Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Roger, om du ska provocera ska du nog inte göra det i trådar som du troligen vill ha seriösa.

Det finns annars någon sorts norm att chassin inte ska (får) ha hål större än ett barnfinger typ. Hålplåt eller sträckmetall fungerar skitfint och är perfekt för luftväxling..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Teknikern »

Grillnät av sträckmetall i aluminium finns på Biltema,,,,,,,,men det lär nog Roger skita i, det är bättre och billigare att nån får in fingrarna i råttboet och stendör. :roll:

https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000019015
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför skall jag lägga ner tid, jobb och pengar på nån "onödig" finess när ingen köper min skit ändå?

Det är dyrt och ansträngande nog som det är.

MVH/Roger
PS
Jag har alltså hela fem Willianson-förstärkare byggda 1991 kvar där jag fått sålt NOLL stycken på snart TRETTIO år samtidigt som jag försökt på blocket inte bara en gång utan två gånger, en viktigare sak i sammanhanget än elsäkerhet är således att kunna marknadsföra sin skit för kan man inte det ja då blir det ju ändå bara jag som får köra skiten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ber jag intresserade om hjälp.

Hur blir det med min nättrafo?

Vilka spänningar får jag ut när jag belastar som angivet?

Kan nån kunnig människa tala om det, stort tack i så fall!

Nåt som gör mig förvirrad är vad som händer när vissa lindningar och därmed all VA inte utnyttjas, borde inte det ge lite större marginaler vid dom andra lindningarnas överbelastningar?

Kom ihåg att 350V-lindningen har jag överdimensionerat så lindningen i sig klarar den typ dubbla strömmen.

Tacksam för tips/expertuträkningar :)

MVH/Roger
PS
S2 är rejält överbelastat med mer än dubbla strömmen och att det blir den höga strömmen har att göra med att 2XWilliamson drar 290mA DC samtidigt som Put~Pin dvs 290mA*450V(p)=Iac*450V(p)/sqrt(2) så att Iac är sqrt(2) större än Idc, därav 410mA AC, det är som sagt svårt att sia om utspänningen och det är det jag söker hjälp för men man kan kalkylera en inre resistans modell (Uo-Ubel)/Inom som då blir 117 Ohm och här kan man sedan höfta till med 410mA varvid man får ett tapp på 371-117*410mA=323VAC som gånger sqrt(2) blir 457V fast då INNAN likriktarrörstapp och eftersom likriktarrörstapp brukar vara av storleksordningen 37V så blir KANSKE utspänningen runt 420V.

När det sedan gäller den seriöst överbelastade S5 (dubbla strömmen, dock kort och grov emaljerad koppartråd) så har jag en inre resistans på (Uo-Ubel)/Inom=0,18 Ohm varvid man får 6,83-0,18*6A=5,8V=-8% Re 6,3V vilket inte är så farligt, -20% skulle jag acceptera.

Fast jag undrar om det verkligen blir såhär "dåligt" för mer än 50VA används ju liksom inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla upp PSUD2 på duncanamps.com. Ett bra program där du kan designa ditt nätaggregat och se vad som händer med olika likriktare och filterkomponenter samt belastningar. :tumupp:

Jag förutsätter också att du inte har onödiga finesser som isolerade anodkontakter på rören. Lite elektricitet har ingen dött av .... :badgrin:

Att sälja hemmabygen är, vad jag förstår, något speciellt. Den är uppenbarligen lättare att sälja en klon av något känt och hålla mycket hög kvalitet vad gäller utseende och design.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev:Varför skall jag lägga ner tid, jobb och pengar på nån "onödig" finess när ingen köper min skit ändå?

Det är dyrt och ansträngande nog som det är.

MVH/Roger
PS
Jag har alltså hela fem Willianson-förstärkare byggda 1991 kvar där jag fått sålt NOLL stycken på snart TRETTIO år samtidigt som jag försökt på blocket inte bara en gång utan två gånger, en viktigare sak i sammanhanget än elsäkerhet är således att kunna marknadsföra sin skit för kan man inte det ja då blir det ju ändå bara jag som får köra skiten.
Nej och det är bra att ingen köper det, skulle det orsaka brand eller personskada så är det du som är ytterst ansvarig, du får inte ens SKÄNKA bort egenhändigt byggda elektriska eller elektroniska apparater även om du bygger efter redan ritade scheman och apparaterna finns på marknaden. Du är även helt ansvarig för att ingen någonsin i ditt hem kan komma åt strömförande utrustning och lagen är glasklar där, det finns inga ursäkter av typen "men det är bara jag som bor där".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag behöver inga program, jag behöver nån som kan räkna och kan lite om elektronik så att jag lär mig nåt.

Jag har nu tagit ett foto av den färdigplanerade layouten, jag skall bara överföra den till digital form fast ärligt känner jag inte riktigt för det för jag behöver inte det egentligen och varför ska jag hela tiden bidra till det här forumet med det bästa jag kan uppbringa så att folk bara kan kopiera det?

Känns lite som slöseri med tid och energi, fast jag tycker det hade varit roligt om nån kom tillbaka och sa att "wow, den här tingesten funkar kalas" men sedan jag för typ sju år sedan registrerat mig här och säkert laddat upp 500 scheman på det här trevliga forumet har det ännu ej skett, fast det är inte riktigt sant för vid två fall har det faktiskt lite skett, dock var jag redan då så inkompetent när det gäller elektronik att båda gav upp :D

Här kommer fotot i alla fall, mycket nöje!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 december 2018, 20:47:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:
rogerk8 skrev:Varför skall jag lägga ner tid, jobb och pengar på nån "onödig" finess när ingen köper min skit ändå?

Det är dyrt och ansträngande nog som det är.

MVH/Roger
PS
Jag har alltså hela fem Willianson-förstärkare byggda 1991 kvar där jag fått sålt NOLL stycken på snart TRETTIO år samtidigt som jag försökt på blocket inte bara en gång utan två gånger, en viktigare sak i sammanhanget än elsäkerhet är således att kunna marknadsföra sin skit för kan man inte det ja då blir det ju ändå bara jag som får köra skiten.
Nej och det är bra att ingen köper det, skulle det orsaka brand eller personskada så är det du som är ytterst ansvarig, du får inte ens SKÄNKA bort egenhändigt byggda elektriska eller elektroniska apparater även om du bygger efter redan ritade scheman och apparaterna finns på marknaden. Du är även helt ansvarig för att ingen någonsin i ditt hem kan komma åt strömförande utrustning och lagen är glasklar där, det finns inga ursäkter av typen "men det är bara jag som bor där".
:bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på det färdigcaddade bakstycket.

Trodde jag var färdig igår redan men det visade sig att jag hade glömt högtalarkontakterna :D

Höjden på bakstycket och ramen har lite olyckligtvis valts till 33mm, olyckan är alltså att måttsätta mitten samtidigt som denna irriterande men fjantiga detalj kommer av att jag är insnöad i standardimensionerna för planhyvlad Furu.

Nu när jag caddat klart så skiter jag i detta så att det får bli 33mm, det är enkelt att cadda om men jag orkar inte.

MVH/Roger
PS
Även om jag inte har nån egentlig nytta av en digitalt måttbestämd ritning så kommer jag nog ändå ta fram en, detta för att, trots att det är löjligt osannolikt, så kan min förstärkare komma att serietillverkas och då vill man ju gärna kunna skicka måtten samtidigt som jag tror att snickerier inte är lika "petiga" som den tekniska industrin när det gäller typ AutoCad för allting. Om det inte vore för alla ventilationshål som måste vara med och att den måste sågas upp i rätt dimension så är en botten "enkel" att införa i efterhand, det är liksom bara att lägga en bit 2mm Lexan mellan apparatfötterna och chassi men den här biten är så tråkig att jag vill slita mitt hår :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du behöver lite detox och ta tre stag bakåt, speciellt om du vill göra business. Betrakta ditt hatverk som muralmålning; då kan du inte med nosen mot en 58m2 stor vägg och måla stadens historia. Du måste ha lite perspektiv.

Många tillfällen till perspektiv har du fått i och med all kritik, positiv och negativ. Om man bara suger i sig det guttigaste får man till slut diabetes. Det är därför viktigt att ta åt sig och lyssna på negativ kritik. Vi är visserligen många som varit mer än menande men vi är också många som, ärligt, har framfört kloka synpunkter, som du alltför ofta hånfullt avfärdat.

Varför får du inte dina alster sålda? Titta på din design. Det du föredrar är inte nödvändigtvis det kunderna uppskatta. Kanske snobbplyfa i björk är bättre än byggplyfa i gran. Kanske mässing funkar bättre än koppar. Kanske ett gult chassi funkar bättre än ett rött. Och så vidare.
Jag roade mig nån gång med att slänga upp bilder på kommersiella produkter. Är man där med sin design ska man vara stolt, men framför allt, ska man ha ett säljande koncept ska man vara så mycket mer innovativ än så. Ska du sälja, oavsett om det är lagligt eller ej, har du att strikt följa alla regler om säkerhet och designpraxis. De siffror om maximum ratings i databladet kan man inte trolla bort med påhittade ekvationer - vi befinner oss inte i Indialand, bak Himalayas rand. Tvärtom, här gäller redundans och safe limits. Jag skulle aldrig köpa en förstärkare om jag visste att somliga rör gick på gränsen av vad de klarade även om jag kunde få 50 välljudande Watt från ett par EL34.

Eftersom du är ganska innovativ och emellanåt produktiv är ju risken/chansen stor att någon undrar om den där förstärkaren du byggde är till salu, även om du kanske tänkt ha den i hyllan. Bygg därför allt som om du skulle ha en kund imorgon dag.

Visst skulle du kunna oroa dig för att vi skulle planka av din design, men vi som gillar att kopiera har nog redan länsat nätet på olika sorts designer.
Även om du inte vill kopiera från andra, kolla ändå vad som händer på nätet. Tubecad har artiklar som met beskriver generell kretsdesign och säkert har artiklar om nätdelar: http://www.tubecad.com (Läs om klass G, tangerar ditt ”vansinnesprojekt”, då man kopplar ihop en usel klassB-förstärkare med en excellent klassA-förstärkare).
Jag försöker studera den här sajten och fick faktiskt ett snabbsvar från snubben som driver den: http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/

Kort, ta tre steg bakåt och begrunda det du håller på med. Kolla marknaden och skapa inte dina egna och me4 generösa designregler när (säkerhets)gällande regler sätter hinder för dig.

Ha nu en bra jul, skippa ölen och drick julmust, eller varför inte riktig svagdricka!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär kommer förstärkaren se ut undertill.

Men någon borrmall får Ni inte :D

Det här är nämligen MITT
HUGGBÄVERN skrev:emellanåt produktiv
:a bygge!

God Jul!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var något enklare än jag trodde det här vilket har med mitt ständiga symmetritänk att göra.

Locket och bakstycket är nu grovt sett färdigplanerade, dom är färdigplanerade på mm-papper men inte digitalt.

Jag vill nog ändå ha möjligheten att kunna lägga ut konstruktionen på nåt snickeri om man mot förmodan kan få det här att fungera kommersiellt så jag kommer iordningställa en komplett digital ritning.

Men jag funderar som sagt lite lurigt på att jag inte riktigt skall släppa den här utan låta folk få fråga mig varvid dom gratis får mitt schema som inte är helt enkelt att trolla fram för det kräver faktiskt en hel del jobb och då inte minst tankearbete samtidigt som jag då får koll på om det finns nåt seriöst intresse för mina "produkter".

Jag är mycket nöjd med att denna första bit flöt så fint.

MVH/Roger
PS
Alla människor behöver bekräftelse och jag är inte bättre än nån annan men vad hade varit mer klockrent roligt än om någon kom till mig och sa att hen gillar min konstruktion och frågar om hen möjligtvis kan få ritningsunderlaget/schemat? Något roligare än att vittja antalet visningar som jag dock tycker är en mycket bra funktion samtidigt som den inte säger nåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TQ audio skulle kanske kunna fixa men det kan kosta. Mejla och fråga. Ligger i dina trakter.
http://tqaudio.se/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Har börjat måttsätta min KWA.

Orkar inte mer just nu men upplägget är klart för serieproduktion :D

MVH/Roger
PS
Min först prototyp jag kommer att bygga kommer layoutmässigt inte helt stämma med denna digitala ritning, anledningen är att för mycket suddande behövs för endast en halv cm sidoförflyttning av drivrören+OPT, för jobbigt helt enkelt för jag vill ha ritningen som körnarmall utan att den blir för kladdig, samtidigt kan man "haka" dom markeringarna som man vill strunta i och bara kryssa bredvid så jag får se hur jag gör. Har för övrigt försökt hålla nere antalet symmetrilinjer så mycket som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar