Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Angående blockvis överföring, drip feed, så är det ju för att jag vill kunna köra längre program än de ~3000 block som TNC 155 klarar av att ha i minnet. :)
Ska du köra 3D-fräsning?
Annars lär ju 3000 block räcka ganska länge.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nej, hög/låg på motorn.

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Japp, ska kunna fräsa vad som helst. :)
Den blockvisa överföringen är faktiskt sjukt smidig. Datorn står bredvid som en server, kan bara hämta vilket program jag vill och köra det nästan direkt.

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Iallafall så är hela J2 delen som används för att styra hastigheten på fräsen ledig. Man skulle alltså kunna bygga en styrning för att ställa hastighet på maskinen. Är ju sjukt irriterande att göra det manuellt när man är van vid att det sköts automatiskt på jobbet.... Kan ju bli o-bra om man t.ex får i fel varvtal vid gängning eller nått.

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nu har jag kommit så långt att jag kan aktivera utsignalen för valda varvtalet, kontaktorerna ändrar läge i elskåpet. Däremot stängs 24V matningen av direkt spindeln ska startas i programmet. Det är någonting som är lite galet. Signalen för växling av varvtal bryts direkt "Tool Call" blocket har passerats.

Lite drygt att endast monteringsinstruktionerna för 155B/Q finns att ladda ner på Engelska. A/P varianten (jag har A) är givetvis på tyska...

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nej, det är något lurt med det här.. som jag fattar det är endast J2 utgångarna avsedda för att skicka en puls till en extern plc eller nått för att växla/ändra varvtal. När växlingen är gjord skickar den externa plc:n tillbaka en puls och Heidenhainsystemet kan fortsätta programmet.

Som det är kopplat nu får alltså kontaktorn för hög hastighet på elmotorn en kort puls som ändrar till "hög", sedan återgår den till att vara "låg" när den korta pulsen är över.

Som sagt så använde jag mig av m80 samt m81 för att växla mellan hög/låg hastighet på spindelmotorn på gamla TNC 145 fräsen, den signalen måste ha varit kopplad på nån annan utgång/typ av kontaktor som behöll +24V tills jag ändrade till låg hastighet med m81. På den fräsen var jag tvungen att använda mig av m-kommandon för att styra hastigheten, fanns inget vred för det.

Har en idé hur jag ska lösa det här lite snyggt. :)

Som det fungerar nu är det ju rätt farligt. Om man stoppar programmet och trycker i lite fel ordning, växlar över från programkörning innan man stängt av spindeln, dubblar maskinen hastigheten direkt om man har valt hög hastighet på vredet. Inget vidare alls om man har fel verktyg i maskinen...

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Är maskinen utrustad med TNC155 från början?
Eller är det retrofit gjord?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Det har nog varit TNC 155 från början. Nyare modellen av Combi Mill med Y-axel i bommen.

Det jag funderar på är om de gjort nån ändring i plc:n m, inte bränt det på eprom utan bara haft det i minnet. Och sedan har maskinen fått slut på batteri och tappat allla parametrar.

Verkar ju jättekonstigt att de skulle gjort en sån stor miss på Storebro, att maskinen inte går att köra på högvarv i programmet.

Bild

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nu har jag funderat vidare.... Bild

Kikat mer på hur maskinen är kopplad, och ja det kan inte vara rätt. Som jag förstår det skickas endast en kort (ställbar tid) puls från heidenhain systemet när man anropar ett verktyg, när maskinen växlat vill heidenhainsystemet ha en klarsignal tillbaka.

Nu är det kopplat så att vid lågt varv är det 0V , vid högt varv +24V. När man kör manuellt läge är +24V på hela tiden när brytaren är i läge "hög". Fasta lägen på brytaren. Ingången för kontrollsignal ligger konstant på 24V, den är endast byglad, heidenheinsystemet vet inte om rätt hastighet är vald.


Planen är att ta bort vredet för hög/låg hastighet. Det behövs helt enkelt inte, på jobbet ändrar vi hastighet med ett enkelblock istället. Finns endast knappar för spindel av/på.

.. sedan köper jag ett växlande relä och kopplar enligt bilderna. Då får även heidenhainsystemet klarsignal tillbaka. Som tur är finns det ett gäng extra trådar dragna i maskinen!

BildBild

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:som jag fattar det är endast J2 utgångarna avsedda för att skicka en puls till en extern plc eller nått för att växla/ändra varvtal. När växlingen är gjord skickar den externa plc:n tillbaka en puls och Heidenhainsystemet kan fortsätta programmet.
Det där är väl mer eller mindre standard på alla CNC-system?
I alla fall är det så gjort på min äldre svarv.

Den har inte PLC utan relälogig, och 24V signalen hålls hög genom självhållning på ett relä.
Alla M-S-T funktioner fungerar med puls på detta system.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Bild
Den där tabellen är väl vanlig DIN-standard?
Det ser då lika ut på min svarv.

Nog är det väl manuell växellåda på en CombiMill?
Det enda du behöver välja är hög/låg?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Japp, det är vanlig din standard på hastigheterna. Grejen är att de hastigheterna inte stämmer överens med maskinens faktiska hastigheter. Skriver jag in 1500rpm i heidenhain ändrar den till 1400 etc. Tänker försöka leta på ett intervall som stämmer överens med hur maskinen ändrar låg/hög motorhastighet för att undvika misstag vid maskinen. En liten översättningstabell, precis som det är i Sajo 400 fräsen jag kör på jobbet.

Angående hög/låg på combi millen så förstår jag inte hur det har varit meningen att det ska fungera. Står jag i manuellt läge ändrar jag hastighet hög/låg på ett vred med fasta lägen, 0 eller 24V skickas till kontaktorn. När jag slår över till programkörning plockas 24v bort från vredet och det är meningen att heidenhainsystemet ska sköta det. Så är inte fallet då systemet endast skickar ut en kort 24V puls och sedan återgår till 0V. Det slår till i kontaktorerna, sedan återgår de till lågt varv igen innan spindeln startas.

En mindre bra sak med att koppla på det där viset är som jag skrev tidigare. Om hög/låg vredet är inställt på hög när jag vill avbryta ett program som körs på låg motorhastighet, dubblar maskinen varvtalet på ett ögonblink. För att kunna stänga av motorn måste jag trycka på "manuellknappen", och då ligger 24V på hög/låg vredet direkt. Det är inte bra alls.

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Grejen är att de hastigheterna inte stämmer överens med maskinens faktiska hastigheter. Skriver jag in 1500rpm i heidenhain ändrar den till 1400 etc.
Jag har lite svårt att fatta. :humm:
Är växellådan CNC-styrd?
Eller har du varvtalsreglering på motorn?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nej, växellådan är manuell. 10 lägen på den. :)

Det jag försöker lösa är styrningen av tvåhastighetsmotorn. :)


Combimillen har totalt 20 olika varvtal. 10x2.

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Då har du ju ingen nytta av att programmera t.ex. 1500rpm i heidenhain.
Styrsystemet fattar ju aldrig vad det är för växel inlagd.
Det rimliga vore 2st M-koder.
Skriv svar