Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Efter lite påtryckning så tänkte jag dela med mig av mitt senaste inköp :)

Har varit på jakt efter en liten svarv under det senaste halvåret. Kravlistan var lite komplex så utbudet var begränsat.
Främsta stötestenen var storleksbegränsning då jag har ont om plats samt endast ett utrymme med trägolv att nyttja. Detta gjorde att större maskiner avskrevs tidigt. Jag scannade blocket och tradera efter allt mellan Emco compact, julasvarvar men framförallt hederliga Blomqvistare.

Jag hade iaf tiden på min sida då det snarare var ett begär än ett behov av en svarv.
För några dagar sedan så dök det upp ett lovande objekt på nära håll. Jag var först på telefonen och dagen efter hämtades ett stycke smutsig men av allt att döma i bra skick, maskin.

Det är en BS600 som stått hos en konstruktör som enligt egen utsago främst svarvat POM i den. Mycket verktyg ingick(bilder kommer längre ned) men även tillbehör i form av spännhylsor, komplett drevsats, planskivor, extra trebackchuck och lite annat godis.

Den är smutsig och täckt av ett segt lager av olja och spånor och smuts på i princip samtliga ytor så ett skapligt omfattande rengöringsarbete väntar.
Jag kommer inte att göra någon helrenovering i första taget utan fokusera på att få den i bruksskick. Den startar och går och känns tight och fin i spindeln.
En ommålning kommer krävas om den ska bli fin men det får vänta tills jag har mer tid.
IMG_5510.JPG
Vid hemkomst och med dubbdocka avtagen.
IMG_5514.JPG
Någon som vet hur man använder prylarna längst upp till höger i lådan?
IMG_5516.JPG
Lite verktyg :D Uteslutande snabbstål(tror jag) från svenska leverantörer. Många intressanta slipningar.
IMG_5523.JPG
En fin beläggning av spånor, gammal intorkad olja och damm. Målet är att få bort från alla ytor där det kan ställa till problem.

En varning är på sin plats. Det här kommer inte att gå i en rasande takt. Väntar barn nummer två de kommande veckorna så efter det blir det säkert ytterst sporadiska uppdateringar ett tag. Tanken är att det här får lov att bli min tillflyktsort i kaoset som antagligen kommer som jag kan ta till någon gång ibland.

Har lite småidéer om vad jag ska ha svarven till men inga stora planer. Nummer ett är för att lära mig något nytt och ha kul på vägen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av Nerre »

Prylarna längst upp till höger, det är väl stopp som man sätter i spindeln så grejer som man spänner i hylsorna alltid hamnar på samma djup?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Ett litet tips, har nyss sanerat en Graziano svarv från flera års avlagringar av skit och det som fungerat bäst är "Cillit Bang fett & smuts" från ICA.
Spruta på ett lager och låt verka några minuter, vid behov gnugga med den grova sidan av en scotch brite svamp (kökssvamp), torka rent med en fuktig trasa/papper.

Före/efter:
2018-09-30 07.57.01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Nerre skrev:Prylarna längst upp till höger, det är väl stopp som man sätter i spindeln så grejer som man spänner i hylsorna alltid hamnar på samma djup?
Hm, fattar inte riktigt hur det ska gå till men får kolla på det ikväll. :tumupp:
CPMS skrev:Ett litet tips, har nyss sanerat en Graziano svarv från flera års avlagringar av skit och det som fungerat bäst är "Cillit Bang fett & smuts" från ICA.
Spruta på ett lager och låt verka några minuter, vid behov gnugga med den grova sidan av en scotch brite svamp (kökssvamp), torka rent med en fuktig trasa/papper.
Ah, det där var något jag tänkte fråga om. Hittills provat med någon form av jif köksrengöring och svamp men det innebar väldigt mycket skrubbande. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av Cano »

Nerre skrev:Prylarna längst upp till höger, det är väl stopp som man sätter i spindeln så grejer som man spänner i hylsorna alltid hamnar på samma djup?
Håller med, med tanke på att de sitter i samma ställ som spännhylsorna. De brukar väl sättas fast med typ spännbussning eller annan typ av expander i spindlen som Nerre skriver.

De påminner faktist om lösa styrtappar man sätter i tappborrar också, men då stämmer inte måtten riktigt med märkningen på stället.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Kul att se lite bilder på maskinen! Det där blir nog bra det, och lite vita POM-spånor syns ju till och med. Jag fick frågan när jag skaffat en massa spännhylsor hur ofta jag egentligen skulle använda dem, svaret är: Nästan varje gång maskinen används. Så grattis till en fin maskin med bra tillbehör.

Tänkte också först styrtappar till planförsänkare. Men stopp till hylsor låter troligt, och antagligen är det spännbussningen som sitter på pinnen i 5.5-hålet.

