Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av cahlfors »

Kära forum,
För att ta väl vara på mina nyinköpta och svindyra litiumbatterier, skulle jag vilja ha en övervakning på cellernas spänning, så att de aldrig understiger 2,5V vid användning. Dessutom vill jag ha en kalkylering av % återstående kapacitet, så att jag kan planera laddning. Det rör sig om en radiostyrd modell.
För att lösa detta har jag helt enkelt dragit en tåt från varje cell till analogporten på en Arduino (som kan räkna, visa och larma). Eftersom varje cell håller sig under 4V, tänkte jag att 5V-begränsningen där skulle funka bra, men jag tänkte visst inte på att de är seriekopplade, 8st. Efter att ha vädrat ut röken, :vissla: vill jag nu höra med er hur det här ska göras på rätt sätt.

Det föreslås ofta en enkel spänningsdelare för detta, men då ligger den ju och drar ström dygnet runt. Dessutom behövs max 5mV felvisning för att vara användbar för kapacitetsberäkningen (litiumbatterier tappar otroligt lite i spänning) och det funkar ju på cell #1, men inte på cell #8 (typ 26V delat med Arduinons 10 bitar,1024 = 25mV) Finns det någon fiffig krets (lättlödd, åttakanals seriell AD-omvandlare som inte drar ström när avstängd etc) som man kan ansluta till Arduinon, eller hur skulle ni göra?

Tacksam för förslag!
cahlfors
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av Zkronk »

Ett förslag skulle kunna vara att ha typ en ATtiny av lämplig modell för varje cell, som sedan kommunicerar med din Arduino över en opto-isolerad databuss.

Det finns några IC-kretsar för ändamålet också, t.ex. LTC6802 verkar eventuellt kunna klara jobbet.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av danielr112 »

BQ76930 är ett bra val som hjälper dig på traven.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av Supersnigel »

Har kört med LTC6804 på en del byggen, den borde fungera bra för detta också. Finns färdig kod hos Linear för att kommunicera med den från arduino också.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av cahlfors »

Tack för mycket kompetenta förslag!
Tänk att det fanns dedikerade kretsar för just den tillämpningen! Men de är ju allt annat än lättlödda - 0,5mm pitch, ytmonterat, rena tusenfotingen. :doh: Och svåra att få tag i. Verkar vara e-bukten och konverterare (så att jag kan få fast den på ett prototypkort) till DIL från Asien som gäller. ATtiny verkar i alla fall lättlött, men blir ju en per cell och många som ska kunna prata på snöret. Har inte gjort sådant förut, så det blir en ny utmaning. Ska försöka sätta mig in i den lösningen också.

Det var inte lätt! :lol:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av arvidb »

IMO så är det mycket lättare att löda "tusenfotingar" med 0,5 mm pitch än vad det är att löda t.ex. 0603 - givet att kretskortet har lödmask. Placera kretsen på rätt ställe (kolla gärna med förstoringsglas eller liknande), sätt en klump lödtenn i nedre högra hörnet, kolla att kretsen är på rätt plats (sista chansen! :) ), sätt en till klump lödtenn i övre vänstra hörnet så att kretsen inte kan röra sig, dutta lite flussmedel på benen, och dra helt enkelt lödpennan utmed dem (använd en mejselspets på ~2-2,5 mm eller så - inte för liten, och inte konisk). Perfekt resultat förutom på de sista benen där det brukar bli lite bryggor. Dessa är lätta att få bort genom applicering av lite mer flussmedel och en dutt med ren lödpenna.

Det finns bra videos på detta på YouTube - denna t.ex., som visar hur det ser ut när ett riktigt proffs gör det. Riktigt så bra lyckas man kanske inte första gången, men rätt bra brukar det bli! :)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av ie »

Med ATtiny skulle jag göra så att första kretsen regelbundet sänder sitt mätvärde. Detta tas emot av nästa krets, som sänder inkommande värde(n) vidare och lägger till sitt eget mätvärde, osv. Då kan du sätta många i serie och kontrollenheten får läsa en (lång) sträng med mätvärden som kommer i en väl definierad ordning.

Varje ATtiny strömförsörjs av "sitt" batteri och har en optokopplare på in- (eller ut) gången.

Finns säkert andra sätt också.

/Ingvar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett gäng små 5V-reläer.
Typ något sådant här: Electrokit: 41012768 eller Electrokit: 41010149.
Eller ännu hellre ett SIL (Single In Line), typ den här ... typen: https://www.pickeringrelay.com/products ... eries-111/
Strömsnåla batterier som isolerar perfekt och drar minimaltmed ström när de aktiveras.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av cahlfors »

arvidb skrev:IMO så är det mycket lättare att löda "tusenfotingar" med 0,5 mm pitch än vad det är att löda t.ex. 0603 - givet att kretskortet har lödmask. Placera kretsen på rätt ställe (kolla gärna med förstoringsglas eller liknande), sätt en klump lödtenn i nedre högra hörnet, kolla att kretsen är på rätt plats (sista chansen! :) ), sätt en till klump lödtenn i övre vänstra hörnet så att kretsen inte kan röra sig, dutta lite flussmedel på benen, och dra helt enkelt lödpennan utmed dem (använd en mejselspets på ~2-2,5 mm eller så - inte för liten, och inte konisk). Perfekt resultat förutom på de sista benen där det brukar bli lite bryggor. Dessa är lätta att få bort genom applicering av lite mer flussmedel och en dutt med ren lödpenna.

Det finns bra videos på detta på YouTube - denna t.ex., som visar hur det ser ut när ett riktigt proffs gör det. Riktigt så bra lyckas man kanske inte första gången, men rätt bra brukar det bli! :)
Det där var ju riktigt inspirerande! Ser faktiskt ut som att t o m jag skulle kunna klara av det. Jag provar med att beställa hem grejerna! :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av arvidb »

Kul! Kan säga att det är mycket tillfredsställande när man får in snitsen. :)
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av cahlfors »

Holy macaroni!
resize-IMG_6375.JPG
Min lödspets är ju minst! Vad har jag gett mig in på?!? :shock:

Jag förstod att det här skulle bli riktigt smått, men det här är ju ännu mindre! Notera de enskilda cellerna i mina fingeravtrycksvindlingar...

Adapterplattan går från Kina den här veckan, så jag har tid på mig att fundera igenom detta innan jag kan sätta igång... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av Zkronk »

Lite flussmedel på så går det bra.
Ytspänningen ser till att tennet hamnar där det ska vara automatiskt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av Glenn »

Äh det där är inga problem, ska du släplöda behöver du en hyfsat stor spets.

Slarva inte med flusset bara, extra fluss är ett MÅSTE när man löder såntdär.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Problem: Spänningsmätning 30V på Arduino

Inlägg av cahlfors »

Tack för de uppmuntrande orden!

De kommer att behövas... :oops:
Skriv svar