Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Om man avbryter en fräsning mitt i, hur får man axlarna att åka tillbaka till där man satte nollan (Touch Off) innan man började fräsningen ? Jag har numer alltid noll i mitten, eller centrum kanske man ska kalla det..
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av johannyren »

Perkla skrev:Men en Jula fräs.. ursäkta mig men det låter inte troligt.. så vida du inte slipat upp det rejält vill säga, jag har köpt massvis med jula fräsar och alla är svin dåliga, måste köra väldigt sakta.. Det är dessutom riktigt dåligt material i Julas fräsar, använder dom en gång till nån mindre fräsning sen är dom i princip bara att kasta bort.. och kasta bort är dom i princip redo för redan när dom ligger i förpackningen... :humm:
Tja, du kan ju tro vad du vill men jag har kört med den i månader utan problem. Jag har inte slipat nånting. Jag tror du bränner upp dina genom att köra med för hög hastighet och för låg matning.

Om du inte tror mig så kan du ju kolla på videorna nedan där jag kör med 3600mm/min på 18600 RPM och 4mm djup med mitt Jula-skit.



(satte på dammskyddet och fortsatte)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Det var inte en fråga om att jag tror att du ljuger... det var en fråga om att det inte låter troligt, då undrar jag bara vad det är för skit jag får när jag köper stål på jula... sen några veckor tillbaka kör jag betydligt högre hastighet på mina stål, det går förstås tungt eftersom dom här stålen absolut inte är speciellt vassa... om jag tex jämför med andra bättre märken.. men som endå inte kostar så väldigt mycket mer..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

johannyren skrev:
Perkla skrev:Men en Jula fräs.. ursäkta mig men det låter inte troligt.. så vida du inte slipat upp det rejält vill säga, jag har köpt massvis med jula fräsar och alla är svin dåliga, måste köra väldigt sakta.. Det är dessutom riktigt dåligt material i Julas fräsar, använder dom en gång till nån mindre fräsning sen är dom i princip bara att kasta bort.. och kasta bort är dom i princip redo för redan när dom ligger i förpackningen... :humm:
Tja, du kan ju tro vad du vill men jag har kört med den i månader utan problem. Jag har inte slipat nånting. Jag tror du bränner upp dina genom att köra med för hög hastighet och för låg matning.

Om du inte tror mig så kan du ju kolla på videorna nedan där jag kör med 3600mm/min på 18600 RPM och 4mm djup med mitt Jula-skit.



(satte på dammskyddet och fortsatte)
Väldigt intressant videos du har... jag vet en av orsakerna till att jag inte kan köra så fort är för att min "Makita" spindel inte har moment ens i närheten av din riktiga spindel har.. hoppas min nya spindel kommer här i veckan kanske, beställde lika fäste som du har också.. en annan sak som jag blev väldigt intresserad av är ditt dammskydd.. var får man ta på en sån ? Skulle mer än gärna vilja ha en exakt lika som du har... :tumupp: :tumupp: :tumupp:
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av johannyren »

Då är det bara att tillverka en! Det finns en jättefin video av CNCSwede:



Materialet köps för övrigt in på Jula... Bild



.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Verkar dessvärre inte finnas 10mm acryl på Jula.. 4mm är det tjockaste som det verkar.. nog vill man ha 10mm känns det som...
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av johannyren »

Nej du hittar inte alla sakerna på Jula. Plexiglaset får du nog beställa nånstans om du vill ha 10mm. Själv köpte jag 6mm+4mm på Biltema och limmade ihop vilket blev sådär... men du behöver ju inte använda plexiglas - du kan ju köra med plywood eller nåt istället.


.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en del corian liggandes. Den är 11 mm.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Corian är ganska dyrt har jag för mig.. ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

johannyren skrev:Nej du hittar inte alla sakerna på Jula. Plexiglaset får du nog beställa nånstans om du vill ha 10mm. Själv köpte jag 6mm+4mm på Biltema och limmade ihop vilket blev sådär... men du behöver ju inte använda plexiglas - du kan ju köra med plywood eller nåt istället..

Ja precis men jag gillade idén om att kunna se igenom .... :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av SeniorLemuren »

Perkla skrev:Corian är ganska dyrt har jag för mig.. ?
Tja. Om du läser bifogad länk i mitt förra inlägg så ser du ju hur mycket det kostar dig. Annars är det väl ca 3-4 ggr så dyrt ute i handeln.
Edit: Corian ser du ju förstås inte igenom så det faller väl bort för dig då.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Ja precis.. och jag skulle aldrig köpa nåt så dyrt för en dust shoe om jag ska vara helt ärlig...
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av johannyren »

Det dammar igen på några sekunder ändå så man ser inte igenom i vilket fall som helst.


.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av Perkla »

Så kan det ju förstås kanske vara... man skulle nog kunna göra samma modell i ett massivt skiv material istället..
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av UrsaMayor »

Intressant senioren, jag är intresserad av Corian. Är din lagerlista aktuell?
SeniorLemuren skrev:Jag har en del corian liggandes. Den är 11 mm.
Skriv svar