Mateo bygger Raw1.5

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Jonaz »

Jag byggde ett liknande bord, som ben tog jag 45x70 reglar och skruvade fast 3 av dom i väggen också. Blev stabilt.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jo, att förankra bordet i en stadig vägg, typ betongvägg, ökar nog stabiliteten avsevärt.
Speciellt de krafter man får i det horisontella planet när fräsen går fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Glenn »

Hehe, ja jag har min 6040 på en fabriksgjord arbetsbänk som känns stabil, men jag fick förankra den i väggen ändå :D ..samma sak med julafräsen iofs, den bänken fick också förankras.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jag ska sätta några vinkeljärn och skruva fast bordsskivan i betongväggen, det borde sitta rejält.

Och nu när jag byggt ett bord så fick jag 2st bord från jobbet, aja de kommer till användning.
Om inte annat kan jag nog göra något av bordsskivorna, jag kommer ju ha en cnc fräs snart :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Glenn »

Ja så gjorde jag.. fast i gipsväggen (med trä bakom iofs), det gjorde stor skillnad.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Tyvärr inget gjort på fräsprojektet i helgen :(

Var tvungen att åka och storhandla då barnen skulle ha vinterjackor, vinterskor m.m och så var det ju "Black Friday" då allt skulle va så billigt.
Tror Black Friday mest är ett försäljningsknep precis som Mors/Fars dag å liknande.
Man får ju lite rabatt men man har ju ingen aning om vad prylarna kostade för en månad sen.
Affärerna tar nog hem speciella varor just för black friday som de har kalkylerat med en stor rabatt men ändå tjänar bra på.
Förr i tiden va ju reorna för att affärerna skulle bli av med produkter som inte sålts och säsongen var slut.

Idag spenderade jag tiden med att koppla om elen på övervåningen och rensa avloppsledningar som det var stopp i.
Någon tok som bodde här innan har dragit Fas-ledningar med blå kabel här å där samtidigt som Nollan också är blå, skyddsjord finns bara på enstaka ställen.
Skulle behöva göra om elen i hela huset och byta till modernt proppskåp.
Höll på bli galen på en plugg som satt fast i en järn-golvbrunn med vattenlås.
Jag bankade med hammare på fasta nycklar och huggmejsel och värmde med gasolbrännare, den rackaren vägrade lossna.
Själva pluggen var i mässing och den vart ganska deformerad till slut.
Efter flera timmars försök lossnade den till slut och jag kunde rensa rören med en spiralfjäder.
Riktigt skitjobb kan man lugnt säga.
Men nu har jag ett OK avlopp, ett tag i alla fall, och så fungerar elen i hallen på övervåningen, det känns bra.
När man har hus å familj blir det inte alltid tid över till nöjesprojekt.
Får boka nästa helg till fräsbygget.

Fy vad jag babblar på, ha det bra :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Här händer det inte mycket verkar det som... :humm: Tappat suget för att bygga eller bara inte uppdaterat här på forumet ??
Skriv svar