Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av kodar-holger »

TÄNK om man kan programmera en Arduino att fungera som, i alla fall, styrlogiken till en sekvenser.
Det är klart man kan. Borde vara lättare än att bilda en regering just nu.

Har själv drömt lite om att ha en modulär synt nån gång men har bara en fraktion av en sån där PE-synt från 1973 och för många andra projekt. Kanske det borde tas fram en EF-standard för syntmoduler. En där det är mer än strömförsörjning i "bakplanet"...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast det finns väl någon sorts "standard". Det där med 1V/oktav är ju en sak. Sedan inbillar jag mig att det finns någon sorts standard på hur signalerna ska se ut - pulslängd och spänning för allt annat - synk/gate.

Jag har dock emellanåt stött på modifieringar till diverse projekt där man haft en sorts anpassing av ut- och innivåer för att man ska klara att kommunicera med andra maskiner.

Jag borde egentligen bygga klart Wilsons första minisynth, den som bara kallas Soundlab, sedan ta en titt på de moduler jag precis skrivit om och se hur de ser ut spänningsmässigt. Saker och ting matas med +/-9V, +/-12V och +/-15V. Fast det kanske är det lilla bekymret.

Förresten hade du allt material till PE-synthen. Jag drog ner massa Practical Electronics från den där American Radio History och där finns alla tre (fyra) synthar. Jag har inte kollat upp den som är rackmonterad men det kanske är en variant av deras Minisonic bara.

Sedan har ju ETI en rad maskiner, de där 3600, 4600 och 5600 samt en ETI2000. Den senare är ganska strippad med bara en oscillator osv.

Sådär nu har jag bytt log-poten två gånger. Lyckades sätta dit en annan logaritmisk potentiometer. Nu tar vi och löder lite, fast utan motstånden. :kortis:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blev ett litet antiklimax när den låda jag beställde från H&M sedan var struken när jag fick leveransbesked. Köpte, vad jag trodde var, en identisk låda på Överby idag men måtten var lite annorlunda och jag fick göra om min layout lite.
Så här är det tänkt med de två 16-stegskanalerna överst med justerpotar, lysdioder och omkopplare som kopplar förbi gate/trigg-signalen så steget hoppas över (blir tyst).
IMG_6127.JPG
Lådorna är riktigt snygga faktiskt.
IMG_6128.JPG
Mitt uppe i att dra sladd på panelen. Det blir värre med nära 100 förbindelser mellan kort och panel. Blev förvirrad när Ray Wilson (MFOS) ritat en kontakt som en brytare.
IMG_6129.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så besvärligt livet är. Jag hade nu lyckats löda dit 25 motstånd på mitt minsta klaviatur för att göra en motståndskedja samt en blanktråd som förbinder en andra kontakt på klaviaturet.
Jag mätte upp allt mycket noga innan så jag visste hur kontakterna var funtade men nu när jag kontrollmäter igen verkar ALLT sitta ihop. Så frustrerande.

Jag misstänker att den 'busbar' som går tvärs igenom kontaktlementen till stor del är boven i dramat. Min extremt första och snabba tanke var att köra in alla kontakter (ena sidan) till en priority encoder för att samtidigt få en binärkod som kunde bli analog i en DA-omvandlare (nämnt på annat ställe här) och samtidigt få en strobe som kunde användas till diverse andra kretsar (se bild).
IMG_6208.JPG
Efter lite funderingar och knuffar från syntfolk kom jag på att jag kunde gott använda de dubbla kontakterna, där den ena kontakten får användas till motståndskedjan till VCOn och den andra till att trigga en enveloppgenerator. Men nu känns det som om jag är tillbaka på ruta 1. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sitter och löder ihop en Konstig LjudGenerator (Weird Sound Generator), ytterligare en (o)ljudgenerator från Ray Wilsons Music From Outer Space. Det är en enkel maskin med ett oscillatorer som är hopkopplade på något fnurligt (inte fInurligt) sätt för att skapa coola ljud.

Den består av en sådan här del och en likadan (minus filtret).

Bild

Jag hämtade ut Geekjoans panel igår och har börjat bestycka den, även om jag inte dragit åt muttrarna riktigt än. Det är ett par småsaker som ska fixas först:
Panelen är skitfin men lite 'wobblig' och jag fixade en plåtvinkel på jobbet idag och ska färsta den mellan dragpotarna och kontrolldelen för att staga upp lite. Troligen lägger jag en skena under potarna också.
Vidare såg jag att min fundering hur jag ska göra med lysdioderna kom på skam. Ray Wilson monterar sina lysdioder på panelen så här:

Bild

Men jag såg till att göra det liiite för trångt, men jag ska göra något liknande men använda en längre bit av ett experimentkort och montera flera dioder på stripsen. Så det löses också.

Så var det slutligen det där med lådan. Jag sågade till några brädor (små träpinnar) på jobbet idag för att tillfälligt kunna fästa upp panelen i något och sågade givetvis efter panelens yttermått :doh: . Jag skulle ju köra yttermåtten MINUS träbitarnas bredd. Hur fasen tänker man egentligen. Men det får jag fixa och jag vet hur.

Hursomhelst här är panelen halvt bestyckad.
Uppifrån och ned:
32 skjutpotar som läses/skannas av en och en efter olika mönster. Antingen en låååång sekvens på 32 steg eller två sekvenser på 16 steg som går samtidigt. Spänningarna från potarna används t ex i spänningsstyrda oscillatorer.
En rad lysdioder som visar vilken pot som är aktiv och en rad "inhibit-brytare" till varje steg. Elektroniken genererar pulser till synten så att det kan komma fram en ton för varje steg, men omkopplarna kan koppla bort en sådan puls för att lägga in en paus.

Längst ned styrningen och jag tror texterna på panelen förklarar ganska bra. De två omkopplarna ställer sekvenslängden; man kanske inte vill ha fullt 32 eller 16 steg. Dessutom finns en randomfunktion där det kan bli Malin Kossilanders blandning - intressant!
IMG_6236.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av 4kTRB »

Du som gillar rör. Ska du inte bygga en med rör?

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning ... n-VCO/21VW

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja ... bygger ju en rör-VCA. Rör är alltid besvärliga då de saknar transistorns icke-linjära karaktäristik, vilken ju är till fördel i ljudgeneratorer då man får den där fina log/exp-kurvan.
men vi kan ju titta. Jag har ju nio små småsignalrör som inte kräver så mycket kräm precis.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av 4kTRB »

Ska tydligen vara tillverkad i Estland. De är tydligen kunniga på rör österut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kostade som en Polyvoks (min drömsynt) ...... :shock:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av 4kTRB »

LuLiLuLi vit är marken LuLiLuLi vit är barken...
Rysk sång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lulilu på dej med!

Imorgon börjar det roliga ( :roll: ) jobbet att programmera en Arduino Nano till sekvensern. Det värsta lär bli bithanteringen, att räkna upp och räkna ned och kanske bara slänga in binära slumptal .. jag, slänga ut menar jag. Vi får se hur det går. Tyvärr hittar jag ingen bra beskrivning på bitmanipulation och i mina böcker nämns ämnet bara flyktigt.

Något som är mer kul är något jag råkade springa på nyligen. På AliX har jag hittat en udda speldosa. Skulle man kunna göra något kul av en sådan, eller rentav göra en elektromekanisk variant.
Mechanical Music Player
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Provisorisk låda till Geekjoans panel samt bild på undersidan med plåtbiten som stagar upp ganska bra.
IMG_6238.JPG
IMG_6239.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skäms lite grann. Det känns som om jag nyttjar EF som min ploggplattform men försvarar mig med att jag minsann försöker uppmärksamma mina fellow withlimbs (svengelska) och deras allehanda kuliga projekt och försöker svara på frågor.

Hursomhelt, idag var en regnig skitdag och jag vet i sura äpplet och lödde massa sladdar hit och dit på verokortet med ljudgrunkan från yttre rymden. Jag ändrade layouten på panelen liten men jag har full koll på läget. Imorgon blir det att löda 10-talet sladdar från kortet till panelen. Kortet, förresten, är fastskruvat i två smala plåtbleck fästa i högtalaren. Mer bilder när jag fixat en låda och verifierat funktionen.
IMG_6242.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Magnus_K »

Du har inget att skämmas för. Det är snarare jag som ska göra det då jag kommer med en egoistisk fråga istället för att kommenterar dina byggen.
Dock utan din tråd så hade jag aldrig kommit på den här idén. Du är ändå den genuina ljud-nörden här på forumet.
Det är alltid lika roligt att läsa om dina byggen HUGGBÄVERN, men här ska du få en nöt att knäcka.

Mina tjejer är 4 & 6 år och verkar (av någon anledning) gilla ljud i alla dess former. Barn-synthen med inbyggd mikrofon har åkt i backen så många gånger nu så jag har helt tröttnat på att laga den fler gånger.

Vad skulle du rekommendera för kul ljudpryl? Det absolut bästa är om det är en byggsats där dom själva kan få medverka så dom förstår lite vad för arbete som ligger bakom. Dvs tar bättre hand om sina saker.

Ps. Lill-pruttan hade en bra upplevelse när hon var hemma med vattkoppor och fick hjälpa mig ratta på ett mixerbord under reparation. Så många rattar är bra. Det tycker pappa också... Ds.
20171213_102120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tycker nog MFOS Noise Toaster är perfekt av flera anledningar. Dels kan den generera olika fnasiga ljud och dels har den en struktur som lite påminner om om en nynth med LFO, VCO, VCA, VCF och A(DS)R.

Du har beskrivningen HÄR.

Du kan handla naket kort, kort med panel eller komplett kit HÄR.

eller HÄR.
Skriv svar