Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att dela ut min Julklapps-musik till alla som är intresserade.

Jag vet att musikdelning på detta sätt inte är riktigt lagligt men jag menar att det ändå kan vara det under dessa något speciella omständigheter dvs att musiken som delas ut inte i första hand är avsedd att avnjutas utan är avsedd att kritiseras vad beträffa skivspelarkvalitet/inspelningskvalitet, därför känner jag att det kan vara okej att dela ut musiken till Er.

Jag har precis skaffat en ny domän som jag tänker försöka starta upp via ett webhotell, jag har två domäner sedan tidigare men jag vill inte röra dom för jag är osäker när det gäller datorer så min nya domän är tänkt att bli en kopia av den näst senaste domänen förutom att kopian skall bli mer proffsig.

Pga min osäkerhet när det gäller datorer kan det dröja till efter Jul innan jag fått fixat detta men detta är ändå min plan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tror du får dela till vänner ....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det låter bra för Ni är ju mina vänner.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag garderar mig, men jag tror man fick dela med sig till "närmaste bekanta". Det kan väl Antipiratbyån eller vad organisationen nu kallas för svara på.... eller kan de inte. :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vore konstigt annars för musiken är ju köpt liksom och förr var det aldrig några problem när man spelade in blandband till folk...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Förr fanns ju inte heller antipiratbyrån, det var mycket som inte fanns förr, lättkränkthet, genustrams och annat fjoll hade vi garanterat klarat oss utan också.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Copyswede ser till att ta betalt, sker genom prishöjningar på inspelningsbara medier, när kopiering mellan privatpersoner sker
Men om material läggs på en webbsida får Du säkert antipiratbyrån på Dig
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter lite tramsigt för hur skall man annars kunna dela ut musik, i den form som den ju är idag, till vänner där man dessutom själv BÅDE spelat in OCH betalat för musiken?

Är det ens okej att dela ut egenkomponerade CD-skivor av köpt material?

Det får vara nån motta på regelnojjan tycker jag varför jag upprepar, trots tykna protester, att det här kunde man göra förr och det borde man även kunna göra idag, oavsett nåt som kallas antipiratbyrån, antipiratbyrån tror jag sen faktiskt ser mellan fingrarna om denna typ av minimalistisk musikdistrubution inte sätts i större system.

Musiken i mitt fall är sedan heller inte för njutningens skull (åtminstone inte enbart) utan mest för "diagnostiserandets" av min skivspelares kvalitets skull.

I det läget tycker jag att det är berättigat att lägga upp ett gäng relevanta låtar, antipiratbyrån får sen anmäla mig om dom vill men vi skall ha jävligt klart för oss att det funnits MYCKET grövre Copyright-bovar och det för inte så länge sen, nån som kommer i ihåg Pirate Bay?

Så jag står fast vid min ambition, 61 låtar kommer att läggas upp på nån av mina hemsidor asap :)

MVH/Roger
PS
En kompis berättade för mig hur han gratis laddat ner typ ljudanalysprogram för högtalare som i handeln kostade över 20000 från Pirate Bay, jag blev nästan förbannad över att höra det så ja, i vissa fall är jag tom präktig :)
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här var nog bland det dummaste jag hört i hela mitt liv (citerat från din länk):
...sammanställning av låtar från olika köpta CD-skivor är detta inte tillåtet då rätten att framställa enstaka kopior för enskilt bruk inte gäller sammanställningar i digital form...
Vem fasen har bestämt det?

MVH/Roger
PS
Alltså gick det bra förr när dom var på analog form :D

Det får vara vettiga regler om jag sa vara laglydig, präktigare än så är jag inte :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har haft besök av en klok gammal vän.

Vi diskuterade bland annat detta.

Jag har således nu en ny plan, lösenordskyddad zip-fil på en av mina hemsidor.

För det första kommer jag benämna filen "Julklapp" så att ingen bot ser att det är nån artist, för det andra kommer jag öppet göra en intresseförfrågan i EF och dom som anmäler sitt intresse kommer att få lösenordet via PM men först efter att dom lovat att inte sprida det vidare.

Då har jag gjort vad jag kunnat för att vara Law Abiding.

MVH/Roger
PS
Fast bara sammanställningarna av dom här låtarna verkar sjukt nog vara olaglig, fast den lagen skiter jag högaktningsfullt i. Dock blev jag idag att förstå den lite för just pga att det är i digital form så finns det inga hämningar vad beträffar hur mycket musiken kan spridas (på ett alltför enkelt sätt). Ett tag tänkte jag pallra upp mitt Yamaha KX1200 kassettdäck från förrådet för att spela in C90 och distribuera men hur många på forumet eller bland mina kompisar äger ett kassettdäck (av rang, kanske man skall tillägga)? :D Dock, när det gäller analoga medier blir publik distribuering genast mycket svårare och enskild distribuering verkar tom vara laglig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För tusan gubbar Roger, inga kassetter men du får gärna skicka några vaxrullar så kan jag spela av dem på min fonograf .... :idea:
fonograf.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var bra, tack!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Antipiratbyrån har uppmärksammats på sitt förbiseende att vax kan användas för att olovligen kopiera och sprida musik.
Man kommer omgående införa särskild vax-skatt på samma sätt som för andra lagringsmedier.
För att korrigera förbiseendet kommer skatten gälla 100 år retroaktivt för all såld vax inklusive mustasch-vax.
Skriv svar