Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ta mig tusan, jag börjar nästan bli skicklig på datorer :)

I första försöket lyckades jag nämligen att lösenordsskydda en zippning, vilket jag dock gjort tidigare men det var för typ 5 år sedan och jag har blivit lite glömsk på äldre dar.

Men pang, så satt den där (lösenordet är dock patetiskt enkelt men testet är utfört).

MVH/Roger
PS
Jag kör denna lista om och om igen i min iPod när jag åker buss och gillar det mesta men några låtar kommer jag nog plocka bort så jag får äran att göra om proceduren (och kanske tom uppgradera lösenordet), nu skulle jag mest vilja testa på någon fast jag skickar inte 333M över nätet :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har åkt på patrull, filen är numera uppladdad till min ena hemsida, tog typ en kvart med 1Mb/s som jag såg att det blev.

Innan checkade jag så att filen verkligen var lösenordsskyddad men jag checkade bara med rätt lösenord, nu har jag emellertid råkat testa med felaktigt lösenord och 7-Zip talar då om vad det är för filer och listar allihopa men filerna blir på 0kB vardera.

Jag gillar inte att det syns vad det är för fil för en person som försöker "hacka" filen, denna form av "kryptering" tycker jag således är rätt värdelös.

Nån som har nåt bättre tips?

MVH/Roger
PS
Filen skall hamna i rätta händer och dom händer som inte är dom rätta skall inte fatta nåt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du prövat att lägga den i en mapp med fånigt namn?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du?

Julklapp\Julklapp.zip är väl tillräckligt fånigt, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu vet jag inte hur du gjort, om du zippat filerna i en stor klump med hänglås, eller om du lagt dem i en mapp och zippat mappen. Jag har själv inte heller testat och minns inte hur det sett ut i de fall jag fått lösenordsskyddade zipfiler. Annars var min tanke att man kanske kunde ”öppna” zipfilen men bara kunna se mappen men inte vad som skulle kunna vara innehållet i densamma.
Ecco, jag har inga råd annars.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

zippa filerna utan lösenord till julklapp.zip
Därefter zippar du julklapp.zip en gång till som om den vore en vanlig fil, men nu med lösenordskydd och döper även den nya filen till julklapp.zip.
Den som klickar på filen julklapp.zip kan se att den innehåller endast filen julklapp.zip med 0 byte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Stort tack för denna kreativa lösning!

Nu måste jag bara deleta den lösenordskyddade Julklapp.zip jag redan laddat upp till hemsidan sen måste jag ladda upp din trevliga variant, det tråkiga med det här är att jag kan gå över min låga quota (1GB) så att jag får högre bredbandsräkning (om man nu kan kalla 1Mb/s för bredband :D ) denna månad men jag avser ändå göra ett försök till för jag vill ha det som jag säger.

Till skrivbordet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Datorer, jag säger då det!

För det första blir zippningen av den zippade filen dubbelt så stor (zippar om det som redan är zippat, liksom), sedan tidigare har jag också min förra LÖSENORDSSKYDDADE zippade fil hängande i katalogstrukturen av nån anledning (borde väl inte hänga där för det är ju mer en typ av fil, eller?) och det räcker att man dubbelklickar på den så får man upp precis alla filer i spelbar form utan ett knyst om lösenord.

När jag zippar enligt E Kafemans trevliga tips så blir det likadant, den dubbelt så stora filen zippas upp av att man bara ber 7-Zip att "packa upp här" dvs inget lösenord krävs.

Upplever alltså att systemet på nåt sätt kommer ihåg att jag knappat in rätt lösenord.

Suck säger jag bara, vilket innebär att det inte kommer bli nån julklapp.

MVH/Roger
PS
Jag tänker inte ladda upp 666MB till min hemsida (när hälften är allt som behövs), det är trots alls förunderligt hur det ska vara så svårt att seriöst lösenordsskydda en fil, speciellt när finessen sägs finnas där.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Du har inte rätta knycken. sa Tjorven till fabror Merkel.

Testar med en fil att packa den dubbla gånger

Filen test.zip 136 k
Packad 135 k
Packad igen, nu med lösenord, fortfarande 135 k.
Password:ef
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gillar din Saltkråkan-kommentar, tack!

Men det funkar inte för mig, din fil blir även här dubbelt så stor när jag försöker zippa redan zippat, det är nåt fel helt enkelt och jag orkar inte bry mig mer.

Nu ska jag satsa på annat.

Tomten uteblir alltså i år :)

MVH/Roger
PS
Jag får nån slags undefined error också när jag försöker packa upp zip(zip).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ganska envis av mig, vet inte om det mest är för att jag behöver bekräftelse eller om det mest är för att jag tycker det vore så förbannat roligt.

Nånstans 50:50 tror jag det ligger :)

I vilket fall har jag faktiskt kommit på ett knep som är mycket enkelt men som man nog ändå inte riktigt tänker på i första hand.

Jag har provat en annan krypteringsmetod :)

Det finns nämligen två, den ena heter ZipCrypt och det är den standardinställningen jag prövat utan framgång men så finns det faktiskt en krypteringsmetod till som kallas AES-256.

Med denna metod går det att zippa ihop sakerna som jag vill ha det, med andra ord har jag nån slags bug i ZipCrypt.

Tråkigt bara att jag kommer att behöva ladda upp mer eller mindre samma sak till hemsidan.

Men hör och häpna, det kanske kan bli en julklapp till allt hjälpande folk trots allt :)

MVH/Roger
PS
Nu undrar man ju bara lite grand hur många som kan dekryptera filen men jag tror faktiskt att det är safe för alla för jag kör ju med gammalt system dvs XP, det hade varit värre tvärtom (som många datanördar glömmer i sin iver).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Faktiskt, efter lite mer envishet lyckades jag komprimera filen ordentligt.

Ser ut som om den kommer heta Julklapp_AES_up, där AES-256 är komprimeringsmetoden.

MVH/Roger
PS
När jag skapat den här filen har jag alltså först zippat ihop låtarna SEN har jag zippat ihop zippen och först i det läget lösenordsskyddat den och när man trycker in fel lösenord så fås bara interna zippen som svar dvs absolut ingenting om att det är musikfiler syns :) Tack för knepet, E Kafeman.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Så det tänker bii jul i år?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja rvl det hoppas jag men jag är lite osäker för jag vill egentligen inte dela ut musik och det handlar faktiskt inte om att det är olagligt utan det handlar om principen för jag kan liksom inte styra om dom trevliga människor här inne som hjälpt mig med projektet i sin tur sprider musiken vidare. Snacka om att julklapp i form av kassett-band hade varit bättre :)

Jag tror dock jag vågar risken för jag tycker det hade varit roligt om Ni kunde få seriöst KSP-inspelad musik att kritisera och vem vet, kanske tom njuta av.

I vilket fall gör min kryptering att "skadeverkningarna" minimeras.

MVH/Roger
PS
Trist bara att behöva ladda upp en ny 300M-fil i typ en kvart med mitt blixtsnabba "bredband" på 1Mb/s :)
Skriv svar