Opamptestare modell enkel

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Det här är inget nytt projekt utan ett underprojekt till mitt transistortestarprojekt (KTT) som krånglar lite tråkigt mycket.

Eagle är lite roliga för dom vänder opamparna "fel" dvs med plus uppåt vilket jag missade när jag caddade min KTT så med andra ord har jag varit tvungen att "bonda" om min fyrdubbla OP i en komponentadapter för att det skall funka.

Samtidigt funkar det inte riktigt för jag har envisa 4MHz-oscillationer jag inte får bort.

Men med efter idogt testande råkade jag pilla ur OP ur adaptern för att sedan trycka dit den förskjuten så att hela matningen hamnade över ingångspinnar.

OP gick då sönder och nu måste jag löda om alla bondtrådar och klippa loss kretsen från komponetadaptern, och visst vore det trevligt om den OP jag mödosamt löder dit igen är HEL?

Jag har samlat på mig ett gäng komponenter från mina förråd vartefter jag testar saker men jag är naturligtvis inte helt säker på att dom är hela så jag drar mig för att lägga tillbaka dom i "lagret".

Med den här tingesten kan jag på ett enkelt och basalt sätt testa om OP är okej, iom seriemotstånd till minus-ingångarna har man sedan möjligheten att det dels inte spelar nån roll om ingångar för enskild OP är kortsluten dels kan man införa motkopplingsmotstånd för att till exempel testa offset.

Hade man inte alla seriemotstånd till minusingångarna så kan en enskild bränd ingång slå ut alla andra ingångar.

Samtidigt undrar jag vad man ska ha en quad-OP till där till exempel bara tre ampar funkar :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

Men så trevligt du har redan kommit igång med den!

En bra och smidig lösning!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack min vän!

Jag börjar dock luta åt att nyttja röd/gröna par-LED till samtliga utgångar för sig för då kan jag bara trycka i kretsarna och trycka på knappen för röd-grön:skifte.

Nu måste jag välja vilken OP jag vill testa med en DIP-switch, detta är inte speciellt mödosamt men lite onödigt OM det inte vore för att jag i så fall behöver 8 LED till och jag har lite dåligt med dom men hur dåligt visste jag inte före dagens inventering.

Visar sig att jag har LEDs så det räcker för multipel-avkänning så jag tror jag ändrar designen till det.

I samband med LED-inventeringen tog jag också med dom LED jag tacksamt nog fått från Janson1, det fanns en del roliga LEDs i den lådan såsom ett antal dual-LED röd/grön samt till och med mitt livs första RGB-LED :)

Jag har nu samlat mina runda 3mm:s i två Raaco-askar, sju fack: superröd, röd, orange, gul, grön, blå, vit.

Jag samlar bara på 3mm för nån annan diameter nyttjar jag sällan (dock nyttjas 6mm vit till Vinga Fyr-projektet).

Jag kommer skriva mer om detta i min sorteringstråd från Janson1.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat om min opamp-testare.

Jag gillade inte riktigt min första version samtidigt som jag hade fler LEDs än jag trodde (fast dom blir orangea och inte röda :D ).

Nu är det bara lite tveksamt med nivåerna, vore kul om man kunde testa med 9V-batteri dvs ner till c.a 6V men just nu kan man inte det, 8,5V nånstans är minimum.

Får kika på detta :)

MVH/Roger
PS
Mina något udda motståndsvärden har att göra med att jag fick fatt i ett helt gäng 36k via Chalmers (ETA) och dom platsar ju inte i E27 samtidigt som det är strykande åtgång på 1k/10k osv :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

Det ser ju bra ut!

Trevligt med den där RGB-Led du nämnde. Det är väl sådana som sitter i dom här jätte skärmarna, typ "Jumbotron".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Icecap »

De LED som sitter i LED-skärmar har (nästan?) alltid gemensam anod och separata katoder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Min RGB-LED hade två separata men parvis gemensamma katoder, fick typ ut röd/blå via ena katoden och grön/blå via andra katoden (sex ben).

Hade mina lustigt nog nära exakt fem stycken dual-LEDs haft seriell koppling så hade jag kunnat använda dom till min opamp-testare men dom hade tyvärr gemensam katod så det gick inte. :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med planeringen av min opamptestare, jag kommer inte modifiera den mer.

Insåg dock till slut att saker som inte är rena testjiggar för projekt, dom vill jag kunna nyttja 9V-batteri för.

Man kan ju till exempel tänka sig att man vill sitta på balkongen och testa OP :D

I vilket fall kanske man inte alltid vill sitta i labbet.

Så jag har anpassat min opamptestare till 9V-batteri, konstruktionen borde fungera ner till c.a 7V där man kan anse ett 9V vara urladdat.

I morgon kommer jag börja bygga denna tingest.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

Trevligt!

Ja, det är bra att kunna använda batteridrift om man är ute på fältet!

Det går att göra testaren ganska liten också i detta fall. Den kommer ju inte dra så mycket ström heller så ett litet 9V. blir bra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen för dina uppmuntrande ord!

