Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Rohan »

Jag har byggt en egen tadpole. 20” fram och 26” bak. Jag har lite för mycket stål i min men i övrigt är den mycket angenäm att trampa. Förstås svårt att få till svängradien men på min är den skaplig.

Strunta i broms på bakhjulet. När du väl använder bromsarna fram kommer bakhjulet lyfta så mycket att du inte har någon glädje av en broms där. Kostar bara pengar och komplexitet. Då har min ändå tyngdpunkten lågt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Rohan: Tack för att du var uppmärksam :) Jag tänkte att cyklar var tvungna att ha bromsar på alla hjul men det stod ju faktiskt bara att dom behöver ha broms, vissa(äldre?) cyklar har ju faktiskt bara broms bak. Jag skippar bakbroms, hade ingen tanke på att använda den ändå :)

Men ni som har byggt cyklar, lägg upp lite bilder, gärna detaljbilder på lösningar och beskriv vad som funkar bra eller dåligt :) Det gör inget om det inte är velomobiler tycker jag utan dela gärna era erfarenheter från andra typer av cyklar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av grym »

fråga, vilka generatorer vore lämpliga till tramcykel med elkraftöverföring?
generatorer vill kugga en hel del och att konstant trampande kan vara tråkigt och hårt

är kanske inte riktigt rätt person för detta, men skulle jag ha en elcykel så vore något sådanthär det jag skulle vilja ha
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Nya vyklar ska ha två bromsar, men det finns inte krav på broms på alla hjul. Kravet gäller för att få sälja nya cyklar, men det är ju inte ett lagkrav i trafiken.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Nja - det ska finnas en parkeringsbroms på cyklar med mer än 2 hjul.
Parkeringsbromsen ska kunde låsas.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Man kan parallellkoppla frambromsarna till ett eller två bromshandtag(som gör samma sak fast man kan välja vilken hand man använder) och sen även ha parkeringsbromsfunktion på ett av handtagen. Det borde vara perfekt.

Jag funderar just nu på hur viktigt det är med fjädring. Däcken ger ju lite stötdämpning och om man har lite mjukt material(nån typ av foam) att sitta på borde man ju kanske klara sig utan stötdämpning.
En variant på fjädring skulle kunna vara att sätta ihop alla hjul inkl. styrning i en ram och sen monter resten(kaross, reglage, stol, trampor mm) i ramen med något dämpande i mellan(gummi eller liknande) med ett "panhard-stag" i linje med kedjan så det är stumt när man trampar.

Jag har läst på flera ställen att fjädring stjäl lite prestanda i vissa fall(troligtvis mest på väldigt bra vägar) och eftersom det även adderar vikt så är det klart att man behöver överväga.
Sen såg jag någon som hade dessa hjul på en velomobil(som även hade fjädring konstigt nog) https://www.loopwheels.com/photos det hade ju varit smart om det funkade bra med enbart sånna hjul så att naven kan sitta stumt monterade, blir väldigt lite ofjädrad vikt på det viset. Dock väldigt dyra hjul, men om man vet att det blir bra så är det kanske värt det. Men nått jag funderade på var om sånna hjul inte stjäl mycket effekt? Dom bör ju bli lite "hängandes" hela tiden så att bågarna böjs lite fram och tillbaka hela tiden, även på helt jämnt underlag. Kraften för det måste ju komma någonstans ifrån(högre rullmotstånd?) :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Det som stjäl kraft är att ett tramp "fjädras" lite bort. Det kan man motverka vid att dra kedjan så att den passerar sväng-punkten så att man vid ett hårt tramp med normal vikt på cykeln INTE får en upp- eller ner-kraft på hjulet.

Jag är mycket glad för att jag har fjädring fram och bak, jag sitter i en stol som gör det omöjligt att "fjädra" i kroppen/ryggen så alla slag kommer direkt i skallen annars. Jag kan inte heller lyfta mig kortvarigt om jag ser något komma.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Ja, det är förmodligen det som eventuellt själ lite effekt :humm: Jag ska nog satsa på att ha någon typ av fjädring. Vad tror du om loopwheels? Rullar dom tyngre än stumma hjul?

Edit: Det diskuteras lite här och det bör rimligen ge en del extra motstånd :humm: https://www.bentrideronline.com/message ... p?t=122750
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Alltså - logiken säger att de per definition måste ha navet förskjuten i förhållande till centrum när det är lite vikt på.
Denna offset MÅSTE ju ge att det går åt energi varför de borde vara lite tyngre att dra runt.

Biltema har genomslagsgummi som fjädrande element om du behöver sånt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

På vanliga cyklar gingar hela cykeln när man trampar hårt om man har fjädrar. På en ligcykel trampar man inte i fjädringsrikningen. Det är nog bara vikten som är baksidan med fjädring. Jag har en liggcykel utan fjädring, den är visserligen inte så styv, så lite fjädrar den i ramen. Men fjädring är helt klart mer motiverad på en liggcykel där man inte kan fjädra med benen över trotoarkanterna.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag tror det har lite med att bakfjädringen kan röra sig vid tramptagen beroende på hur kedjan drar, om den drar rakt igenom fjädringens ledpunkt så sker ingen dämpning vid trampning men annars gör det ju det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför använder man inte en kamrem istället för kedja? Är det växlingsmöjlighet som försvinner!
Kamrem med brytrulle eller skifte borde vara fint på en liggcykel!
Det där Leitra ser ju intressant ut. Jag tar gärna bilen från Helsingborg och kör över till Glostrup om någon är intresserad!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

En nackdel är vad jag förstått mer flex än en kedja, dessutom faller ju yttre växlar bort helt.

Edit: saknade mellanslag.
Senast redigerad av danei 15 februari 2019, 09:08:09, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag lär börja nånstans och att skaffa alla prylar som behövs är lämpligt att börja med så man kan mäta och börja konstruera.
http://www.cykelkraft.se och http://www.rite.se verkar jag kunna plocka ihop nav, ekrar, fälgar, däck, bromsar, kedja och växel för ca 7 800:-
http://www.batbike.se finns det el-assist vevparti på 36V 250W och 52-kuggars kedjehjul för ca 5 800:-
Batteri verkar finnas på flera ställen för ca 4-8 000:- beroende på storlek och kvalitet

Det blir totalt ca 19 600:- för hjul och drivlina inkl. batteri och el-assist. Då återstår såklart en hel del småprylar som styrningar för kedjan, skruvar och liknande. Sen detaljer för styrning och fjädring så man kan nog tänka sig 5 000:- till. Då blirdet 24 600:- för allt utom ram, kaross och huv/lucka. Jag byggde en båt en gång som gick på ca 10 000:- men den var större och tyngre än velomobilen blir så säg att det kanske går på 8 000:-.

Då landar jag på ca 32 600:- totalt, vilket är billigt om den blir bra och jag inte räknar arbetstiden. Kan jag sen sälja en av bilarna för kanske 22 600:- så behöver jag bara lägga ut ca 10 000:- extra och har då ett miljövänligt fordon som är billigt att äga och använda.

Verkar genomförbart så det är väl bara att beställa grejer :) Dock finns det ju mängder av delar att välja på när man beställer men jag ska kolla upp lite och återkommer med en post om vilka delar jag tror blir lämpliga.
På rak arm så undrar jag om det finns broms-ok som höger/vänster eller om jag måste köpa två likadana och sätta ett upp och ner?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Här är lite olika delar(inte komplett lista) som jag tänkte kunde passa från cykelkraft.se, skatepro.se och batbike.se(dom anger priser olika, per st och per valt antal).

Fram-naven har 20mm genomgående axel och är 110mm breda, eventuellt kan man svarva av distanserna lite så det blir lite smalare.
Kassetten har 11-42 kuggar och vev-kransen 52 kuggar så då blir utväxlingen 1:1,238(lagom) till 1:4,727(lite lågt, kadens 60 ger ca 32km/h).
El-assisten verkar populär och driftsäker för att vara en billig variant, i alla fall när man kollar på Youtube. Men annat förslag är ju välkommet, om jag förstått det rätt så har denna inte vridmomentsensor, vilket de flesta verkar förespråka.
Bakväxeln borde passa kransen då det är samma serie men jag är inte 100% säker på hur man väljer rätt.

Förslag på ändringar mottages gärna då jag som sagt inte har mycket erfarenhet av cyklar och komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar