Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det kom rätt mycket snö för att vara här nere, så idag blev det körning! :mrgreen:
Bild

Brorsan provkörde en del, så att jag kunde fota och filma lite.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Det var en smidig liten rackare den där Holder'n :tumupp:

Vill ha faktor ;)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Ja, smidig är rätta ordet :tumupp:

Kollade på ett gäng olika maskiner, väldigt många annonser och så här i efterhand så känns det som jag prickade väldigt väl i vad jag behöver. Lyckades dessutom köpa i rätt tid med tanke på snöandet nu. :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har plogat ca 5 timmar i helgen, är ganska många ytor på gården som ska plöjas, känner mig väldigt nöjd med maskinen. Trots att det var halt som f-n igår så tuffade den på bra, trodde att jag skulle vara tvungen att köpa kedjor, men den tuggar på förvånansvärt bra! Orken tryter nog före greppet känns det som :D

Ett av mina favoritföretag är Wiberger, fick bli en liten bra-att-ha-beställning därifrån i söndags, kom redan idag, alltid snabba :tumupp:
Bild

Var på väg in på logen och passade på att ta en bild på gårdsplanen, brukar normalt alltid bli en massa snö i vallar mot ladan annars, men nu har jag kört bort det med vikplogen :D
Bild

Nu fick C30:n ett par huvskruvar, snart är allt småfix ordnat.
Bild
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Jahapp, satt igår och beställde lite pryttlar på Ebay, hittade ett företag i Tyskland som hade både knappar, toppstag, hålbom, draganordning och lite smått och gott... Gött att hitta allt på samma ställe, hittade inte det i Sverige...

Blev iallafall lite järnarbete ikväll... Tycker att bladet lyfter för lågt...

Kapade en 48mm-axel
Bild

Svarvade lite ned till 42mm, ser alltid snyggare ut i fart :vissla:
Bild

Borrade lite...
Bild

På plats i fästena till plogen! Teorin var att bladet tyngde framåt och åkte upp i bakkant, men så var inte fallet. Får trösta mig med att bladet inte glappar lika mycket i armarna som tidigare...
Bild

Det är klart, det är mycket lägre frigång än de på bilderna och filmerna...
Bild

Tänkte vänta tills toppstaget kommer hem, men så såg jag att det minsann fanns ett hål till att sätta toppstaget i, så flyttade ner det...
Bild

Oh, yeah! Nu snackar vi, stor skillnad!
Bild
Kom några cm snö inatt, men ska komma mer imorgon, så får väl bli lite plogning då :mrgreen:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Plogade runt på gården ett par timmar igår, har aldrig haft det så välplogat någon gång tidigare. Är otroligt nöjd med maskinen, tar sig fram riktigt bra trots att det var halt och att jag inte har några kedjor.

Blev ganska halt i backarna på gården och sandhögen hemma som är infrusen passar inte så bra att sanda med, så tog en sväng förbi Byggmax och köpte några säckar sand. Säckarna fanns inne i butiken, så tänkte att den var torr, men det var den inte.
Bild

Tömde i 3st 15-kg:s säckar, blev lite i botten på spridaren :vissla:
Bild
Testade lite olika öppningar på spridaren och fick till det så det sandade väldigt bra, blev bra fäste i backarna nu. Men det tog inte lång tid att tömma byttan, så blir dyrt om man ska sanda ofta med den sanden.

Kunde inte låta bli att testa däckpenna... Slutade med att jag krälade runt på golvet och gjorde likadant på alla däck. Trodde nog aldrig att jag skulle få för mig att måla med däckpenna på ett fordon och absolut inte en maskin :vissla:
Bild

Köpte även en LGF-dekal som jag monterade på magnetfolie, så blir den enkel att flytta mellan sandspridare och fordon.
Ska montera en brandsläckare imorgon, så blir försäkringsbolaget glada också, sedan är det mesta som jag vill ha det.

Letar nu efter:
- Betesputs/slaghack
- Liten tippkärra med boggie (primärt till grävaren)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Kom 3-4cm snö inatt också, så fick bli röjning idag också :D

Passade även på att leka mattläggare:
Bild

Bild

Bild

Känns lite mer ombonat iallafall, bättre för fötterna att vila mot gummitmattorna
Bild

Blev lite värmefärg på pipan också
Bild

Helhetsbild, men har kört så att det börjar lossna färg från bladet, men håller ändå bättre än vad jag trodde.
Bild

Lite sandning idag också, portionerade ut 15kg idag, blev lagom i backarna och där man går mest
Bild

Ser kallt ut på bilden, men är bara några minus.
Bild

Bättre färger här, notera att jag monterade en brandsläckare också :tumupp:
Bild
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Fick hem lite prylar idag :)
Bild

Var ute och satte dit brytarna iallafall så jag fick fem av samma modell! De andra prylarna jag fick hem behövs inte riktigt ännu.
Bild
Ska snygga till plåten till brytarna någon dag när det är lite varmare också :P

Köpte prylarna från denna firman:
https://www.ebay.co.uk/usr/dt-autoteileshop?
Verkar bra, snabb leverans och väl packat! :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det var snöblaskigt och eländigt på gården efter nattens snöande och många plusgrader och mycket regn i prognoserna framöver. Förutom inatt och imorgon, då det ska naturligtvis bli kallt... Så för att slippa en risig rodelbana på gården fick det plogas igen, dock inte så noga, svepte bara bort det värsta.
Bild

Avslutade med saltning, hivade ut 50kg salt och avslutade med 15kg sand. Trodde aldrig att jag skulle ha nytta av sandspridaren, men den är ju riktigt go att ha!! :tumupp:
Bild

Backen upp mellan husen är vettig nu iallafall, var duktigt slirigt när jag kom hem från jobbet.
Bild

Köpte ju en ljusramp på Ebay till minigrävaren, men den har bara legat inomhus, så var tvungen att testa den. Sitter med magnetfötter och ansluts via cigg-uttaget, så går ju snabbt att flytta mellan maskinerna. Sällan det behövs, men är ju gott att ha om man är nära vägen och krabblar.
Kunde inte låta bli att filma lite, får väl även bjuda på något så meningslöst som en film på några av lägena också :vissla:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

De där knapparna ser misstänkt lika de på mittkonsollen på Volvo 240. Månne samma? De måste väl vara en av de knappar som haft flest tredjepartstillverkare för? Kanske samma på fler fordonstyper?

Apropå axeln: Nu verkar det ju lösa sig, men: Det är möjligtvis inte samma "kuggar" som på nån något sånär vanligt förekommande halvgammal personbil? Givetvis säkerligen fel längd i så fall, men med lite tur lång nog för att kunna svetsa på en axel från en bil på grejerna du har.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Zkronk »

Volvos hjullastare och dumprar brukar ha sådana knappar också :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av GastonDeVille »

Det ser så himla gött ut med en midjestyrd traktor :P
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Zkronk »

Svänger den med framänden eller bakänden?
Jag är mest van vid Volvo-lastmaskiner, men har även kört några små Wille-maskiner.

Dom svänger med bakdelen, och det känns jättekonstigt när man är van vid Volvo som svänger med framdelen :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MadModder »

Sitter inte midjan precis i mitten på den där? Då svänger både fram och bak lika mycket.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Joe »

På Volvo sitter hytten på bakdelen (och Holdern ifråga), medans Wille har hytten på framdelen.
Midjan är i mitten på båda.
Skriv svar