

Säg sen att du meckar med opampar fram och tillbaks och inte riktigt har koll på vad du gör alla gånger dvs du riskerar att ha sönder en.

Du vill inte lägga tillbaks dom i lager för du vet inte status på dom, så du lägger dom i en makrillfile'-ask.

Ponera sedan att Eagle klantat sig (eller snarare jag klantat mig) med att visa opampar med plus uppåt medans jag ALLTID ser opampar med minus uppåt (har en hel bok av Walter J. Jung där precis alla op är uppåt, hejja Walter!) och att du därför måste bygga en specialadapter som kastar om plus/minus-ingångarna för att åtgärden i PCB är omöjlig.

Ponera sedan att denna krets KANSKE har gått sönder?

Vad gör du då?

Kopplar upp på kopplingsdäck och kopplar runt, inte jättesmidigt men går fast jag gillar det inte.

Ponera slutligen att du vill bygga en ny adapter.

Vill du bygga in en trasig OP då?

Rätt aktuellt om OP-förrådet har sinat och du MÅSTE ta från begagnat-asken.

Fast det är klart, har man stora feta lager och kan kasta OP till höger och väster så funkar ju det också :)

Tack för din fråga Tomas, jag gillar och uppskattar den!

MVH/Roger
PS
Jag gillar annars återvinning, har till och med svårt att slänga sopor, en burk med ICA Basic räkor kan man ha till mycket, ABBA's sillburkar kan man samla frön i, en ravioliburk kan man både sortera komponenter med och använda som kruka :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 februari 2019, 22:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av TomasL »

Hmm, ja jag ser ju till att göra rätt från första början
Och plus-matning är alltid uppåt av hävd, således är minusmatning alltid nedåt.
Det har nog varit så de senaste hundra åren, typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad snackar du för strunt :)

Jag menar plus-INGÅNGEN respektive minus-INGÅNGEN.

Jag hävdar att alla ritningar som har plus-ingången uppåt begår ett regelbrott :)

MVH/Roger
PS
La till en bild på hur jag måste bygga min OP-adapter ovan men du hann före :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av TomasL »

Ok, tja, man får ju titta på symbolen då, och göra rätt.
Jag hävdar att alla ritningar som har plus-ingången uppåt begår ett regelbrott
Öh, nej, eftersom man flippar symbolen för tydligaste schemat
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

Jag tycker nog med dom ljusstarka lysdioder som finns, gäller både röd, blå och grön kan man nöja sig med en ström på ca. 1-2mA. Jag har en blå som lyser ganska stark vid bara 750µA!

Ja, återvinning är bra så brukar jag tänka också! T.ex. sko kartonger är riktigt bra för lite större komponenter som kylflänsar, mindre trafo mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja mina gröna är minst sagt ljusstarka, lyser som solar trots ynka 1mA.

Skokartonger är förresten underskattade lagersystem, har alla mina rörförstärkar-komponenter i en skokartong, alla mina halvledarbygge-komponenter i en skokartong och alla mina gnuggisar i en skokartong.

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte hela Tema's lager med gnuggisar för 800 spänn relativt nyligen, gnuggisarna har dock inga riktigt bra påsar men en av påsarna är 320mm djup och han har flera sådana som jag kommer nyttja till alla gnuggisar.

MVH/Roger
PS
Tryckomkopplaren suger för ibland vill den inte ens sluta, en skitvariant så varning för dom!

EDIT: Ändrar bryta till sluta :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 februari 2019, 19:43:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Teknikern »

Hade jag vetat för ett år sen att du gillade gnuggisar hade du kunnat få överta mitt lager, det var över 20 kilo gnuggisar som hamnade i denna och blev värme.
20190211_134103.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Ja mina gröna är minst sagt ljusstarka, lyser som solar trots ynka 1mA.

Skokartonger är förresten underskattade lagersystem, har alla mina rörförstärkar-komponenter i en skokartong, alla mina halvledarbygge-komponenter i en skokartong och alla mina gnuggisar i en skokartong.

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte hela Tema's lager med gnuggisar för 800 spänn relativt nyligen, gnuggisarna har dock inga riktigt bra påsar men en av påsarna är 320mm djup och han har flera sådana som jag kommer nyttja till alla gnuggisar.

MVH/Roger
PS
Tryckomkopplaren suger för ibland vill den inte ens bryta, en skitvariant så varning för dom!
Då gjorde du ett bra köp hos Tema kan man säga!

Ja, tryckomkopplare kan vara luriga! Har själv erfarenhet av dessa. Framförallt billiga varianter!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Det lät kanske bättre än det var.

HELA lagret motsvarades av kanske 1kg gnuggisar, resten hade han tidigare sålt till nån annan.

Men jag har nu ett rätt bra sortiment för att speciellt namnge apparater även om bokstäverna tyvärr är lite små.

Inte fel annars att gnugga på text och lacka utanpå, min bäste vän gjorde så på hans nätagg han håller på att bygga och det blev skitbra!

MVH/Roger
PS
Och eftersom lasergravering blev löjligt dyrt kommer mina båda kvarvarande låd-projekt (KGA och KAP dvs gitarrförstärkare respektive analog processor) att få gnuggisar över reglagen, tyvärr är det för sent för min transistortestare (KTT) då dess panel redan har alla reglage monterade...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Teknikern »

Jag kör "toner-transfer" på paneler också, skriver ut spegelvänt i 4-färg och laminerar fast text och bilder på panelen likadant som på mönsterkort och sen lackar utanpå.
2017-04-25 22.15.17.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har visat den förut och den är mycket snygg!

Vill minnas att du försökte förklara hur det fungerade också men idag kommer jag inte ihåg nåt :)

Intressant är det dock!

MVH/Roger
Skriv svar