Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av johannyren »

Vad ni oroar er mycket innan ni inte ens har provkört spindeln! Jag har ju en likadan spindel till min Raw och den funkar jättebra. Jag kör mest på 18000 rpm och 3600mm/min i hårt trä, med lite variation beroende på vilket frässtål jag använder. Men det blir bra till det mesta, sen lyssnar jag om det låter bra och justerar ev upp eller ner på matningen.
Bifogar exempel på dagens fräsresultat:
Bild



.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag förstår det är formeln:
IPM = RPM x IPT x T

Vilket på svenska blir:
Matningshastighet = varvtal x spånstorlek per flöjt x antal flöjtar

Det betyder att med en 4-flöjtare måste du ha mer än dubbelt så hög matningshastighet vilket kräver mycket högre effekt av spindelmotorn än en 2-flöjtare

Bifogar en väldigt bra PDF i ämnet inriktad på olika trämaterial.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av lgrfbs »

Förlåt mrfrenzy, men det där ser ut som svengelska:
Matningshastighet = varvtal x spånstorlek per flöjt x antal flöjtar

Översatt ingen:
Matningshastighet = varvtal x spånstorlek per skäregg x antal skäregg på verktyget.
I alla utbildningar jag gått så är det tand, skäregg ,skär ,skärplattor & undeläggsplator som lärs ut inte flöjtare.

Jag slutade att bidra till just denna tråd, då jag upplevde att de få tips jag kom med inte uppskattades, men detta ville jag upplysa om att det blev lite fel.

Det finns 3 formler som man behöver ha koll på:
Vc - Skärhatighet, m/min

Kod: Markera allt

      Pi * Dc * n
Vc= -------------
         1000
n= varv / minut
Dc=diameter i mm
n - Spindelvarvtal varv/minut

Kod: Markera allt

    Vc * 1000
n = ----------
     Pi * Dc
Vc=skärhastighet m/minut.
Dc=diameter i mm.

Vf - Matning, mm/minut.

Kod: Markera allt

Vf = n * z * fz
n=varvtal/minut.
z=antal tänder(Sandviks benämning på skäregg)
fz=matning mm/tand(skäregg)
Sista rådet köp: Verkstadshandboken där få ni all formulär, tabeller och riktvärden för att komma rätt snabbare.

För övrig så i verkstadstekniska utbildningar pratar man inte om "G-kod" där heter samma program "ISO programmering", men internet och DIY gillar att kalla CNC-programen "G-kod".

Perkla jag tycker att det är ett misstag att läga tid på en RPM-pot, du borde låta LinuxCNC styra varvtalet.
Men vad vet jag som bara jobbar med CNC varje dag?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av Mateo_swe »

johannyren, vilka fina grejjer du har gjort. Ser snygga ut.
Vet inte riktigt vad det är dock, nån sorts dekoration gissar jag.
Det är riktigt kul att jag kommer ha en maskin snart som kan göra sådana saker, när min kunskap är tillräcklig.

Så en 4 flöjtare ska ha dubbel hastighet mot en 2-flöjtare?
Det låter inte rätt.
Beror inte detta på skärens hastighet, vilken borde vara dubbel på en 4-flöjtare jämfört mot en 2-flöjtare med samma rotationshastighet.
Jag har bestämt för mig att jag läst att man kan halvera rpm om man minskar antalet flutes/skär med hälften.
Men allt som står på nätet är inte korrekt, jag ska inte säga emot er som har erfarenhet.
Om ni säger att det är tvärtom så är det nog det.

Verkar som spindeln vi köpt är väldigt bra i alla fall, det glädjer mig.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av perra_e »

Hastigheten på skären beror ju bara på varvtalet. Det snurrar inte fortare för att man har fler skär.
För att få samma spåntjocklek måste du ha dubbla matningshastigheten med en fräs med 4 skär mot en fräs med 2 skär om du kör med samma varvtal på spindeln.
Halverar du spindelns varvtal när du byter från 4 skär till 2 skär får du köra med samma matningshastighet för att behålla spåntjockleken.

Kombinationen material och typ av fräs har ett rekommenderat varvtal på spindeln. Sedan får du anpassa matningshastigheten så att spåntjockleken blir det du vill.
Data för vilka varvtal du skall ha finns oftast hos tillverkaren av fräsarna, men det finns också generella värden i verkstadshandboken som fungerar bra som utgångspunkt.
Det finns även diverse kalkylatorer av skärdata på nätet.

--Per
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av Glattnos »

Många bra förklaringar och här kommer en till :)
Man börjar med att bestämma vilken skärhastighet och vilken matning(mm/skär) man vill ha. Information och rekommendationer finns i div. listor(t.ex. från verktygstillverkaren), böcker(verkstadhandboken, Karlebo mm) eller på internet.

Det som styr skärhastigheten är varvtalet och diametern, antal skär har inget att göra med skärhastigheten.
Det som bestämmer matning i mm/skär är varvtal, antal skär på fräsen samt matningshastighet i mm/min.