Jag är nästan klar med min opamptestare, bara LEDs+förkopplingsmotstånd och montage av själva tryckomkopplaren saknas.

Det blev en rätt kul konstruktion för jag beslöt mig för att dra mycket ovanpå kortet, speciellt käckt när det gäller matningen och biaseringen av plusingångarna som dessutom alla LEDs skall dras till.

I morgon hoppas jag bli klar.

MVH/Roger
PS
Jag beslöt mig till slut för att nyttja Zener istället för 78L05, det dras ju liksom ändå ingen ström där samtidigt som 78L05 tar lite plats och jag hade dåligt med plats på det, käckt nog, färdigkapade ö-kortet jag råkade hitta :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer på en sak när jag tittar på mitt senaste schema.

Jag brukar räkna med att "alla" OP kan svinga Rail-1,5V.

Om vi då tittar på mitt senaste schema så har vi att för hög och minimum batteri (7V) så har vi 7V-1,5V-LED(röd)~4V som är större än den 3V som vi har refspänning vilket gör att "röd" går alltså att testa.

Tittar vi sen från nollan så har vi 1,5V från noll + LED(grön)~3,5V vilket är större än refspänningen som röd/grön hänger i dvs "grön" går inte att testa.

Jag skulle vilja att refspänningen var 3,5V för då kan både röd och grön testas samtidigt som det är viktigast att grön kan testas för röd kan man alltid testa genom att bara vrida upp spänningen alternativt byta batteri.

Jag kommer således räkna om mina resistansvärden i morgon även om en ny Zener modell 6,2V nog hade gjort susen men nån sådan har jag inte :(

Köpte ju dumt nog E27 när det gäller Zener :)

MMVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av opampen »

Det är trevligt att bygga på weroboard också!

Jag har två stycken 3V. zener 1,3 W om du vill ha dom?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen men det behövs inte.

Mitt bygge är nu klart men jag har upptäckt en knepig grej, regulator-lachup!

LM317 som jag kör kan sourcea ström men tydligen inte alls sinka ström likt ett batteri.

Jag trode alltså i min naivitet att regulatorer var som batterier men när jag nu försöker lägga LED via motstånd från en högre spänning på utgången av LM317 så skiter det sig, utgången går från 3,5V till 9V och stannar där!

Så kan det gå när man komplicerar saker med kretsar samtidigt som Zener-dioder är underskattade.

En Zener kan lugnt både sourcea och sinka men tydligen kan inte 317 det, dåligt!

Anledningen till att jag inte började med Zener var annars mest att jag typ tänkte 5-10mA per LED och då är en regulator smidigare, eller är den verkligen det för allt man behöver göra är att kräma på i ström för säg att jag behöver 50mA (10mA/LED) då skickar jag bara på 60mA genom Zenern och den håller spänningen (dock bara exakt vid 5mA), en 1,3W Zener på 5V klarar sedan 260mA...

Det ursprungliga tänket var sedan direkt fel för om man skall rikta sig till så många OP som möjligt kan man inte räkna med mer än 1mA source/sink så min Zener behöver bara ha runt 10mA för jag drar inte så mycket mer än 1mA per LED.

Planerar nu att klippa bort (det är så man nästan måste göra när man bygger på veroboard) LM317 och sätta dit en Zener+220 Ohm istället.

Fast först en video :)

MVH/Roger
PS
Jag har dock att ljuset växlar en gång och det räcker faktiskt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått ordning på den :)

Men jag är alldeles bländad av ljuset!

Fick för mig att sätta en Zener på 3,9V direkt över LM317 som alltså reglerar till runt 3,5V och det gjorde susen!

På det sättet tycks jag alltså kunna hålla nere latchup-en.

Först testade jag dock genom att dra ner matningsspänningen, visade sig att under 8V fungerade det ändå, videon jag bifogar är för 8V och utan Zener.

Efter Zener-tillägget kan jag dock köra 7V-12V utan problem, mer än 12V rekommenderar jag dock inte för de gröna LEDsen lyser som solar (12V matning innebär ungefär (12V-1,5V-2V-3,5)/680 Ohm~9mA i 9 Candela-dioder :D ).

Blev en trevligt enkel fix till slut trots allt :)

MVH/Roger
PS
Tänk att behöva sätta en Zener över regulatorn för att den ska fungera :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Opamptestare modell enkel

Inlägg av Spisblinkaren »

Slutligen ett live-test.

Jag testade nu min OP som jag trodde var trasig OCH som har alla ingångar för OP A-C omkastade, OP D är normal.

Pluggade i denna OP från min transistortestare (KTT) och såg att A-C nu istället lyser grönt (omkastade ingångar) medans D lyste rött (normalt kopplad).

Sen när jag trycker på knappen växlar alla OP utom C dvs opamp C är trasig.

Nästa steg, byte till långsam OP (324 tänkte jag trots att jag måste minska KTD-spänningen från 18V till 16V) i min KTT.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar