Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Mateo_swe »

Eftersom problemet uppstod efter du mixtrat med ändlägesbrytarna, kolla så du har rätt signaler från dem in på kortet.
Glappkontakt i kablarna från brytarna skulle väl ge just sådana problem som du fått?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

När jag testade nu så funkade allt bara sådär.. känns inte hetl stabilt, och jag vet att jag haft samma problem innan, men det var innan jag hade fått igång allt så då reflekterade jag inte så mycket över det.

Nåväl, jag ahr limmat fast alla limitbrytarna och dragit kablage, som jags en lödit in till en aviationkontakt som sen är kopplad till styrboxen.

Sen har jag kollat med HALmeter att pin 10 ändras från true till false när jag trycker på X, 11 på Y och 12 på Z.

Jag har konfigurerat pin 10 till "X home and limit", och 11/12 till detsamma men för Y och Z, dessutom "Invert".

Jag startar sen linuxcnc och klickar på "home all" och tror då att alla axlarna ska gå "hem."

Neeeej..

Z börjar röra sej uppåt, jag hör att switchen klickar och då går den ner nån millimeter, fine, men sen kommer det upp ett felmeddelande "Joint 2 on limit switch error" ??

Fattar ingen ting, den försöker inte ens homa dom andra axlarna, men det är kanske för den hittar ett fel ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Efter att ha googlat lite så visade det sej att det generellt sett är en dålig ide att kombinera home/limit på switcharna, så jag ställde om till bara "home".

Då visade det sej ju att Z funkade att homa, men sen körde den både X och Y åt fel håll, okej, klickade bort "inv" på dessa och då homar den dom snällt.

Jag kan då jogga X och Y som jag vill och den stannar med hjälp av softlimit, så långt allt bra.

Men sen har vi ju Z-problemet.. jag har ju ALLTID haft problem med denna, kanske beroende på att jag inte förstår hur det är tänkt att funka.

Efter att den homat axlen så kan jag inte jogga den nedåt alls, uppåt går ju tills den slår i stoppet (typ 2-3mm), limit funkar alltså inte, och det blir helt bakvänt.

jag TYCKER ju rent logiskt att home borde vara högst upp, och det är dessutom där jag satte switchen. Sen borde man ju jogga ner och göra "touch off" mot ytan och så får den arbeta mellan touch off och nedre limit.

Men det ville sej ju inte riktigt, nu var det ju nåt år sen jag lyckades fräsa (då utan switchar) och jag ahr FÖR mej att jag fick sätta home i mitten för det skulle gå ? lite osäker..

Hur sjutton är det tänkt att man ska göra här ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

Z högst uppe home:ad
Z = 0
Gå till MDI
G0 Z -10 ========= Vad händer?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Du resonerar rätt.

Du skall ha 0 uppe och sedan har du minus nedåt så din softlimit borde vara typ + 25(avstånd från homeswitch till toppen av maskinen) och -250(avstånd från home ttill lägsta punkt på maskinen). Alltså mycket större värde på minus än plus.

Gör kollen som techno skrev med för att se så att z går åt rätt håll. Skall alltså gå nedåt.
—Per
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Mateo_swe »

Z börjar röra sej uppåt, jag hör att switchen klickar och då går den ner nån millimeter, fine, men sen kommer det upp ett felmeddelande "Joint 2 on limit switch error" ??
Tyder inte detta på att Z är konfigurerad att gå åt fel håll och logiken i programmet reagerar på detta och ger felmeddelandet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Det börjar kännas så.

För när jag gör som tecno skriver får jag

"Linear move on line 0 would exceed joint 2's negative limit"

Men samtidigt har jag ju lyckats fräsa innan genom att "fuska till" home i mitten.

Det känns iaf som att stoppet blir åt fel håll så att säga, jag förstår inte riktigt VAD det är jag ska ändra i configen, det känns som att nån positiv angivelse borde vara negativ i Z's arbetsområde ??
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Settings på Z-axeln är nu:

Kod: Markera allt

Home location: 0.0
Table travel: 0.0   95.0
home switch location: 0.0
home search velocity: 1.5
home latch direction: same
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av snigelen »

Hej,

Ändra (t.ex) "Home Location" till 95 så blir det bättre.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Table travel ska vara negativ, har du home/noll överst så flyttar sig ju den negativt neråt. Sätt den på tex 10 och -95.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag tyckte det fattades info i tråden och kom på att jag ju faktiskt hade en till tråd (dumt nog)

Där har ju hawkan sagt ungefär det som borre skrev nu..
Bästa är att sätta en brytare högst upp på Z och låta den nolla mot den.
Och sätta MIN_LIMIT=-87 och MAX_LIMIT=0.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1320982

..Så jag får testa det när jag kommer ut i garaget ikväll.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

cnc_a1.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Hesabon »

Glenn skrev:Jag tyckte det fattades info i tråden och kom på att jag ju faktiskt hade en till tråd (dumt nog)

Där har ju hawkan sagt ungefär det som borre skrev nu..
Bästa är att sätta en brytare högst upp på Z och låta den nolla mot den.
Och sätta MIN_LIMIT=-87 och MAX_LIMIT=0.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1320982

..Så jag får testa det när jag kommer ut i garaget ikväll.
I LinuxCNC (kanske gäller Mach 3/4 också, men jag har ingen erfarenhet) fungerar Homing så, att först går axeln med en hastighet mot home-brytaren tills den öppnar (ifall av NC-krets. sluter ifall av NO-krets), därefter går den med en annan hastighet tillbaka tills brytaren sluter igen, och till slut med en tredje tills den åter öppnar. Dessa hastigheter ställer du in separat för varje axel. Jag ville minnas, att default i Stepconfig och Pncconfig är ca 200, 30 resp. 0 mm/min. Det är fruktansvärt långsamt, men man kan inte sätta den mycket högre ifall brytaren är precis i ändan av axeln.

Om brytaren finns på "tillräckligt" avstånd från ändlägena kan man sätta upp den första hastigheten massor (n x 1000 mm/min) utan risk att smälla i väggen.
I en 6040:a är Z-axeln så kort, att den inte hinner få upp hastigheten, så där fungerar nog brytare i ändan också, men på X och Y vinner man på att ha tillräcklig marginal.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Okej, labbade med detta igår och kom efter ett tag fram till att det finns en bugg i LinuxCNC, matar man in negativa värden i wizarden (stepconf) så skrivs dom inte ner korrekt i inifilen, editerar jag den manuellt blir det rätt.

Om jag skriver in min -98 och max 0 så kommer det att stå:

MIN_LIMIT = -0.001
MAX_LIMIT = 98.0

..Och då funkar det ju inte..

Handediterar jag till

MIN_LIMIT = -98.0
MAX_LIMIT = 0

..Så funkar det..

(Laddar man in filen i stepconf och sparar den utan ändringar ändrar den tillbaka dock!)

MEN, väljer jag även att ha homeswitch högst upp så blir det ändå fel, den lyckas göra home, men den tror då att home på Z är 39 ?? ..vilket gör att den gnölar om "exceeded positive soft limit" sen..

Mycket skumt..


Men det var iaf trevligt att kunna homa alla axlar (Z manuellt), göra touch off och sen köra programmet (LinuxCNC-loggan), stort framsteg.
Senast redigerad av Glenn 6 november 2018, 08:20:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Hesabon: Aha, ja det där måste jag titta på, om den är långt ifrån brytarna tar det tiiiiid för home har jag märkt..
Skriv svar