Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Men rent och fint blir det. :D

Det är bara att testa sig fram, ibland fungerar Diesel väldigt bra och till annan skit går det bra med Avfettning/Fälgtvätt.
Diskmedel i kokhett vatten kan göra under ibland så man vet inte från gång till gång utan att testa.

Min favorit är ändå hetvattentvätt men då gäller det att plocka isär allt och blåsa ren/smörja in så fort som möjligt. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av tecno »

Glöm inte bort Grönsåpa!
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

CPMS skrev:Men rent och fint blir det. :D

Det är bara att testa sig fram, ibland fungerar Diesel väldigt bra och till annan skit går det bra med Avfettning/Fälgtvätt.
Diskmedel i kokhett vatten kan göra under ibland så man vet inte från gång till gång utan att testa.

Min favorit är ändå hetvattentvätt men då gäller det att plocka isär allt och blåsa ren/smörja in så fort som möjligt. :)
Renare iaf! Tänker att jag försöker få bort det allra värsta så får en eventuellt senare vända råda bot på resten. Känns som att man lätt hamnar i någon form av evighetstvätt annars.
tecno skrev:Glöm inte bort Grönsåpa!
Bra förslag! Lite snällare grejer dessutom.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Blir ju jättefint det där! Har du lämnat nån Cillit Bang till mig på ICA? Funderar på att åka upp och köpa en flaska nu.

Man kan hålla på och putsa tills fan avlöser en, men min filosofi är att jag vill använda sakerna också, så jag slutar oftast putsa rätt snart när funktionalitet är säkrad, det utseendemässiga är verkligen jättekul om det ser bra ut, men ger inte bättre resultat på delarna :)
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

X-IL skrev:Blir ju jättefint det där! Har du lämnat nån Cillit Bang till mig på ICA? Funderar på att åka upp och köpa en flaska nu.

Man kan hålla på och putsa tills fan avlöser en, men min filosofi är att jag vill använda sakerna också, så jag slutar oftast putsa rätt snart när funktionalitet är säkrad, det utseendemässiga är verkligen jättekul om det ser bra ut, men ger inte bättre resultat på delarna :)

Japp, fanns ett par flaskor kvar :) Det är den till vänster jag använt, fanns två varianter.

Låter som en sund inställning. Tänker att man lär sig absolut mest om maskinen genom att faktiskt använda den och på det viset även förstå dess svagheter och hur de kan förbättras.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Jodå såg att det fanns, köpte en Fett & Smuts, ska testa lite ikväll tänkte jag. Är ensam med barnen så blir inte garaget hela kvällen.
Albin
Inlägg: 22
Blev medlem: 4 september 2007, 19:59:31
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av Albin »

Mr muscle ugnrengörning fungerar fint.
Med reservation att det kan matta målade ytor.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Albin skrev:Mr muscle ugnrengörning fungerar fint.
Med reservation att det kan matta målade ytor.
Det får provas!

Roade mig ikväll med att slita isär trebackschucken som medföljde. Den gick trögt att öppna och stänga och ungefär en gång per varv på chucknyckeln så blev motståndet betydligt högre.
Efter lite googlande lyckades jag fatta hur man fick isär den och efter lite avgradning, rengöring och uppsmörjning så löpte den fint och mjukt igen.
IMG_5562.JPG
Kan inte låta bli att fascineras över hur sinnrikt och till stor del enkelt allt hänger ihop.
Svarven som maskin känns ju som en väldigt "mogen" produkt och måste ha varit det bra länge ändå. Jobbar som mekanikkonstruktör och ser dagligen väldigt mycket krångliga och ickerigida lösningar så det är inspirerande och väldigt lärorikt att hålla på med detta vid sidan av där mycket är raka motsatsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Fick lite tid över i söndags och började så smått flytta maskinen till en något mer slutgiltig position i verkstaden. Behöver bygga en ny bänk och kasta ut den som står där nu för att få det som jag vill men det får vänta ett tag. Ett evigt pusslande med 12kvadrat att spela på.

