Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Då jag inte riktigt får ihop någon bra lösning att byta en av mina bilar emot en elbil(pga kostnaden för vettiga elbilar) så har jag börjat fundera på att byta en bil emot en velomobil, troligtvis el-assisterad. Det är alltså inte ett rent substitut för en bil utan ett substitut för min andra-bil som mest är en reservbil. Jag hade planerat att bygga en båt i sommar men kommer nog skjuta på det ett år då det känns mer angeläget att satsa på land-fordon i nuläget.

Jag är mest inne på att bygga en helt från grunden men om jag hittar ett bra objekt som är överkomligt så kan det ev. bli så också, men tills vidare så utgår jag ifrån att bygga en.

Det finns redan en hel del info om velomobiler på nätet så man behöver inte uppfinna allt från början. Jag ämnar inte bygga en racer utan den ska vara praktisk och hyffsat snabb. Av det jag läst och funderat över så ser det ut lite såhär för tillfället:
- Två hjul fram med styrning och ett hjul bak med drift
- Alla hjul 20" och till att börja med alla 50mm breda(det verkar som att de flesta upplever lägre rullmotstånd med breda däck och lägre lufttryck jämfört med smala däck med högt lufttryck, åtminstonne på vanliga vägar)
- El-assistans 250W som hjälper till upp till 25km/h(det adderar lite vikt och verkar bara vara fördelaktigt vid "backig väg", vilket jag har in till stan. På platt väg är det nackdel)
- Skivbromsar på alla hjul

Saker jag är lite mer osäker kring:
- Fjädring, det är förstås lättare utan fjädring och man tänker sig ju att däcken tar upp lite stötar, dock är jag osäker hur det blir på riktigt dåliga vägar, som det bitvis är där jag bor
- Utväxling, att ha endast 20" hjul bak gör att det krävs rejäl utväxling för att kunna plocka upp mycket fart i utförsbackar. De flesta bakre växelkransar har ner till 11 kuggar och el-assistmotorer verkar ha runt 46 kuggar vilket ger ca 36 km/h(vilket är långsamt i nerförsbacke)vid kadens 90rpm(vilket är högt)
- Bärande struktur, jag är mest inne på att göra själva karossen bärande för att spara vikt, men jag har ju sett att det finns varianter med en ram och ett tunnare skal utanpå

Jag cyklar normalt sätt inte så mycket förutom lite montainbike ibland så jag har ingen specialkunskap om vare sig cyklar eller velomobiler utan försöker läsa mig till det som verkar viktigt. När det gäller el-assistansen så tänkte jag köpa en färdig enhet att sätta dit.

Om nån har intressanta funderingar eller erfarenheter så är det välkommet :)
Senast redigerad av Glattnos 17 november 2020, 15:39:30, redigerad totalt 9 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Jag har surfat runt en del och funderat, men har ingen egen erfarenhet. Jag har byggt och cyklar en tvåhjult liggcykel, så lite erfarenhet av cykel med annorlunda geometri har jag. Jag funderar på att bygga en, då jag kommer att följa tråden.

Hjul rullar lättare om de är större. Men större hjul klarar sidkrafter sämmre, har högre luftmotstånd och fram kräver de större marginaler vid sväng. Bakhjulet skulle ju kunna vara större.

När det gäller däck så rullar ett bredare däck lättare än ett smalare vis samma lufttryck, men ett smalare däck klarar ett högre tryck. Till små hjul är utbudet med smala däck något begränsat.

Självbärande kaross är inget som verkar vanligt förekommande. Det är ju några få punkter som får stora punktkrafter, jag tror att rörram är ett mer realistiskt alternativ. Hur man sedan bygger en lätt, areodynamisk och snygg karross på ett rationellt sätt tål att funderas på. Jag har spånat på en del varianter. När man inte sett någon som testat en byggmetod funderar man ju på om man missat något grundläggande eller om man kommit på en ny supermetod...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Jag har använd mycket tid på att planera ett bygge av ett sådant fordon.

Just tadpole-konstruktionen finns det en del av (kolla in Leitra som ett exempel).
Jag har dock beslutat mig för 4 hjul av transport-orsaker: jag vill kunde handla och faktisk ha plats för mer än en tub tandkräm och ett paket kondomer.

Min hembyggda liggcykel har de smalaste däck (23*556mm) som finns att få tag på - och jag pumpar den till 5 atm. De tål 7.
Den rullar mycket lätt - förutom i grus där det är ett helvete.

Jag har dock fått mer extrema idéer som innebär att man ska ska trampa en generator och driva ett par motorer, ingen kedjedrift eller liknande.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bilder! Kollat in det danska Ser bra ut.
Det låter som vettiga lösningar.
[media]http://www.velomobiles.co.uk/tag/leitra/[/media]
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 13 februari 2019, 13:20:11, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Roligt att det finns fler som funderar på liknande saker.

Just självbärande kaross borde bli lättare än separat stålram då komposit är starkare än metall. Men det är nog lite svårare att konstruera och kräver en del kunskap om tillverkning av komposit-delar. www.carbontrikes.com har mycket info om kompositkonstruktioner.

Att jag gärna vill ha 20" hjul runtom är för att få lite tajtare svängradie och lite mer lastutrymme(som ett större hjul stjäl av), sen är det ju smidigt att bara behöva en dimension på reservdäck/slang. Att ha 4 hjul funderade jag på tidigare men har i princip övergivit för att förenkla det hela lite eftersom jag aldrig byggt något liknande tidigares.
Det finns ju lite större framdrev som man ka ske kan använda till en el-assist enhet om man bygger om lite, sen såg jag att det även finns bakre växelkransar som har större spann men det krävs att man kollar upp en hel del för att vara säker på att få ihop det i slutändan.

Att trampa en generator har jag sett några på Youtube, sen bygger väl norska www.podbike.com på den principen. Det står på deras sida att dom söker duktigt folk, vet inte hur det går för dom. Men det borde vara mindre effektivt att trampa en generator än att ha mekanisk överföring vi kedja, vilket kanske spelar mindre roll, men det känns som att man i det fallet tjänar på att sätta i ett lite större batteri och skippa tramp-generatorn helt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Om man ska skippa generatorn helt blir det en el-moppe eller el-bil, beroende på max. hastighet.
Har varit igenom Vägverket (då), Trafikpolisen, Miljöpartiet och SFRO.

Men en cykel med hjälpmotor har ju ganska klara regler så den är lätt att "emulera".
Kör man sedan på bana där trafiklagen inte gäller är det bara att byta ut parameterna i styrningen, då kan det gå undan...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag ser inte riktigt fördelen med generator ändå. Över max assisterade hastigheten(25 km/h för el-assisterad cykel) får inte motorn hjälpa till och då kan man inte trampa heller för att öka farten ytterligare så man kommer bli duktigt ifrån åkt av dom som har mekanisk förbindelse och kan ligga på 35-50 på planmark.
Sen får motorn ha en märkeffekt på kontinuerligt 250W som mest så det är max man får ut med "generator-drift" medan en el-assist ger 250W + det man trampar(kanske 100W) så man kommer bli ifrån åkt i låga farter också eftersom man alltid har tillgång till mindre effekt.
Att emulera den mekaniska förbindelsen för högre farter lär inte gå med nuvarande regler eftersom elmotorn endast får hjälpa till vid låga farter.

Om man inte ämnar ha mekanisk förbindelse mellan tramporna och hjulen så bör man nog satsa på att klassa den som nått annat än el-assisterad cykel för att ha någon egentlig fördel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Glattnos: du har helt och totalt rätt med verkningsgraden - men mekaniken blir VÄLDIGT mycket mer enkel, det blir mycket enklare att konstruera hela alltet då det inte MÅSTE vara plats till mekanisk drivning osv.

Och OM man nu hade varit likgiltig med lagar, regler och förordningar kan man ladda hemifrån och sedan kanske slå i banläget om man väljer en väg som farbror blå sällan kör...

Då ett sådan åkdon ju bör/måste ha dödmansgrepp kunde man ju - om man var ansvarslös - ha en kombination av trapptryckningar som magiskt byter parameter från laglig vägcykel till banracer... men som återställs när dödmannagreppet släpps mer än 1 sek.

Såklart olagligt och dumt - men en möjlighet.

