"Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

"Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Tjenare allihop!

Nu har det gått en tid sedan jag slängde upp mina projekt här. Men tänkte nu dela med mej av mitt senaste elektronikprojekt.

-- Problembeskrivning

Jag och tjejen skaffade oss en ny kaffekokare med inbyggd kvarn för en 4-5 månader sedan, och egentligen från första början var vi väl missnöjda med de finesser som vi hoppades på.
Meny-navigeringen bestod av en ratt på en rotationsgivare med typ 20 steg/varv där man kunde via en jätteliten display justera antalet koppar och styrka, antingen med färska bönor eller med "vanligt" färdigmalet kaffe.
Men oavsett hur många koppar man valde i menyn på displayen, tömde kaffebryggaren alltid vattentanken vilket gjorde den funktionen rätt töntig, men förstås viktig för att räkna ut antalet koppar som kaffekvarnen då skulle mala för. Men krävde ändå att man manuellt alltid såg till att det var rätt mängd kaffe i behållaren för kaffet man ville brygga.

Dessa problem tillsammans med att kaffekokaren bara hade en nedräkningstimer och ingen "uppstart vid specifik tid"-funktion var det en rolig utmaning att byta ut MCUn och bygga ett interfacekort till kaffekokarens "starkströms-kretskort" för att styra heat-bed, kvarn etc.

Tekniska åtgärder
Ta bort gamla processorn, navigeringsknappar för meny och skärm, och ersätta allt med en egenprogrammerad MCU och ett nytt grafiskt gränssnitt.

Iaktagelser:
Det finns ingen pump för vattnet utan kaffekokaren består endast av Ett värmeelement som har som uppgift att både värma upp platan och koka upp vattnet som sedan trycks upp av värmeutvecklingen till filtret.

TODO
- Backtrace:a och ersätta philips MCUn med ett interfacekort med en Arduino MEGA.
- ESP8266 WIFI modul för NTP-sync. Via hemmanätverket för att få lokal tid.
- Bygga ett grafiskt tilltalande HMI för en Nextion 7" skärm för bekvämare menyval & hantering av kaffebryggningen.
- Separat temperaturreglering för heat-bed. Som håller kaffet varmt men inte låter vattnet i heat-beden börja koka.
- Monitoring av vattentemp, heat-bedtemp och systemtemp



Nedan hittar ni bilder på de steg som är gjorda hittills i projektet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jarolix 17 oktober 2018, 16:16:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Här är en bild på "power-kortet" som alltså sitter ihop via en flat-kabel med MCU-kortet, som förresten inte ens tagit mej tid att titta på. :lol:
Men fokusen ligger här och jag har back-traceat kortet för att se hur det styrs.
Spänningsnivån för Logiken ligger på 5V, och det är en 11-Pinnars kontakt.

Några av de digitala kanalerna mot powerkortet är:

- kvarn av/på (Transistor NPN) till 12V relä för styrning av 28V DC MOTOR
- heatbed av/på (Transistor NPN) till 5V relä för styrning av 230V AC Element
- buzzer 5V logic
- Digital styrning av en AC motor som styr en lucka som öppnas för det nymalda kaffet. AC-motorn själv roterar åt ett "slumpmässigt" håll men kontrolleras med hjälp av två ändlägesbrytare.
- Ändlägesbrytare "Lucka öppen" 5V
- Ändlägesbrytare "Lucka stängd" 5V
- 5V OK
- 28V OK
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

En närmare titt på JST-kontakten.

haha, man fick ju dessutom lite hjälp detektivarbetet ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Sådär, nu var interfacekortet färdigt för lite seriösa mjukvarutest :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Patchkabel mellan Arduinon och kaffebryggarens power-kort är här på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Här är en bild på usb-programmeringsporten och en D-SUB9 kontakt som jag använder för kommunikation och matning till skärmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Gimbal »

Jag tar för givet att programmet skrivs i Java.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Glenn »

Tänkte bara komma med en :tumupp: :) intressant att följa, men har inte så mycket annat att säga :D
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Gimbal: hahah nej tyvärr :D , jag skriver det faktiskt rakt igenom i mellan rostade C++ och dark Visual Studio.
Grafiken gör jag först i Photoshop, för att sen exportera grafikelementen till Nextions utvecklingsmiljö (en buggupplevelse för alla).