Det betyder att en 2-skärig och en 4-skärig av samma diameter ska ha samma varvtal, men att den 4 skäriga behöver dubbel matningshastighet(mm/min) för att behålla samma mm/skär. Det betyder också att den 4-skäriga avverkar dubbelt så mycket material per tidsenhet och därför kräver i princip dubbel spindel-effekt(dubbla vridmomentet).
Så om man har rätt skärdata på en 4-skärig och spindeln inte orkar, då kan man välja en fräs med färre skär. En 2-skärig behöver bara halva effekten(vridmomentet)jämfört med en 4-skärig, när man har samma skärdata. Vissa kör med 1-skäriga fräsar, behöver bara 1/4 effekt jämför med en 4-skärig.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av Hesabon »

johannyren : Fina kryddkar! Vad är det för träslag som gav så där långa spånor? :D :shock:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är väl en tagliatelle-rubank. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av säter »

johannyren skrev:Vad ni oroar er mycket innan ni inte ens har provkört spindeln!
Jag håller med.
I de material som ni kör i, spelar skärhastigheten inte så stor roll.
Det viktiga är att hålla upp tandmatningen.
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av johannyren »

Hesabon skrev:johannyren : Fina kryddkar! Vad är det för träslag som gav så där långa spånor? :D :shock:
Hehe, det är faktiskt inga kryddkar. Den högra är en droppformad fågelholk/fågelmatare i almträ. Sedan blev jag lite inspirerad och gjorde en USB-högtalare av samma modell, den här gången i ask. Det här är en lite bättre bild på den, på plats och med ställning.

Bild




.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - 8000-24000RPM ?

Inlägg av Perkla »

Jag har nu testkört min nya spindel, allt verkar fungera jätte bra, spindeln har gott om vridmoment och man kan mata på ganska höga hastigheter utan att den tycks belastas nåt nämnvärt, även med Jula fräs på 19mm verkar den tugga på ganska bra. Jag testade köra lite Mahogny med ca 10000 varv på spindeln.. ska kolla lite mer seriöst sen tänkte jag och se om jag kan får fram några mer exakta siffror på vad som är lämpligt ang matning och rpm samt fräsdjup och stepover osv..

Kylningen funkar även den klockrent och potentionmetern för reglering av rpm fungerar det också ungefär som jag tänkt...

Tack till alla som bidragit under installationen av denna spindel och ni som kommit med förslag osv, ja än är det ju inte över förstås men tänkte rikta ett tack till er alla ändå.. :tumupp:

Här näst på tur kanske en dust shoe vore på sin plats...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Mateo_swe »

Kul att spindeln fungerar bra :tumupp:

Ska du designa en egen dustshoe eller ta någon befintlig design som du kan hitta?
Så småningom ska jag nog också skaffa/göra en dustshoe så jag slipper suga upp det mesta spånmaterialet för hand.
Det finns ju en hel del dustshoes på nätet som folk har tillverkat, man kan säkert hitta någon som verkar bra.

En fråga, när man kopplar in en cyklon hur stadig måste hinken/kärlet vara?
Duger det med en målarfärgshink i plast eller ska jag hitta något lite mer stadigt att montera cyklonen på?
Jag ska koppla den till min nyinköpta kärcher WD 6 P dammsugare.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Perkla »

Jag tänkte nog hitta en dustshoe på nätet jag kan sno och fräsa ut själv, det största problemet jag har är att det verkar vara lite svårt att hitta borst som är tillräckligt lång, visst man kan ju slakta en sop eller nåt men lite problematiskt att få fast det på ett bra sätt.

Jag skulle förslå att du skaffar dig en hästfodertunna till och bygger en cyklon av, jag testade först med färghink och den blev full på direkten, men o andra sidan, har ju både rikt/planhyvel och massa andra maskiner som jag använder så då blir det ju mer spån förstås, ska du bara ha till CNC så kanske det duger med en större hink..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Perkla »

Testade att fräsa ett hårdare trämaterial med 8000 rpm och 3mm stepdown, 50% stepover samt en matning på 2500mm, det gick hur bra som helst, spindeln verkar hålla ett bra moment även vid detta varvtal, den kändes inte speciellt belastad faktiskt. Det blev fina små kutterspån, inget damm ...

Diametern på stålet är 8mm och det är två skär på det, köpt av JBCNC... jätte bra stål han säljer...
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Har provkört spindel nu...

Inlägg av Mateo_swe »

OK, tack för infon.

Jag har sett att några använder nåt som ser ut som en metallist som har borsten fastklämda i ena kortsidan.
Sedan kapar de listen till lagom längd för att passa runt dustshoe´n.
Vet inte var de köpt denna list eller vad den används för men om man inte kan hitta sådan list kan man säkert tillverka en.
En aluminiumlist med en skåra i sidan som kan sticker in borst i och sen sprutar in lite epoxy i skåran så borsten sitter fast.
Lite jobb men det skulle nog kunna bli bra och man kan ju välja borst som har lagom längd.
Skriv svar