Har pajat 6 transistorer nu på en vecka. Har inte 100% koll på varför men jag har en teori.
Första gången var under start av motorn. Hade gjort några starter innan och då den tröga säkringen brann av så tänkte jag att den blivit varm av starttrömmarna och att det blivir en del otrevliga spikar som tog kål på 2st (ej par).
Men andra gången var under stopp av motorn. Ett par pajade, började då misstänka dötiden istället, 600ns. Kanske låg den på gränsen och under vissa omständigheter räckte det inte till. Ändrade tiden till 1us.
Men igår så small det bokstavligt talat. En trissa gick av på mitten och dess polare pajade. Samma par som pajade förra gången. Min vilda gissning är då att drivkretsen har tagit stryk vid de tidigare kortisarna och blivit opålitlig. Det skumma i sammanhanger är att jag körde motorn 10min i fredags utan problem. Iofs visade jag för en kompis och det brukar ju vara anledning nog för att saker ska paja...
Idag bytte jag de trasiga trissorna, drivkretsen och två bootstrapdioder. Sen körde jag motorn i 55min utan problem. Hoppas att det inte blir fler problem nu.
Har beställt lite prylar från elfa nu. Så snart blir det högre switchfrekvens om strömåterkoppling. Bäddat för vektorreglering mao
Har börjat fundera lite på nästa projekt nu när de svåraste bitarna är över i detta. En PLC, då får jag väl överge PIC för en riktigt CPU och/eller en FPGA med tillhörande realtidsOS. Men det är en helt annan historia och förtjänar en egen tråd nån gång i framtiden.
Passar på att posta 2 bilder på gaten vid till resp. frånslag av en av de övre trissorna. Endast 12V matning då jag använde samma matning till att mata dc-ledet för den lilla motorn.
Tillslag
Frånslag