Emco TM02 RS232 problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Granath
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2017, 19:43:05

Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av Granath »

Hej!

Har nyligen införskaffat en Emco VMC-100 med TM02 kontrollen.
Tänkte försöka få igång RS232 kommunikationen för att skicka program till maskinen men jag får inte till det.

Köpte en Plexgear Adapter USB till seriell på Kjell, den har ett prolific chip i sig. mellan denna och TM02 kontrollen sitter en DB9 till DB25 adapter från Kjell.
Har provat med PComm och DNC4u programvaror och båda kan ansluta till TM02 systemet och de tar båda emot data när jag trycker "Output" i ett program på TM02 kontrollen.
Tyvärr är det inget som är läsbart, dock är det alltid samma kod som kommer vid det programmet oavsett programvara, tar jag ett annat G-kod program är koden annorlunda.
Nedan kan ni se koden som kommer samt mina inställningar:
20181122_203750.jpg
Detta har jag ställt in i programmet samt i enhetshanteraren för adaptern:
Baud: 300 (om jag ökar eller minskar denna så ser det väldigt skumt ut)
Data Bits: 7
Parity: Even
Stop Bits: 1
Flow Control: Rts/Cts
Enable: RTS

Några förslag?

// Victor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av metric »

Prova med flowcontrol: Xon/Xoff
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av swesysmgr »

300 baud låter som väldigt låg hastighet?
http://www.lysator.liu.se/~jonma/Emco/V ... 0OpIns.pdf
Enligt manualen s76 kan man ställa in hastighet m.m. på kontrollpanelen och även välja om något skall laddas via serieporten. Du kanske måste aktivera porten innan den kan ta emot data den vägen?

Start/stopbitar och eventuellt teckenuppsättning kan ha råkat bli satta till något konstigt också
Granath
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2017, 19:43:05

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av Granath »

Baud är 300 som default om jag läst rätt.

Dock verkar en tidigare ägare varit fiffig och ändrat den i parameterarna till 2400, hittade något kodblad där en parameter var 2400.
Provade att ändra till 2400 i Baud och vips så kan jag ta i mot fina program.

Jag kan tyvärr inte skicka kod till maskinen, porten är ”öppen” skapar ett nytt program i TM02 systemet ex. ”0040” trycker input under rs232 och TM02 systemet säger "receiving from RAM DISC" eller något liknande, blinkar även någon RS 232 ikon uppe i vänstra hörnet.
På Pc;n så skickas filen och efter några sekunder står det transfer complete. Men det dyker inte upp något på skärmen i maskinen.

Har stängt av FIFO buffer, aktiverat Flow control: RTS/CTS

Har ni några tips? Har bifogat lite bilder ur PComm.

// Victor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av swesysmgr »

Flödeskontroll i hårdvaran (RTS/CTS) kräver att rätt ledare är anslutna i seriekabeln, prövade du med mjukvarukontroll (XON/XOFF) som det föreslogs ovan?

Du är säker på att det skall vara 7-bitars ASCII och inte 8? Åtta databitar, ingen paritet, en stoppbit brukade vara vanligast.

Stänga av FIFO bufferten i datorn ser jag inte riktigt vitsen med även om den säkert hänger med utan problem vid så här låga hastigheter.
maximat
Inlägg: 56
Blev medlem: 12 september 2010, 11:05:28

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av maximat »

Hej,

Problemet du har att föra över program kan kanske bero på att det måste vara skrivet på visst sätt.
Kan vara värt att prova i alla fall.

För min maskin (emco 140 med TM02) fungerar det att föra över program som ser ut enligt nedan.

Börja med %programnummer (samma som filens namn och det du döper filen till i emcon) följt av mellanslag. Radbyte
N0000 följt av två mellan slag sedan kod (inget mellanslag efter koden). Radbyte
Avsluta med M30 och Radbyte

Bifogar exempelprogram
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Granath
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2017, 19:43:05

Re: Emco TM02 RS232 problem

Inlägg av Granath »

Hej!

XON/XOFF verkar inte funka, enligt manualen så skall det vara 7-bitar, even parity och en stoppbit.

Fick väldigt bra hjälp i helgen så efter en del felsökande visade det sig att MSD parametern för RS232 interfacet stod på 1 när det borde stått på 121. så efter att vi ändrade det så började det funka.

Program med med tomma rader utan Nxxxx nummer gör dock att överföringen kraschar, så länge det är formaterat som Maximat's program så verkar det slinka över fint!

// Victor
Skriv svar