Att jag vill ha generator är för att man kan trampa medan man väntar på grönt ljus i en korsning, man kan alltså "jämna ut" landskapet till en kostnad att man trampar konstant.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Regelverken är ju tyvärr lite luddiga och dessutom föränderliga. Det finns inget som kräver att en icke assisterad cykeln har mekanisk drivlina. Begränsningen att märkeffekten ska vara max 250W är rätt korkad också, man kan ju märka motorn med precis vad man känner för.... Tidigare var det tillförd nettoeffekt som var begränsad till 250W. Rimmligare, men det går ju inte att läsa på en märkskylt i fält.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

danei: Precis, det måste kanske inte vara mekanisk drivning på en cykel, men det står att på en el-assisterad cykel så får elmotorn endast assistera upp till 25km/h vilket gör att det i praktiken är stopp där om man inte har mekanisk drivlina :)

Icecap: Jaha, du tänker så :D

Nja, jag tänkte bygga så att den är laglig då jag ämnar använda den utan att behöva passa mig för polisen. Sen verkar dom gå så det räcker ändå, 250W + tramporna är ju rejält med kraft i korsningar och uppförsbackar och på planmark verkar man ju klara sig med trampor.

När jag skrev att man hellre skulle ersätta generatorn med ett större batteri så tänkte jag såhär. Ett "vanligt" el-cykel batteri är på ca 480Wh, man ska jobba ganska hårt för att ladda ett sånt fullt på typ 2-3 timmar. Säg att man gör en resa på 1 timme, då är frågan om det är värt att bli svettig för att ladda ström istället för att från början ha ett batteri på t.ex. 680Wh istället och skippa generator och trampor(som ju kompenserar lite för den ökade batterivikten). Om resan är längre t.ex. 6-8 timmar så borde förlusterna i elsystemet över sträckan göra att man kommer behöva jobba hårdare än om man hade mekanisk drift utan el och batteri.

Men om man fick bygga med eldrift utan hastighetsgräns så skulle jag kunna tänka mig eldrift(1000W eller likn.) samt generator-trampor som en backup :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Nja - vid 25 km/t måste tillägget av energi sluta - men du får köra så fort du orkar (upp till gällande hastighetsgräns) för egen kraft.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av drh »

Jag gillar Mikaels PodRide :)
http://mypodride.com/
P1020713.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Oavsett så VILL jag ha mekanisk drivlina och eventuellt el-assist i uppförsbackar och i korsningar :)
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av ahlsten »

Icecap: Jag hade för många år sedan liknande tankar, helelektrisk drivlina i en liggcykel. Tänkte att man kunde bygga en träningscykel som skulle fungera som labb-bänk först. Elmaskinerna skulle vara pannkaksmodell (som sådana folk bygger till hemmabyggda vindkraftverk) med högt poltal och tanken var att man antingen kunde lägga busspänning (med typ en uppsättning superkondensatorer eller ett batteri) på lagom spänning för att ge en ergonomisk kadens oavsett driftshastighet eller försöka reglera arbetspunkten mellan genom att ha impedansmatchning/SEPIC innan bussen. Men sen kom det som vanligt massor av projekt mellan, och jag var också lite tveksam till legaliteten då detta även var innan senaste regeländringen.
Och verkningsgraden tänkte jag kunde duga, det blir eventuellt lite mer träning men kanske bättre ergonomi med steglös utväxling samt utjämning av lasten över tid och framförallt vore det ett kul projekt.

Glattnos: Hoppas du bygger, och om du gör så är det såklart krav på åtminstone några bilder i en projekttråd så kanske man blir inspirerad själv :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

ahlsten: Vägverket (hette det då) sade att det minsann ville bli ett el-fordon som skulle reggas!
SFRO sa: "Ha ha, de är dumma. Bygg skiten, så fixar vi resten".

Mitt mål är att bygga en med kåpa, det jag förlorar i driv-verkningsgrad vinner jag vid mindre luftmotstånd.
Och då ska jag kunde cykla i torrväder även om det pissar ner.

Det är "mycket motiverande" att sätta sig på cykeln för att ta sig till jobbet och det regnar småspik...
Skriv svar