Började demontera toppsliden då den kändes lite gnisslig och trött. Missade ta bilder men försöker återge i text och kanske lägger till bilder i efterhand.
Hade först svårt att fatta hur man skulle få ut hylsan som axeln är lagrad i. Manualen sa att den var gängad in men då den är helt rund utan något nyckeltag så var det inte helt självklart hur jag skulle få loss den.
Det slutade med en rörtång med trasor som skydd vilket skulle visa sig inte vara tillräckligt då rörtångens käftar lämnade ett antal mindre vackra märken på ytan. Borde tagit några bitar gummimatta eller dylikt istället så med tiden kanske jag får tillverka en ny hylsa eller iaf svarva av den gamla lite.
Den satt iaf som berget de första gängvarven så misstänker nästan att någon roat sig med att hälla i gänglåsning av något slag. Gängorna ser av allt att döma okej ut men även vid återmontering så gick det väldigt trögt. Ska mäta av hylsan innan jag återmonterar och rita upp den för att senare kunna tillverka en ny, då med någon form av plana ytor att greppa på.
Nästa steg blir att försöka sära övre och nedre delen av toppsliden och för att göra det behöver jag få ut mässingsmuttern som är pressad i den övre delen. Blir lite spännande då den måste pressas uppåt men undersidan är blockerad av undre delen av tvärsliden. Internet säger att man kan använda en skruvmejsel eller dylikt som "ramp" och sedan skjuta överdelen mot rampen och därmed få ur den. Får se hur det går.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Jaha, som utlovat så blev det ett längre uppehåll från arbete med svarven på grund av familj osv.
För någon vecka sedan så insåg jag att jag och X-IL delar arbetsplats och har så gjort i ett par månader.
Efter en lunch i fredags så infann sig en stor bunt inspiration och jag bestämde mig för att åka hem och provköra svarven vilket jag faktiskt inte gjort ännu på hemmaplan(gjordes när jag köpte den på plats hos säljaren mycket snabbt).
Sagt och gjort, en trefas förläningskabel drogs fram och drivremmar monterades och voila:
IMG_6151.JPG
Insåg att stoppknappen på den "nya" kopplingsdosan inte funkade och när jag lyfte på locket så var det inte så konstigt.
IMG_6156.JPG
Vet inte om det saknas någon del som ska nå fram till själva brytaren och slå av när man trycker på den röda knappen eller om man bara klåpat sig och kombinerat fel lock/innanmäte?
IMG_6157.JPG
Oavsett, såg även att man valt att avsluta lite tåtar med eltejp här och var så bestämde mig för att se över hela eldragningen innan nästa uppstart.

Ska säga nu direkt att detta inte är min spetskompetens men att jag är mycket medveten om vad som kan gå fel om man klantar sig med dessa prylar.
Har dock en ambition om att bli bättre på detta och försöka lära mig allt eftersom och det är ju inte direkt många elkomponenter på maskinen så det känns som ett vettigt övningsobjekt.
Kommer inte tveka att be om hjälp av nykter och kunnig personal om jag skulle känna mig osäker. Så har jag det sagt också.

På detta kommer det lite frågor.
Jag tänker att jag vill ha en riktig nödstopp, helst placerad bredvid den gamla brytaren i knähöjd på vänster sida. Bör man sätta den på en liknande kopplingsdosa som sitter där nu eller vad är praxis? Vart handlar man dessa grejer? Elfa?
Det finns framdragen kabel för kylvätskepump men även här har man eltejpat ändarna(som hänger löst mot stativets olackerade stomme...). Jag har svårt att se att jag kommer behöva kylvätska i första taget och om jag skulle vilja ha det så tänker jag att det går att lösa i efterhand ändå så tänker ta bort denna kabel. Är det dumt?

Började så klä av plåtarna på underredet för att komma åt bättre och här fick jag ge mig för dagen.
IMG_6160.JPG
Avslutade med att tvätta av lite drev. Sist jag tvättade så var det typ 10 grader kallt ute så detta var lite av ett arbetsmiljömässigt lyft.
IMG_6162.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Härligt att se! Jag kan ha nåt nödstopp liggande, vi får kolla lite när du kommer och hämtar lite av mitt överflöd.
Hur får du av maskinen om den röda knappen inte funkar?
Vad det gäller kylvätska så har jag inte använt det på svarven ännu, men i fräsen använder jag det ofta, om du har plats/ork så se till att kablarna finns framdragna till en kopplingsbox/uttag där du kan ansluta pumpen sen, fanns det en pump med?
Det är ju som precis som du säger inte rocket science med elen på dessa, så jag tror nog du med lite vägledning kan göra ett bra jobb, det viktigaste är ju redan påbörjat, besikta och göra sig av med de värsta farorna.
Lycka till med fortsättningen!
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Den röda knappen ska trycka på återställningen på motorskyddet som ska sitta under kontaktorn så självhållningen faller och kontaktorn släpper, det är mao motorskyddet som saknas.

Kolla motordata och köp ett nytt komplett kontaktormotorskydd från Jula eller elbutik.se.

Finns små dosor med nödstoppsknapp (svamptrycke med manuell återställning) som man brukar använda, ska kolla om jag hittar någon lämplig.

EDIT/
Jula verkar tagit bort det ur sortimentet.

Malmbergs är väl inte det bästa men borde duga för hemmabruk.

Kontaktormotorskydd 1,8-2,5A med nollspänningsutlösning: http://www.malmbergs.com/Products/3205977
Fristående nödstopp: http://www.malmbergs.com/Products/3772236
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av DennisCA »

Jag har ibland funderat på högtryckstvätt om det vore något.... Men då ska man ju få det torrt igen.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Låna en hetvattentvätt om delarna klarar av det, då brukar delarna bli så varma så dom självtorka på några minuter. Annars gå på med tryckluft direkt efteråt och sen ev WD40.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av DennisCA »

Jag har en högtryckstvätt men kallvatten. Funderat om man kunde fixa en varmvattenberedare till den. Tänker vattnet behöver inte vara skållhet för att vara mycket effektivare än kallt vatten, 40-50 grader räcker säkert. Frågan är om tvätten tål så varmt vatten. Jag tror inte 40-50 grader är problematiskt.
Skriv svar