En dum idé - Z80 emulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte släppa tankarna om den TRS-80 jag hade i sin tid. Jag byggde den om en del:
* Bytte all dynamisk minne till 1 st 32kB SRAM.
* Bytte ut de två PROM (8kB + 4kB) till en enda 16kB EEPROM.
* Byggde in en RTC med supercap back-up.
* Byggde in 128kB SRAM med batteri back-up. Sås som 8kB adressområde och man valde "klump" via en skrivning till en port.

Jag har en Dataman S3 så jag lekte en hel del med detta. Den kan emulera EPROM (laddas med data via COM-port) och sedan bränna EPROM.

* Dekodade PROM'en till fungerande assembler, inkl. fixa några "trick" som sparade plats i PROM och sannolikt identifierar versionen.
* Ändrade vissa L3-funktioner (LOAD, SAVE, TIME$) till att faktisk fungera. Kunde spara ett BASIC-program (upp till 8kB) i valfri bank av den extra SRAM som var, lade till en parameter så att det ville starta automatisk om den parameter var satt.
* Lade in att om det - vid uppstart - fanns program i Bank 0 med autostart-flagga blev det program laddad in och kört.

Det var innan mobilernas tid så jag byggde även en DTMF-sändning och mottagning och använde den till att dels ha telefonlistan i, då kunde jag välja i listan vem jag ville ringa upp och sedan bara lyfta röret inom 30 sekunder, då tog den över linjen, slog numret och lämnade tillbaka linjen - och dels till att visa vem som ringde mig. Var numret inte i min lista blev del listat med nummer, annars med namn

Ganska praktisk med tanke på utlandsnummer osv.

Och nu funderar jag på om man skulle böra "om" med detta projekt. Inte telefondelen men TRS-80 delen och hotta upp det hela lite vid att låta en µC emulera själva Z80-delen. Då kan jag ge BASIC'en tillgång till UART och portpinnar och montera ett LCD på det hela för att ha en "riktig" TRS-80 men med modern display osv.

Men jag funderar på om det verkligen är vad jag vill, jag funderar på om inte det är det att ha BASIC på en modern µC som egentligen är grejen. Alltså ett mycket okomplicerat programspråk för snabba tester och sedan kombinera det med lite portar, UART osv. för att kunde testa grejer och evt. övervaka något vid att ha en standard låda som kan programmeras medelst en terminalsnöre.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Platis »

Kul med din moddade TRS-80, har också nåt liknade liggande(som nån annan byggt), med SRAM, RTC och växlingsbart EPROM! En enkel grej att tillföra utan att ersätta CPUn vore att tillföra ett I2C interface vilket gör det lätt att integrera med moderna prylar!
Lägg gärna upp lite bilder på din TRS-80, det vore kul! :)

Finns en bra gammal bok som heter "Hardware Interfacing with the TRS-80" av John E. Uffenbeck, om man är nostalgisk! :)
https://archive.org/details/Hardware_In ... ntice-Hall

Emulera Z80 går ju med en FPGA, PIC32 eller nåt sånt! Det svåra blir nog att hitta nåt som klarar 5V idag, om det ska vara typ direkt plugin i Z80 sockeln i ditt TRS-80 system eller hur du nu har tänkt! Levelkonverters funkar förstås, men kan bli lite jobbigt med många pinnar!

Här har man både Z80 och en PIC32 ! :) https://www.abc.se/home/m8894/ABCbus/AB ... manual.pdf

Men jag funderar på om det verkligen är vad jag vill, jag funderar på om inte det är det att ha BASIC på en modern µC som egentligen är grejen. Alltså ett mycket okomplicerat programspråk för snabba tester och sedan kombinera det med lite portar, UART osv. för att kunde testa grejer och evt. övervaka något vid att ha en standard låda som kan programmeras medelst en terminalsnöre.
Kolla in Maximite/Micromite(PIC32) eller kanske en basicdator på en Atmega1284p eller på ett propellerchip!

Maximite! Kolla även in Micromite!


Atmega1284p Basic Computer, kolla även "Very smart Z80 based single board computer" och "Minimal and self-contained ATmega1284P" från samma herre!


"Pocket Mini Computer" på en Parallax Propeller PX8A!


Ben Heck's bygger en "Pocket Basic Computer!"
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Icecap »

Den TRS-80 jag hade är borta sedan ett antal år - och jag är osäker på om jag vill återskapa den som sådan.

En tanke jag har är att dekoda BACIS-tolken och göra en källkod till den i C och då implementera den i en vettig ųC.

Jag funderar en del på om jag känner för att göra detta bara för att nörda mig ner i det - eller om jag faktisk vill göra något vettigt med det hela och att själva TRS-80 delen är likgiltig.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Platis »

En modern µc i ett TRS-80 chassi hade ju gett lite av båda världar! :tumupp:

MMBASIC för PIC32 som används i bl.a Maximite är en väldigt komplett basic med mycket extra och som bygger mycket på microsoft basic vilket jag antar TRS-80 basic i sin tur bygger på!

Läs här:
http://mmbasic.com/
http://geoffg.net/MaximiteBasic.html
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Icecap »

Hmmmm - det tål att tänkas på.

Ha lite in- och utgångar med skydd, reläer, A/D-ingångar osv. och enkelt kunde knåpa ihop lite test/logg-program ville ju vara ganska användbart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Glenn »

Jag har för övrigt en hel trave med Z80-baserade enkortsdatorer, som innehåller Z80, RAM/ROM och kringkretsar.. tror dom har använts för att processa seriedata en gång i tiden..

Dom borde man kunna bygga npt roligt med, då blir det förvisso en äkta Z80 :)

Hade tänkt labba med dessa men först visste jag inte hur dom strömförsörjdes, sen tog jag reda på det (12V AC vill jag minnas) men jag har aldrig kommit mej för.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Platis »

Dom lite "nyare" cmos Z80:orna med uppåt 20MHz tuggar på rätt bra jämfört med en gammal 70-talare på 1-2MHz! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Glenn »

Finns ju EZ80 också om man vill ha mer power :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Zilog_eZ80
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Platis »

Wikipedia eZ80;
"the performance is comparable to a Z80 clocked at 150 MHz if fast memory is used" , holy shit! :D :tumupp:

Finns ju del andra med Z80 core och med mycket perifierigodis inbyggt från början på chipet från bla Hitachi tex HD64180 och Z180 från Zilog! Har för mej att det finns nån specialare som är princip en hel CP/M dator på ett chip inkl SIO, CTC, DMA m.m och tom floppycontroller!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Icecap »

MaximiteBasic som det länkas till ovan verkar dock vara lite i hästväg vad angår att kunde ha en testmojäng till att skapa pulser, logga osv. Det är nog något liknande jag i grunden kunde tänka mig.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av Platis »

Ben Heck's Basic Pocket dator ovan är ju inte så dum om man vill ha nåt litet, enkelt och portabelt att bara testa/kontrollera lite signaler med! Bygger på en 8-bit AVR, ett omprogrammerat ascii-tangentbord från en PS2 och Tinybasic! :tumupp:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_BASIC
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av kodar-holger »

Själv är jag bra sugen på en sån här:
https://www.retrobrewcomputers.org/doku ... 80_mark_iv

Z180 och 36MHz så bra drag. Dessutom SD-kort och serieport. Tänkte ha den i en liten rack för att styra några hemmabyggen som inte är gjorda än så att den har en buss är bara ett plus. Men korten är slut och jag har ingen lust att beställa en hel trave för att själv använda ett. Kanske....
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: En dum idé - Z80 emulator

Inlägg av jadler »

Sent svar, men jag har inte varit aktiv på länge.

Jag kommer osökt att tänka på Sprites mods eleganta projekt med CP/M på en AVR ATMega88.
Skriv svar