EDIT: skrev vad jag borde ha skrivit först!
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

X-IL skrev:Kul att se lite bilder på maskinen! Det där blir nog bra det, och lite vita POM-spånor syns ju till och med. Jag fick frågan när jag skaffat en massa spännhylsor hur ofta jag egentligen skulle använda dem, svaret är: Nästan varje gång maskinen används. Så grattis till en fin maskin med bra tillbehör.

Tänkte också först styrtappar till planförsänkare. Men stopp till hylsor låter troligt, och antagligen är det spännbussningen som sitter på pinnen i 5.5-hålet.

EDIT: skrev vad jag borde ha skrivit först!
Ja, hylsor känns ju spontant som att det måste underlätta vid mindre arbeten givet att det passar att spänna i hylsor såklart. Att slippa hela chuckcentreringsfrågan känns ju spontant bra.

Japp, bussningen/"chucken" verkar passa bra med pinnarna så de hör definitivt ihop. Fattar dock inte riktigt hur den ska sitta i förhållande till själva spännhylsan?
Försöker lista ut och lägga upp en bild på hur det kan tänkas monteras ikväll.

För övrigt så ingick tyvärr ingen fyrbackskiva så om någon har en passande så kan det vara av intresse. Har en chuckfläns extra så det behövs antagligen inte.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Kan bussningen spänna både utåt och inåt samtidigt? Isf kanske den helt enkelt stoppas in i spännhylsan bakifrån låser fast där.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av tecno »

Låter rimligt att det är så.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Det kan mycket väl stämma ja. Försöker ta en bild på det hela ihopsatt liggande på bordet ikväll så borde vi kunna reda ut det :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av Nerre »

Cano skrev: De påminner faktist om lösa styrtappar man sätter i tappborrar också, men då stämmer inte måtten riktigt med märkningen på stället.
De ser lite väl långa ut för det också. Men det kan ju vara så att nån bara satt på längre skaft på såna.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Visst är det ändstopp.
IMG_E5537.JPG
Själva hållaren som expanderar på utsidan och trycks ihop på insidan.

IMG_5538.JPG
Hållaren isärtagen.

IMG_E5539.JPG
Hållare, själva stoppet och spännhylsa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Det blir korta men intensiva pass med svarven men det är fina stunder.
Idag köpte jag på mig lite Cillit Bang enligt råd här i tråden. Vilken grej! Gjorde genast arbetet väldigt mycket mer tacksamt.

Demonterar mig inåt allt eftersom. Tanken är att försöka få isär maskinen och förstå hur allt är uppbyggt och därmed kunna underhålla på ett bra sätt innan och när jag börjar använda den på riktigt.

Fick med en reservdelslista/manual som uppenbart hängt med svarven från fabrik. Låg i ett gammalt kuvert stämpat Blomqvist. Uppmätning från fabrik och garantibevis från 1962. Serienumret stämmer så det är rätt papper till rätt maskin. Kul!
IMG_5540.JPG
Som sagt, Cillit Bang, vilken grej! Kommer säkert snart förbjudas så köp en flaska om ni inte har!
IMG_5542.JPG
Före:
IMG_5543.JPG
Efter:
IMG_5544.JPG
Började plocka isär släden och hittade mer gojs och spånor och spår av inskavningen för tvärsliden.
IMG_5546.JPG
Kommer fortsätta med släden och försöka få rent den och sen ge mig på spindeln. Vet inte hur långt jag ska gå där riktigt. Kanske bara blir att rengöra det som är åtkomligt. Ska lusläsa manualen ikväll och försöka få lite koll på hur allt sitter och hänger ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Jo men kommer du inte ihåg deras reklamslogan på tv'n för många år sedan :)

BANG OCH SMUTSEN ÄR VÄCK

Ta en nagelborste/diskborste och Cillit Bang på emblemet så blir det nog ännu finare.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Började slita isär släden idag. Intressant att se hur allt är gjort för mig då jag aldrig haft isär ngt liknande tidigare.
Känner vis uppgivenhet komma krypande då det är tufft att få bort all smuts. Skulle behöva fixa en stor plastbalja att stå och kladda i istället för rakt på arbetsbänken.

Är det vettigare med någon annan typ av avfettning än cillit bang för kugghjul och muttrar osv?

Överdelen på släden innan rengöring:
9DA56A02-A7BB-472D-92F5-552287B73A97.jpeg
Efter:
329A4C45-8E7B-4F1F-861D-9F6388AB614D.jpeg
Förklädet som jag inte riktigt orkat ge mig på än.
3B05FD1F-85D7-4B1F-96AA-D581CE899E40.jpeg
Allt känns hittills tight och fint. Uppenbarligen har maskinen använts mycket i ett tidigare liv så det verkar vara rätt stabila pjäser som står pall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar