Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

När puten var på max 12v och jag vred ner tillbaka rörde sig X-axeln lite, vad som med stegmotortermer förklarat känns som ett "Step". Är jag ute och cyklar om jag misstänker att det ska vara puls-signal för takt? Och att den tog ett steg när 12v signalen föll mot 0v?
Ja, steg- och riktningssignalerna är digitala. Varje (nedåtgående?) flank på steg-ingången får motorn att ta ett "steg", vilket kan vara 1/200-dels varv eller liknande. (Sen finns det mikrosteg också, där varje flank motsvarar mindre än ett helt motorsteg - googla "micro stepping".)

Det är inte säkert att dessa digitala ingångar tål 12 V, så jag skulle vara väldigt försiktig med att koppla in mer än 5 V till dem, om det inte visas tydligt i manualen någonstans att de är gjorda för 12 V.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av mrfrenzy »

Många gamla maskiner kräver minst 6V nivåer på serieporten. Billiga usb-kablar ligger ofta på 3-5V.

Här är några adaptrar som klarar 10+V:
https://www.adafruit.com/product/18
https://www.ebay.com/itm/USB-to-RS232-R ... 2292286404

FTDI:s egna är också bra men dom ger bara 6V så kan vara knepigt på riktigt gammal hårdvara: https://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS232.htm
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Jag provade ikväll med att programmera en fyrkantvåg med arduinon.
Kopplade in mig i kontakten för SMK-kortet (Hade DY-1 och SMK urplockade).
Skickade mitt pulståg på puls-pinnen, och kopplade +5v på riktnings-pinnen.
Y axeln gick då; en viss sträcka i +riktning, samma sträcka men i -riktning med 0v på riktnings-pinnen.

Det känns som ett mycket bra framsteg, och jag har nu stora förhoppningar på att det ska kunna bli bra tillslut! :D

Tänker att en PWM signal kan vara nästa steg, och se om varierande on-time ger olika sträcka eller hastighet.
Det som du skriver om micro stepping Arvibd får du gärna utveckla om du vill! Jag förstår var det innebär för en stegmotor, men inte för en servomotor. Såvida inte lägen "mellan" servoencoderns helsteg kan delas upp med micro stepping? Isåfall hur ska pulserna ges till servodrivaren? Justeras även amplituden på pulserna?

Då jag är fylld av okunskap så ska jag göra läxan innan jag somnar och läsa denna PDF om servo och stegmotorer som jag hittade:
https://www.iea.lth.se/mek/Mekatronikku ... otorer.pdf
Återkommer imorgon med uppdateringar!

@mrfrency:
Tack för länkarna! Får köpa en bättre adapter som fungerar helt enkelt! :) Man går på många nybörjarmisstag som amatör XD

Har börjat kolla lite på UCCNC som styrprogram. Verkar vettigt, får se!
Väntar med spänning på att oscilloskopet ska levereras, förhoppningsvis i veckan! ;D

Over and out,
//H
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Då är det tydligen step/dir även till servona.
Undrar vad det där ±15V är för något?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Är det bara en motor per axel, eller finns det någon axel som har 2 motorer?
Om du har 2 motorer på någon axel så kanske inveter kretsen bara ändrar riktning på ena motorn.
Om de t.ex. sitter på var sin sida så ska ena motorn gå åt andra hållet.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Läste igenom PDFen om servodrifter från Östergrens Elmotor igår kväll!
Bra översiktssumering av ämnet, rekomenderas!

Har spenderat kvällen med att googla runt på DC-servon med step/dir. Östergrens skriver att det förekommer att digitala DC-servon kan kontrolleras med steg/riktning för positionering.
Laddat ner AccelStepper till Arduino, så man kan accelerera/decelerera mjukt. Ska försöka i maskin imorgon.

@Säter:
Jag läser i manualen till servot:
Anschluss der energiezufürung:
Bei Verwendung der entsprechenden A.S.R Servotron Transformatoren werden die spannungen für das Leistungsteil und für das Steurteil vom trafo abgeriffen. Die Sekundärseite des Transformators wird direkt mit den Klemmen (Schubbolzen) des RTSN 19 Zollrahmens verbunden. Die bezeichnungn auf der rückseite des RTSN für die anschlussklemmen sind folgenermassen;
Transformator RTSN +15V DC -15V DC
På drivaren
Stecker 1, Steurkreis
TSNM 14c +15V ausgang belastbar mit 50mA
TSNM 14a - 15V

Google translate säger:

Anslutning av nätaggregat:
A.S.R servotrontransformatorer, spänningen för kraftenheten och värdet avdrags från transformatorn. Den sekundära sidan av transformatorn är ansluten direkt till terminalerna (push pins) på RTSN 19 tums ram. Etiketterna på baksidan av RTSN för anslutningsterminalerna är följande:
Transformator RTSN + 15V DC -15V DC
På drivaren:
Anslutning 1, styrkrets
TSNM 14c + 15V utgång för 50mA last
TSNM 14a - 15V
...
Jag ska mäta på pinnarna, men jag tolkar det som att det finns två pinnar med +/-15V tillgängligt på drivkortet om man skulle behöva?

@Mateo_Swe
Axlarna har en motor vardera;
X-Servomotor
Y-Servomotor med rem till slavskruv (skruv på båda sidor av långåket Y)
Z-Stegmotor
Spindel: Handöverfräs

//H
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Kvällens uppdatering;
Nu har jag mätt spänning på skruvplint 18 och 19 på X-Y drivarna. Det visar sig att nr18 ger +15V och nr19 -15V.
Detta med maskinen påslagen och utan DY-1 och SMK korten inkopplade.

Blir inte riktigt klok på Step/dir signalerna. Måste prova mera.
Hur kan man förstå om servosystemet tänker position eller hastighet?

Hågade mig att projekttrådens senaste inlägg saknar bilder, så kan vi inte ha det.
SÅ tog tillfället i akt att fota lite på vacuum-systemet.
På maskinbordet finns fyra uttag för vacuumslangar, och 4 sugklockor sitter monterade. Man har någon gång limmat smärgelduk invändigt i klockorna, förmodligen för att öka friktionen i XY-planet, så inte bitarna skuvas ur rätt position.
IMG_0439.JPG
Vacuumpumpen är en rejäl sak, och sitter i maskinens underram, där den agerar rejäl motvikt :D
IMG_0440.JPG
Fotade och klippte ihop de maskinskyltar jag hittade på motor och pumpdel.
Vacuumpumpens märkskyltar.jpg
Vad jag kan förstå är pumpen av Rotary Vane typ.
Här är någon på Youtube som ska sälja en motsvarande, och gör en liten provkörning.


Ska försöka luska ut hur man startar pumpen, ska kolla om den har olja först och så vidare.
Sedan är det spindelns tur att undergå lite granskning.
Kommer dröja tills början av nästa vecka innan nästa uppdatering, lite jobb och resor på gång.

//H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

Är det inte så att det finns två reglerloopar i maskinen för varje servo: en hastighetsreglering som tar en +/- 15 V signal som referens, reglerar mot tachometern och har motorström som "utsignal" (denna reglering är då inbyggd i servodrivarna), och en positionsreglering som tar steg+riktning som referens, reglerar mot maskinens aktuella position, och har +/-15 V hastighet som utsignal?

Det är väl rätt vanligt att man kaskadkopplar flera regulatorer för att få bättre respons när man har flera processer med olika tidskonstant, som t.ex. hastighet och position, i ett system.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

Kolla in denna tråd om du ska köpa Mesa-kort; det finns tydligen en återförsäljare i Europa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av tecno »

Vill du jobba med Mach3 så har jag Kflop + Kanalog till salu, nytt till bra pris.

http://dynomotion.com/
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Det var en fin vacuumpump, hoppas den fortfarande fungerar.
Är det ingen tank och vacuumswitch till systemet utan bara pumpen direkt?
Vet du vad maskinen har använts till?
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Blev inte riktigt som jag tänkt mig.
Kamremmen på bilen hade inget bättre för sig tydligen, utan bestämde sig för att smälla rakt av i fredags.
Har sedan dess mekat bil, och inte CNC.
Blir ett avbräck i tråden, återkommer då det är liv i min kära Saab igen och fritiden kan läggas på hobby igen.

Gjorde dock ett snabbt försök ikväll med att starta vacuumpumpen. Det var inte alls svårt, då det satt en separat manuell manöver under ramen på maskin.
Dock förde den ett hemskt ljud, så stängde av efter ca 15s. Kan den ha gått åt fel håll tro? Olja fanns iallafall, och Mateo, nej ingen tank utan vacuumklockorna är kopplade till ett grenrör, och grenröret är kopplat på pumpen så att säga.

//H
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

H.Andersson skrev:Hur kan man förstå om servosystemet tänker position eller hastighet?
Själva servoförstärkarna tänker nog hastighet.
Position står styrsystemet för.

Jag tror fortfarande att ±15V är inblandad i styrningen av servoförstärkarna.
Kan du inte prova med ett 9V batteri bara?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Har du kommit något längre med det här?
Allpularn
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 juli 2019, 07:40:27

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Allpularn »

Vi har en likadan maskin som vi försöker göra användbar i grabbens snickeri. Det går att använda den med kommandon på serieporten men planen just nu är att fixa en anpassning för att använda en PC med parallell printerport och LinuxCNC.

Trixet med kommandon via serieport är att man måste sända en init-sekvens efter varje omstart, annars händer inget.
I vårt fall funkar det med detta:
:0,S4000
:0,B30
:0,Q
:1,V2
:1,S400
:1,C
:1,B30
:1,Q0

Jag använder en gammal laptop med RS232 och MS Hyperterminal till att dumpa textfiler med koder till serieporten. Maskinen klarar inte många rader G-kod men det går.

Min analys av maskinen:

Kort DY-1 omvandlar seriell kommunikation till parallell som sänds vidare till via en 8 bitars buss på bakplanet i den övre delen av racken.

Kort SMP tolkar kommandon och sänder stegpuls och rikning för X och Y vidare till till två st DIGSYN 7000D.
Första delen i kommandot, ":0" pekar ut SMP kortet.

2st kort DIGSYN 7000D i den nedre 2h delen av racken omvandlar steg / riktning signalerna till +/- 10V som styr Baldor servona. Det har också ingångar för ändlägesbrytarna.

Analoga Baldor servon 2st i den nedre racken driver servomotorerna för X och Y och tar emot Tacho feedback.

Kort SMD 4, placerat i den övre 1h-racken tar emot G-kod kommandon och driver stegmotorn för Z-axeln. Kortadress på paralellbussen ":1,".


Jag tror du missuppfattat funktionen på kortet längst till höger på bilden IMG_0407, det är powersuply till Baldor-servona och inte SMD styrkort för Z-axel.

Det bifogade dokumentet är dokumentationen vi fick med maskinen. där finns en lista med de G-kod kommandon som fungerar.
Vår maskin verkar vara ett tidigt exemplar, montaget i styrskåpet andas prototyp. Den saknar det lilla kretskortet på baksidan av racken men har en för hand inmoddad IC 40106 som inverterar rikning på X-axeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar