STM32 step-by-step

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Jag tänkte att någon kanske kan vara intresserad av denna lilla "grundkurs".
https://www.st.com/content/st_com/en/su ... -step.html
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av SvenW »

Tänkte ladda ner STM32CubeMX för att prova H7-processorn.
De kräver min mailadress och jag har spammfobi.
Är min rädsla obefogad?
Finns det alternativa nedladdningsställen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag laddade ner för en och en halv månad sen, och har i alla fall hittills inte fått några mail ifrån dem.
Mer än nedladdningslänken då dvs.

Tips om du har sådan fobi, registrera ett skräpmailkonto någonstans, som du bara använder till sånt här fullständigt oviktigt och aldrig läser. Så kan de få spamma på bäst de vill.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Jag har inte spamfobi men jag hatar eländet.

Ett skräpmailkonto är utmärkt att ha när man blir tvungen att lämna ut en mailadress till någon man inte litar på.
Sedan finns det ju företag det känns som om man kan lita på, halvledarföretag tex, de har ju inget att vinna på att spamma folk eller sälja deras adresser.
Från ST brukar det komma ungefär ett mail i veckan och det tycker jag är ett acceptabelt pris. Jag har trots allt haft mycket nytta av dem. 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Glenn »

Har man en egen domän (har inte alla det ?) så kan man ju enkelt lägga upp alias också, ska man regga sej hos st kan man ta st@mindomän.se och bara peka den på sin vanliga email, då får man både en spårbarhet VEM som läckt adressen och det är busenkelt att bara klippa aliaset om man vill slippa..
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av SvenW »

Tack för svaren på denna min off-topic fråga.
Då vågar jag jag ladda ner. Ett mail i veckan är nog inte så farligt.

På 90-talet hade jag väl 50 spam om dagen och telefonuppkoppling!
Detta kostade detta mig i reda pengar sammanlagt långt över 1000kr på hela 90-talet.
Nu kostar det väl bara lite tid, och tid skall man ha i överflöd om man vill ha mikroprocessorer som hobby :-)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Andax »

Håller man till i Jönköping så har vi haft lite olika STM32 aktiviteter det senaste åter på Jönköping Makers (www.makejkpg.se). Senaste tisdagarna har vi haft mini-cadkurs i Eagle och gjort ett litet kort med STM32 från scratch.
Finns en del kunnigt folk här. Kör själv en del STM32 och så har vi ju ST/Attolic i stan...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Jag tänkte att någon kanske kan vara intresserad av denna lilla "grundkurs".
https://www.st.com/content/st_com/en/su ... -step.html
Finns det möjlighet att köra detta i Linux?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Du får väl kolla. Min gissning är ja.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

Hur skulle du bedöma kunskapsnivån om man gör alla dessa manualer punkt efter punkt?

1 - Ny börjare som har problem efter manualerna
2 - Nybörjare som kan klara sig själv
3 - Erfaren som vet vad saker och ting handlar om
4 - Duktig som stöter sällan på problem
5 - Expert

Det står bland annat på hemsidan:
Start now and quickly become a professional STM32 developer!
Hur ska jag tolka detta? Lögn? Överdrift? Osanning?

Edit:
Jag ska köpa ett sådant kort.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Jag har inte kollat innehållet mer än som hastigast så jag vet inte. Dessutom, vad är mitt omdöme värt? Inte speciellt mycket i det här sammanhanget.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av sodjan »

> Hur ska jag tolka detta?

Ungefär som vilken reklam som helst, skulle jag gissa.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Mr Andersson »

Al_Bundy skrev:Hur skulle du bedöma kunskapsnivån om man gör alla dessa manualer punkt efter punkt?
Det beror väl på om man blint och ordagrant utför stegen, eller om man faktiskt tar till sig informationen i dem.

Edit: Lite bakgrund till ovanstående..
Jag har sett många personer som gått kurser och är officiellt certifierade på X hårdvara men ändå varit helt borta när det gäller att programmera i verkliga livet där det inte finns steg-för-steg-instruktioner, just för att de aldrig tittade upp från kursboken och reflekterade över varför kurserna tog upp just de saker de innehöll.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Icecap »

Steg 1: Misstro alla som vill sälja något som de beskriver som revolutionerande och lösningen på "allt"!!!

Steg 2: Steg-för-steg är nog ganska bra - men de löser bara en given uppgift. Det som ger inlärning är att man förstår vad som görs, steg-för-steg, alltså inte hur koden ser ut men VARFÖR den ser ut som den gör. Detta är ganska ofta ett stort problem för många.

Steg 3: Testa att ändra något/lägg något till och se om resultatet blir som förväntat. Det är en sak att ha en fungerande "hello world" men mycket mer givande att ha en programstomme som ger möjlighet att testa och leka.

Då jag utvecklade vår styrkort hade jag en prototyp och den skulle kommunicera med LED-moduler. Jag testade lite saker och fick snart kommunikation - och sedan kom turen till A/D-omvandlaren.

Jag kopplade upp ett par potentiometer och fick gång i det hela - varefter jag programmerade ett PONG-spel, bara för att testa. Det var mycket populärt hos våran examen-jobbare och väldigt lärorikt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

Mr Andersson skrev:
Al_Bundy skrev:Hur skulle du bedöma kunskapsnivån om man gör alla dessa manualer punkt efter punkt?
Det beror väl på om man blint och ordagrant utför stegen, eller om man faktiskt tar till sig informationen i dem.

Edit: Lite bakgrund till ovanstående..
Jag har sett många personer som gått kurser och är officiellt certifierade på X hårdvara men ändå varit helt borta när det gäller att programmera i verkliga livet där det inte finns steg-för-steg-instruktioner, just för att de aldrig tittade upp från kursboken och reflekterade över varför kurserna tog upp just de saker de innehöll.
Jag hatar kurser. Det är det värsta som finns för jag lär mig inget. Den enda gången jag lär mig är när jag lugnt får sitta ned och programmera, reflektera och dra slutsatser om det jag har gjort. Gick 4 år på universitet, men det hände typ hela tiden att om man ville bli bra i kursen, så gäller det att INTE gå på lektionerna. Studera boken själv är mitt råd.

Just nu sitter jag bland annat och programmerar i Java för ARM processorer och har gjort hemsidor som ska kunna känna utav knapptrick. Trots lite kod, så har man iallafall fått en "aha"-upplevelse. Speciellt när det gäller lambda-uttryck i Java 8 SE.
Skriv svar