Renovering av en Dynaco PAS-3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av tecno »

C6 :shock:

Udda jävla typ, nej vanliga C14 som vi har drösvis liggande i vanliga fall.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har hittat en riktig en. Det får väl bli en sådan. Sedan skulle jag ha en tvåpolig skjutomkopplare till nätet. Jag kan ha sådan liggande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av tecno »

:humm:

Varför inte köpa ett apparatintag med allt i ett brytare som säkring när du ändå ska borra/fila? Förutsätter då att det finns utrymme för detta givetvis.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fram med kameran ...

En IEC-kontakt blir för stor. Kanske en utan säkringshållare eller en C6/C7 ändå. Det ska se skapligt snyggt ut också.
IMG_6802.JPG
Så här ser saker och ting ut när korten sitter rätt monterade, trafo och likrikteri till glöden är på plats jämte likriktarröret. Socklarna på korten är tajt, skrev jag det redan?
IMG_6803.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 12 februari 2019, 10:35:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har inget behov av en nätströmbrytare på baksidan när förstärkaren ska stå i ett rack. Sedan vill jag inte hacka upp ett stort hål som ändå liksom inte blir "snyggt". Alternativet, som jag ser det är en genomföring med låsning av kabeln och en säkrigshållare inne i maskinen:

Kjell&Company: 41002805

Kjell&Company: 41000604 (fast för att skruvas på plats eller Kjell&Company: 41010994.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av tecno »

Vad är det för länkar? Leder ingen vart!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kjelle-länkar. De länkade till en genomföring med kabellåsning och några säkringshållare. Egentligen inget viktigt nu när jag hittade en helt annan utväg.

Visst i hästafi ... det var ju electrokitlänkar. :doh:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Vad jag minns av vad jag sett på bilder från dessa förstärkare så vill man inte använda originalnätströmbrytaren, åtminstone inte för att bryta nätspänning. Denna lär vara ett avsevärt mycket större säkerhetsproblem än att använda knut som dragavlastare på nätsladden. Tyvärr finns det väl inte bra ersättare som passar i samma hål och ser något sånär ut som originalet. Kanske kan använda ett relä med 6V spole för att bryta både anodspänning och glödspänning, och låta trafon stå på dygnet runt? Alternativt sätta in en separat extra trafo enbart för att driva ett relä som bryter nätspänningen till huvudtrafon.

Jag tycker det verkar synd att såga i lådan, men inser förstås att den ska ju ha ett bruksvärde. Om du vill ordna bättre dragavlastning kanske de där hålen för amerikanska ojordade uttag kan användas med nån fiffig adapterplatta eller liknande.

Det finns stickproppar med inbyggd nätströmbrytare. Inte särskilt smidigt men säkert bättre än strömbrytare på baksidan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av en Dynaco PAS-3

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inget sidospår alls. Det finns ju nätintag, typ de där jag föreslog ovan, fast ojordade och ett sådant får nästan plats i uttagen i bakplåten.

Det fanns på tal om dragavlastning en variant med en bockad plåtbit med kabelklamp och som fästes i ett hål med två nylonpluppar ("ihålig skruv" och mutter).

Nätströmbrytare får sitta kvar, om jag inte hade en 2-polig sådan. Jag har ett gäng 2p-3v men deär vigda för andra uppdrag. Känns inte som något 'stort'. Troligen försöker jag sälja maskinen när den är dyr, testad och fått sina första elddop, vilket lär ske i Mölnlycke på DIY-träffen i april.
Skriv svar