En rådfråga innan ett bilstereoköp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av stoffe »

Jag vill rådfråga här eftersom det är så otroligt bra kunskap inom elektronik här på forumet. Jag har en VW Polo 9N årsmodell 2008 som har en bilstrereo med endast radio och CD-spelare. CD-spelaren läser inte alla skivor. Jag har ingen bluetooth eller handsfree vilket jag saknat under flera år nu. Jag hittade en billig bilstrereo på ebay, den säljs även på wish och liknande sajter. Är det någon här som kan uttala sig om det är ett vettigt köp? Jag vill ha handsfree och möjlighet att spela upp Spotifiy via mobilen till bilstereon trådlöst samt kunna svara trådlöst när det ringer.

Det ska vara lätt att installera tänkte jag. Bara att koppla in i bilens befintliga kablage.

T ex denna har jag kikat på.
https://www.ebay.com/itm/7-2Din-HD-Car- ... :0&vxp=mtr

Är det ett vettigt köp eller inte?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Tekko »

Personligen skulle jag gå in på BRL, AVD å andra svenska återförsäljare av bilstereogrejjer å kolla under "vad passar min bil" sektionen, och inte gå till ebay annat än om det visar sej vara sista utvägen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Glenn »

Just för VAG så finns det ju "smarta" stereos som är specifikt anpassade till deras buss, vilket gör att dom kommunicerar med bilen precis som originalstereon.

ANTAR (men vet inte) om den som länkas är en sådan, isåfall skulle jag helt klart valt den lösningen.

..Dock är WinCE junk.. det finns ju androidstereos som är VAG-anpassade, jag skulle helt klart hellre välja en sådan, om det nu finns för TS specifika bilmodell.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tekko skrev:Personligen skulle jag gå in på BRL, AVD å andra svenska återförsäljare av bilstereogrejjer å kolla under "vad passar min bil" sektionen, och inte gå till ebay annat än om det visar sej vara sista utvägen.
Plus en.

Jag köpte en billig Pioneerstereo till min bil för jag ville ha USB-anslutning (köpt på på BRL) och betalade väl 300 spänn, något jag inte velat skicka till Kina.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Tekko »

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... index.html <-- så installerar man en riktig enkel eller dubbel DIN stereo av ett välkänt märke med bra betyg, och inte nåt okänt nonane skit från ebay som förmodligen låter sunkigare än de flesta orginalstereos.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Glenn »

tekko: syftar du på

https://www.brl.se/sv/artiklar/rattstyr ... uperb.html

då ?

Ingen billig historia om man ska ha BÅDE den där anpassningen OCH en schysst stereo. En dubbelDIN som uppfyller TS krav startar ju på ca 1500, så 4000:- och uppåt, nästan tre gånger så mycket som stereon TS länkar till.

Sen är det ju oftast inte stereon som begränsar ljudkvaliteten i en bil, det är oftare högtalarna, och ja det faktumet att bilar inte direkt är optimala "lyssningsrum".
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Tekko »

Beror ju på om TS bil har rattstyrning elleer ej, och det är ju givitvis hans val och vem vet han kanske inte ens bryr sej hur det låter.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Electricguy »

Något att ha i åtanke med dessa flashiga Kina apparater är att de fungerar och presterar lite sådär.. Farsan köpte en sån maskin och satte i sin BMW. Den ser häftig ut, men det är väl det enda positiva. Den är så ofantligt orkeslös att förstärkaren klipper stenhårt innan det ens blir högt. Skulle tippa på att den kanske ger 10W per kanal, om ens det. Den är specad att ge 55W per kanal, och ljudet i sig är otroligt dåligt. Platt, ingen botten och allmänt sunkigt.
Gränssnittet är hopplöst att använda. Alla inställningar fungerar, men det verkar vara utvecklat av någon som inte har en aning om hur en bilstereo borde fungera. Det finns tex. inga korrekta inställningar för subwoofer utgången.. det är bara on/off. Inga delningsfilter, nivåer eller liknande. Spelar man något från USB och samtidigt ska scrolla i inställningarna så byter den spår. Vrider man ner volymen helt och sedan stänger av så startar den på full volym. Så visst, den fungerar nästan. Men det är en jäkla massa små saker som gör den fruktansvärt irriterande att använda. Nu sitter det istället ett adapterkit för att montera en standard DIN-stereo i bilen istället, med en Sony-stereo för ca 800kr som spöar skiten totalt ur Kinamaskinen. :D
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Tekko »

Var lite det jag menade innan, men det framgick nog inte riktigt.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av stoffe »

Tack för alla svar, jag har inte rattstyrning tyvärr. Men 4000 kr är för mycket pengar för mig. 1500-2000 kr är ett bra pris tänker jag. En Androidstereo verkar vara ett bättre alternativ alltså? Jag blev inte jätteklok på BRLs hemsida. Vad är det jag ska skaffa för prylar egentligen?

Det jag saknar nu är uppspelning via bluetooth och trådlös handsfree samt en fungerande CD-spelare.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av Tekko »

Det du behöver är en adapter som kopplar in på bilens factory headunit kontakt och omvandlar den till DIN kontakter som passar till en eftermarknads headunit, samt en sån där ram som anpassar en enkel eller dubbeldin headunit till din bils instrumentpanel. Om din bil har sånna där parkerings sensorer och backkamera så kommer dessa dock att gå förlorade, fast det kanske inte spelar nån större roll. Back-kameran är dock på många bilar en vanlig kompositvideosak, så bara att hitta tåten å löda på en rca kontakt.

Du kommer dock att upptäcka att du väldigt sällan kommer att använda cd-spelaren då du har telefonen uppkopplad via blåtanden för att kunna använda handsfree'n, när det ringer så pasusas musiken och du trycker på en knapp på "stereon" för att svara, sen när du eller andra änden lägger på och samtalet avbryts så återupptas musiken automatiskt, medans om du kör en CD så måste du ju pasua/vrida ner volymen och svara i nallen som vanligt.

Själv har jag helt slutat köra CD i bilen utan kör uteslutande bt från feletonen, min stereo har inte ens nån cd-spelare utan bara BT, USB eller AUX.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av stoffe »

Jag har varken parkeringssensorer eller backkamera. Jag har en väldiigt enkel modell av bil, jag har inte ens farthållare eller knappar på ratten förutom tutan.

CD är bra ändå, all musik som jag lyssnar på finns inte på Spotify. De bilstereos som jag hittils kikat på som haft bluetooth kopplat till telefonen så har de den funktionen att de pausar CDn så att man kan svara i telefonen och prata via bilstereons handsfree.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av stoffe »

Kan passa på att fråga om jag behöver canbus adaptern? Det finns två adaptervarianter att köpa till min bil. Skulle canbusadaptern möjliggöra att ha radion igång utan att nyckeln sitter i? Så som originalstereon fungerar. Den andra adaptern utan canbus som bara har kablage till högtalare, jord och antenn samt konstantplus är dels mycket billigare och man får dra egen tändningsplus till den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av mrfrenzy »

Dom flesta moderna VW-bilar har ingen "tändning plus". Stereo mm har alltid spänning från batteriet och startar när dom får signal via canbus att tändning är på och batterispänningen inte är för låg etc.
Det medger också att dom är igång en stund efter avstängd tändning.

På dom äldre sitter en brytare som håller radion igång tills man drar ur nyckeln ur tändningslåset.

Antingen får du leta upp ett elschema eller ta ut befintlig stereo och kolla.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En rådfråga innan ett bilstereoköp

Inlägg av stoffe »

Jo jag hittade en tändningsplus vid vredet till ljusomkopplaren, där får jag +12v så fort jag vrider på tändningen, jag drog en strömtjuv därifrån. Så nu har jag alla spänningar jag behöver. Konstant +12v samt tändningsplus +12v samt jord.

Jag köpte detta på brl
Kenwood DPX-5100BT
ISO-kabel Quadlock till Audi, Seat, Skoda och VW med Fakra adapter för antennen utan canbusadapter.
Samt urtagningsverktyg till gamla stereon.

Det jag funderar på är att låta tändningsplusen trigga en timer som ger 30 min lyssningstid efter att tändningen slagits av. Finns det något lämpligt timerrelä att köpa någonstans?
Skriv svar