Glenn: Kul du gillar projektet!

Uppstartstest av interfaces kortet funka fint efter att ha trixat lite med den inbyggda 5V-konverteringen som inte riktigt pallade med strömförsörjningen till en början av LCD-skärmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jarolix 17 oktober 2018, 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Fördelen med att skriva ett eget kaffebryggeri är ju att kan kan finjustera ration mellan det nymalda kaffet och vattnet tills man är helt nöjd, och sen dessutom få det serverat vid frukost varje morgon 8) :tumupp:

Dock vore det fantastiskt att slänga dit ett kylaggregat och en mjölk med pump för att kunna servera kaffe med mjölk, direkt i en kopp!
Men det är framtida problem! :P

Hur som helst, här är en bild på HMI:t som faktiskt lirar riktigt bra!

Huvudsakligen består gränsnittet av fyra stycken enskilda "sidor"

1. Main sidan - Här anger du antal koppar och styrka, och så väljer du om det ska vara gjort på "hela bönor"- dvs nymalet eller färdigmalet kaffe.
2. WIFI - Här kan du se om du är uppkopplad till hemmanätverket och vilken IP du har.
3. Time - Här ser du om du har får NTP-synk och du kan ställa in uppstartstid, och om det ska vara inaktivt eller aktivt larm. Dessutom sparas tiden ned till EEprom och granskas vid uppstart. Så enheten klarar dessutom av ett strömavbrott dvs, kaffebryggaren återupptar larm och aktuell tid automatiskt.
4. Sidan där man godkänner och får en summering av det senaste "beställda" kaffet. (Här kommer senare även "monitoring"-delen att ligga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jolles »

Jag älskar att läsa om sånna här projekt, keep up the good work! :) :tumupp:
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Zhorts »

Spännande! Finns det, eller har du funderat på, detektering av att det faktiskt finns något på plats att brygga kaffe i, så att maskinen inte dumpar kaffe på värmeplattan när man glömt ställa dit kannan på kvällen?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jonaz »

Kul tråd! :tumupp:
Gimbal skrev:Jag tar för givet att programmet skrivs i Java.
:lol:
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Kul ni gillar projektet, det gör jag med!

Zhorts: nej det fanns ingen funktion för det tidigare faktiskt! Men absolut, det vore en smart förregling av systemet!

-- Recept för kaffe

Grundläggande information om kaffe:
Kaffe behöver vatten och nermalda kaffebönor i en viss mängkombination för att vara drickbart.
För att få en uppskattning av mängden av de två komponenterna så fanns bara en enda pålitlig riktlinje, och det var de initiala förprogrammerade tiderna i kaffebryggaren. Så jag satte ihop maskineriet igen och klockade:
En kopp med lägsta styrkan
En kopp med högsta styrkan
Tio koppar med lägsta styrkan
Och tillsist tio koppar med högsta styrkan.
Detta gav mej en formel, "ett recept" där jag kunde multiplicera tiderna beroende på antalet koppar * styrkan + tiden det tog för vattnet att koka upp.

(Genom att det inte finns någon vattenpump i systemet som skulle starta vattenflödet vid given tid, så fanns det bara en ganska konsekvent tidsfördröjning innan vattnet började koka och passera genom filtret, att för lita sig på för tillfället).
Planen är att montera några temperatur sensorer som håller koll på detta dock.

- Offseten var btw ca 15 sekunder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jarolix
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 februari 2013, 11:50:30

Re: "Coffee-Ino" - Kaffebryggare med kvarn + Arduino MEGA

Inlägg av Jarolix »

Här är modermodemet monterat tillsammans med usbkablage och uttag samt LCDskärms Dsuben.
Ganska tajt passform, men det fick plats som alltid 8) haha

Nästa steg här är att montera en wifi-antenn externt med en smt-uFL kabel/adapter :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar