Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår dammsög jag fräsen och satte upp en hylla där jag flyttade både skärmen och en massa skrot till, så nu kanske det blir mer gjort.

Jag måste bara klura ihop nåt sätt att koppla mina "hårda" slangar med dränkpumpen och få till en bra hink för det.. eller lyckas koppla ihop datorvattenkylaren och cirkulationspumpen med fräsen, men det blir nog senare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, snart är det ju tvåårsjubileum, måste få igång den innan dess känns det som.

Hur hittar jag en manual till VFD'n tro ? ..jag skulle gärna vilja styra den genom linuxcnc, jag har bstält en RS485-USB adapter så den borde ju lösa det elektriska, men sen ska jag lyckas configga både VFD och linuxcnc för det..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Oj.. två år ... varför har du inte fått igång den på två hela år för ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Varit för mycket annat, ironiskt nog jobbade jag ju på ganska bra tills jag hade löst de stora problemen och fått till en testfräsning, då rev jag grejerna och sen har jag inte ritktigt fått tummen ur, trots att det mest är finlir kvar.

Men jag vill verkligen ha igång den.

Det som ska göras för att kunna fräsa är egentligen:

- Tillverka ett fäste för den nya kabelkedjan och routa in alla kablar där.
- Fixa nån slags höjning av bordet eller sänkning av spindeln
- Koppla ihop allt (det mesta är dock klart, bara sätta i kontakter, är väl nån enstaka som måste fixas)

Sen VILL jag även..

- Fixa så jag kan styra VFD från datorn
- Montera och konfigurera ändlägesbrytare
- Fixa slutet system för kylningen. (just nu dränkpump i hink)
- Fixa nån form av spånsamling/sugning.

Brukar av nån anledning hända mest saker när sambon tar barnen och åker bort nån vecka :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Ja det kan ju bli så.. min nya Raw 1.5 köpte jag i början på Feb 2018, den blev färdig nu i början på September, jag byggde ihop allt mekaniskt redan i vintras sen blev den bara ståendes i 6 månader.. nu har jag dock kört den i 5-6 veckor skulle jag tro..

Men åter till din maskin, du det är inte så mycket at fixa då, några tankar kring det slutna systemet för kylningen hur du tänkt lösa det ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Den första fördröjningen var ju att jag helt saknade dokumentation till mitt styrkort iofs, kunde inte konfigurera nåt innan jag fick det, sen började ju strult med störningarna.. och sen var jag ju tvungen att lära mej hur linuxcnc funkade.. När allt det var klart och funkade så rev jag isär och skulle förbättra.. och ja sen kom inte grejerna ihop.

Kylningen ja, egentligen skulle jag vilja ha allt "uppe på" spindeln i ett slutet system, men det är ju inte så kul med ännu mer vikt där (spindeln väger som bekant rätt mycket redan den), så jag tror mer på en extern låda innehållande pump, behållare för vätska och sen en kyldel med fläkt.

Jag köpte på mej en liten kylare, pump och reservoar avsedda för datorkylning som jag tänkte bygga av, har även en snygg tempmätare som jag tänkte få dit.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jonaz »

Vad är det för VFD? Ta en bild annars.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Glenn skrev:Den första fördröjningen var ju att jag helt saknade dokumentation till mitt styrkort iofs, kunde inte konfigurera nåt innan jag fick det, sen började ju strult med störningarna.. och sen var jag ju tvungen att lära mej hur linuxcnc funkade.. När allt det var klart och funkade så rev jag isär och skulle förbättra.. och ja sen kom inte grejerna ihop.

Kylningen ja, egentligen skulle jag vilja ha allt "uppe på" spindeln i ett slutet system, men det är ju inte så kul med ännu mer vikt där (spindeln väger som bekant rätt mycket redan den), så jag tror mer på en extern låda innehållande pump, behållare för vätska och sen en kyldel med fläkt.

Jag köpte på mej en liten kylare, pump och reservoar avsedda för datorkylning som jag tänkte bygga av, har även en snygg tempmätare som jag tänkte få dit.
Ja ang kylningen så har jag funderat på nåt liknande men det ser ut som min spindel väger 5kg bara den så blir nog för tungt även för min del.. jag tänkte mig också nåt liknande som du beskriver nämligen... LinuxCNC kör jag också med..
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Jonaz »

Kolla om denna funkar.
Huayang invertermanual.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

jonaz: ska ta en bild, tänkte göra det igår men upptäckte att jag glömt mobilen när jag var i garaget.

perkla: Mjo, känns som sagt tungt redan nu, vet inte vad min spindel väger men det är nog nåt liknande som din, jag har en kinsspindel på 1,5kW. ..Å andra sidan borde en liten kylare, vätska, behållare och fläkt väga under ett kilo.. så jag får väl se, för närvarande drar jag ner vattenslangarna genom kabelkedjorna iaf.


Igår var jag som sagt nere vid fräsen och plockade undan lite skräp runt den, och fortsatte bygga på fästet till nedre kabelkedja, jag började på ett förut men nu är det nästan klart, ska egentligen bara borra hål i portalen för att fästa det, och sen om det verkar funka så får jag väl slipa och lacka det.

Byggde i aluplåt (4mm?) från spillådan, tyvärr lackerad så det ser rätt fult ut när jag sågat, borrat, bockat och fräst (med min julafräs) i det, hade det varit obehandlad alu hade jag bara låtit det vara, men nu är det ju hälften alufärgat och hälften militärgrönt (aluplåten kommer från en stridsbåt90..)

Hittade även ett papper jag skrivit ut med instruktioner för hur man "startade upp" allt, inklusive cutnpaste från folk som hjälpt mej i denna tråden :)


Har bestämt mej för att försöka tillverka en "spindelnedflyttningsadapter", men då måste jag hitta lämpligt material, ska ha 12mm(?) aluplatta nånstans som borde funka ? ..fast ska det bli riktigt bra så ska man väl först fixa nåt temporärt och sen CAD'a och färsa ut delarna i fräsen..

Tanken var att bygga som en U-profil med tre aludelar och skruva ihop dom i sidorna, det borde bli betydligt stabilare än bara en ren platta.

Ska ta en bild och försöka illustrera så kanske nån kan säga "det verkar bra" eller <örebrodialekt>"Det går aaaaldrig"</örebrodialekt>
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jonaz skrev:Kolla om denna funkar.
Huayang invertermanual.pdf
Ur minnet ser den exakt ut som den till vänster på bilden på förstasidan i PDF'en faktiskt. kanon!

Edit: jag mindes fel, man ser en bild på displayen på första sidan av denna tråd..

Tyskarna påstår dessutom att dom skickade min RS485-USB-adapter i måndags så om inte postnord slarvar bort den borde den dyka upp när som helst. Sen måste jag fixa en snygg kontaktering mellan styrbox och den förstås.

Vet inte hur duktigt LinuxCNC är på att prata med VFD'n heller, kanske krävs nåt mellanlager som är krångligt att configga ?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av mankan »

Här är mina anteckningar hur jag ställde in min VFD för vattenkyld 1,5kWspindel:
PD013 to 8 ; set the setting to factory setting)
PD002 to 1 ; speed control with knob (J1 jumper to the right 2-3)
PD005 to 400 ; max frequency
PD003 to 400 ; main frequency
PD004 to 400 ; base frequency
PD070 to 1 ; speed input with knob 0-5V
PD072 to 400 ; Higher analog frequency (knob max)
PD073 to 50 ; Lower analog frequency (knob min)
PD142 to 5.0 ; rated motor current
PD143 to 2 ; motor pole number 2
PD144 to 3000 ; rated motor revolution at 50Hz-> 400Hz = 24000rpm

-----------
http://www.halfbakedmaker.org/blog/post_id
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av säter »

Perkla skrev:min nya Raw 1.5 köpte jag i början på Feb 2018, den blev färdig nu i början på September
Menar du att du betraktar din fräsmaskin som "färdig"?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Det är väl en tolkningsfråga va...? i detta avseende menade jag att den fungerar och går att köra... eftersom det var det vi pratade om att han inte fått igång den ännu... sen kanske andra tolkar det som att den aldrig kommer bli färdig.. o så kan det kanske vara för vissa människor...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag kom så långt att jag kunde köra linuxCNC-loggan i en spånskiva, med hinkkylning och temporär upp-pallning. ..Sen plockade jag ju isär en massa som sagt.

Klar tycker jag den är när jag faktiskt har lyckats fräst nåt användbart och allt funkar :)
Skriv svar