Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av CPMS »

Senast redigerad av CPMS 30 november 2018, 15:33:14, redigerad totalt 1 gång.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av hummel »

https://www.mcmaster.com/strip-brushes
Används till berg-och-dalbanor, rulltrappor och annat. Vet faktiskt inte svenska namnet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Perkla »

Jag har sett att några använder nåt som ser ut som en metallist som har borsten fastklämda i ena kortsidan.
Sedan kapar de listen till lagom längd för att passa runt dustshoe´n.
Vet inte var de köpt denna list eller vad den används för men om man inte kan hitta sådan list kan man säkert tillverka en.
En aluminiumlist med en skåra i sidan som kan sticker in borst i och sen sprutar in lite epoxy i skåran så borsten sitter fast.
Lite jobb men det skulle nog kunna bli bra och man kan ju välja borst som har lagom längd.

Ja det finns sån list på Jula.. men problemet är att jag tycker den är för kort och den är ganska gles..
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av stenD »

listen heter borstlist och borde finnas på kuntze i sthlm.
Har själv köpt en redan fixad borstlist som reservdel till något på verktygsboden. En rund sak med 75mm diameter och 40mm hög.
Tittar just i en gammal kuntzekatalog och där finns det borstlist med en höjd upp till 125mm.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Mateo_swe »

Jag antar du sett CNC Swede´s dustshoe.
https://www.youtube.com/watch?v=T1K1gFb ... e=youtu.be

Den verkar smidig med magnetkopplingen.
Lite pyssel med att fräsa plasten och så måste man hitta en lämplig gummituta men den ser ut att fungera bra.
Antar det finns en hel del andra varianter man kan göra.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Perkla »

Ja den har jag sett, fantastiskt bra verkar den vara..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Perkla »

Jag har undersökt flera saker nu och inte kommit fram till varför det blir så här, i CAD har jag satt så det är Centrum som gäller för det jag ritar och det är utifrån ett streck jag gör Touch Off där jag vill att maskinen ska börja arbeta, detta har diskuterats tidigare i tråden.

Problemet är att maskinen kör aldrig helt centrerat med strecket jag ritat upp där jag vill att maskinen ska börja fräsa, det blir alltid alltid några millimeter snett åt sidan enligt bilderna och jag kan inte fatta varför.. jag har dubbelkollat i ArtCam och det är centrerat där jag ritar.. det är inte förskjutet åt nåt håll.

Riktigt irriterande och svårt när man tex ska fräsa både en fram och baksida där det är viktigt att maskinen startar på exakt samma ställe på båda sidor....

Jag gjorde ett enkelt centreringsverktyg enligt bild ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Klas-Kenny »

Posta G-koden som användes för att borra de där hålen, för att 100% utesluta att det är något fel där (oavsett inställningar i CAM).
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Perkla »

Nej det kan jag dessvärre inte göra, jag skriver inte koden själv och det går inte få ut koden i sin helhet, detta har diskuterats förut eftersom jag haft lite andra problem tidigare så var det nån som ville se koden...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Klas-Kenny »

:humm: :humm: :humm:

Har själv använt ArtCam en hel del, g-koden är ju just vad man får ut där. Vad matar du annars maskinen med?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Borre »

Sakfrågan kvarstår och har inte försvunnit, vad i ligger problemet med att ladda upp koden från artcam?
Du har ju inte ens sagt varför du inte kan ladda upp filen trots att flera frågat efter den, de enda jag minns är att du sagt att du inte orkar skriva av 10000 rader för hand från linuxcnc.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av bearing »

Jag är ju inte någon CNC-expert, men jag tror att i det här fallet kan du bara öppna G-koden i valfri texteditor (t.ex. Anteckningar/Notepad (om filen inte är för stor) ifall du kör Windows). Sedan är det bara att trycka CTRL+a, CTRL+c, växla till webbläsaren, klicka "besvara" i denna tråd, klicka på "Code"-knappen (ovan) följt av CTRL+v och "Skicka". Klart!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Perkla »

Beträffande koden, jag har kanske hittat ett sätt som gör det möjligt att få ut koden, jag såg att den inte var så jätte många rader, koden för hela programmet är några tusen rader så det blir nog lite svårare men just det här momentet kommer först i programmet så det kan jag nog få ut.. :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av Perkla »

bearing skrev:Jag är ju inte någon CNC-expert, men jag tror att i det här fallet kan du bara öppna G-koden i valfri texteditor (t.ex. Anteckningar/Notepad (om filen inte är för stor) ifall du kör Windows). Sedan är det bara att trycka CTRL+a, CTRL+c, växla till webbläsaren, klicka "besvara" i denna tråd, klicka på "Code"-knappen (ovan) följt av CTRL+v och "Skicka". Klart!
Tack för tipset :tumupp: jag kör inte W*ndows, jag kör Mac men jag tror att jag kan lösa det på liknande sätt... tack igen :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Inlägg av MadModder »

Var vänliga håll er till ämnet. Diskutera inte varför och hur ledsna ni blir av andras inlägg! Trådarna blir alldeles söndriga.
Vi har just precis därför en knapp för att rapportera inlägg. Använd den istället. Tack.

Och att häva ur sig otrevliga uppmaningar om saker som glömts hjälper inte. Ställ frågan igen bara.
Skriv svar