Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jag läser vad ni skriver men så klabbigt så det är svårt att svara. 2an är borta. Plockade bort överfall och sen bara att trycka upp.
Offrar nog kolvringarna och försöker pressa upp dom andra med trästav och domkraft, lite försiktigt.
Startkransen går inte rubba på.
Offrar nog kolvringarna och försöker pressa upp dom andra med trästav och domkraft, lite försiktigt.
Startkransen går inte rubba på.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Borsta ur cylindrarna före, med en roterande stålborste, bara.
Edit:
2:an verkar inte vattenskadad.
Edit:
2:an verkar inte vattenskadad.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Sitter det fast rejält så är det nästan omöjligt att knacka ur kolvarna uppåt, i alla fall om dom ska vara hela när man är klar.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Det var därför jag rekommenderade fettsprutan.
Den är snäll mot kolvarna.
Den är snäll mot kolvarna.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Heja Magnus! Det är väl tillräckligt med utmaning att få dem att röra sig enskilt. Tvåan såg frisk ut jämfört med de andra. Fyran ser inte heller så illa ut och kanske inte trean heller efter att man putsat bort den synliga rosten.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Tack rvl, det behövde jag. Det är motgångar nu.
Märker att det är väldigt svårt att ta dom uppåt.
Min plan är att lyckas jag bara få ur 2 och 3, sen tar jag bort överfallen för 1 och 4 och vrider runt vevaxeln. Då borde jag kunna knacka ner 1 och 4 och hona innan jag drar upp dom.
Märker att det är väldigt svårt att ta dom uppåt.
Min plan är att lyckas jag bara få ur 2 och 3, sen tar jag bort överfallen för 1 och 4 och vrider runt vevaxeln. Då borde jag kunna knacka ner 1 och 4 och hona innan jag drar upp dom.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ja, det är ju ett bra sätt då kolvarna belastas på exakt det sättet dom är konstruerade för, men det kräver ju en hel del annat krångel innan man kommer dit.säter skrev:Det var därför jag rekommenderade fettsprutan.
Den är snäll mot kolvarna.
Man kan ju göra så för att pressa ur bromskolvar med, men då krävs det ju mindre meck, bara en adapter mellan bromsslang och fettspruta.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Det skedde en olycka med 2an (Ja, det lät lite perverst), så ett par ringar rök, men annars ser den fin ut!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Hakade kolvringarna i vändkanten?
Hur är skicket på övre kolvringsspåret?
Hur är skicket på övre kolvringsspåret?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Nej, det var jag som försökte ta en genväg. Kan undra hur många gånger jag klättrat upp och ner nu.
Spåret ser jättefint ut. Känner inte det minsta någon vändkant i loppet.
Spåret ser jättefint ut. Känner inte det minsta någon vändkant i loppet.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jag renoverade motorn i min hjullastare på plats.Kan undra hur många gånger jag klättrat upp och ner nu.
Idiotiskt, dessutom var det vinter.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Tack för dom goda orden sc3!
Så här är läget nu:
KOLV #2 ÅKTE UT AV BARA FARTEN. LOSSADE ÖVERFALLET OCH TRYCKTE UPP DEN. TYVÄRR SPRÄCKTE JAG TVÅ KOLVRINGAR FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP KOLVEN SÅ HÖGT SÅ KOLVRINGARNA GICK FRITT, SÅ INSÅG JAG ATT VEVSTAKEN INTE GICK UPP GENOM FODRET MED ÖVERFALLSBULTARNA FORTFARANDE HÄNGADE I VEVSTAKEN - OCH DÄR SATT DEN FAST.
UTAN KOLVRINGSKOMPRESSOR SÅ BLEV GICK DET SOM DET GICK FÖR ATT FÅ NER KOLVEN TILLRÄCKLIGT FÖR ATT TA BORT BULTEN. NU BÖRJADE UTMANINGEN.
ÅKTE TILL LILL-ICA:N I BYN OCH FRÅGADE TJEJEN I DISKEN OM DOM HADE NÅGON 3,5" KOLVUTDRIVARE, OCH VISST, DOM STOD BREDVID SURSTRÖMMINGEN. PASSADE KLOCKRENT! GENOM ATT MED DOMKRAFT UNDERIFRÅN, OCH KOLVUTRDRIVAREN OVANIFRÅN SÅ GICK DET JOBBA #3 UPPÅT. SATTE ETT REFERENSMÄRKE FÖR ATT SE OM DEN RÖRDE SIG NÅGOT. SATTE SPÄNN PÅ DEN MED DOMKRAFTEN OCH KNACKADE MED PLASTHAMMARE. KUL ATT SE DEN RÖRA SIG UPPÅT NÄR MAN FÖRSÖKER SLÅ NER DEN. HÄR TOG DET STOPP... ... OCH DÅ VAR DET BARA ATT TA TILL SÄTER'S METOD. TRYCKTE NER KOLVEN IGEN, HITTADE EN VÄL PASSADE STÅLBORSTE. SEN VAR DET KLART! #3 UTE! NU LOSSADE JAG ÖVERFALLEN FÖR VEVSTAKE #1 OCH #4. EN OTROLIG LÄTTNAD NÄR JAG NU MED LÄTTHET KUNDE ROTERA VEVAXELN MED ALUMINIUMJÄRN PÅ STARTKRANSEN.
#4 ÅKTE UT MED BARA FARTEN SÅ FORT VEVAXELN VAR ROTERAD 90° NU BLEV JAG STRESSAD. FRÅN NORR ÄR DOM PÅ VÄG ATT FLYTTA HEM, OCH FRÅN SÖDER SER DET MÖRKT UT! DET VAR BARA ATT GE UPP MED KOLVUTDRIVAREN FÖR #1. DEN ÄR HELT STUM.
MIN PLAN ÄR ATT GÖRA SOM PÅ BILDEN. SÅGAT TILL EN KLOSS OCH MED EN LITEN DOMKRAFT TA SPJÄRN MOT EN BALK TVÄRS FRONTLASTARENS ARMAR OCH FÖRSÖKA PRESSA. VAD TROR NI OM DET?
KAN JU ALLTID SÄTTA DET I SPÄNN OCH RITA ETT REFERENSMÄRKE. SEN ÄR DET BARA ATT VÄNTA.
FICK Å ANDRA SIDAN SNABBT PACKA IHOP PGA DET MÖRKA FRÅN SÖDER... TROR NI DET HJÄLPER ATT PRATA ALLVAR MED DEN SISTA?
Äsch, jag kände bara för att klämma ner min banjo i motorutrymmet när jag smorde banjokopplingarna på spridarna.säter skrev:Inte jag.Magnus_K skrev:Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? Ds
Så här är läget nu:
KOLV #2 ÅKTE UT AV BARA FARTEN. LOSSADE ÖVERFALLET OCH TRYCKTE UPP DEN. TYVÄRR SPRÄCKTE JAG TVÅ KOLVRINGAR FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP KOLVEN SÅ HÖGT SÅ KOLVRINGARNA GICK FRITT, SÅ INSÅG JAG ATT VEVSTAKEN INTE GICK UPP GENOM FODRET MED ÖVERFALLSBULTARNA FORTFARANDE HÄNGADE I VEVSTAKEN - OCH DÄR SATT DEN FAST.
UTAN KOLVRINGSKOMPRESSOR SÅ BLEV GICK DET SOM DET GICK FÖR ATT FÅ NER KOLVEN TILLRÄCKLIGT FÖR ATT TA BORT BULTEN. NU BÖRJADE UTMANINGEN.
ÅKTE TILL LILL-ICA:N I BYN OCH FRÅGADE TJEJEN I DISKEN OM DOM HADE NÅGON 3,5" KOLVUTDRIVARE, OCH VISST, DOM STOD BREDVID SURSTRÖMMINGEN. PASSADE KLOCKRENT! GENOM ATT MED DOMKRAFT UNDERIFRÅN, OCH KOLVUTRDRIVAREN OVANIFRÅN SÅ GICK DET JOBBA #3 UPPÅT. SATTE ETT REFERENSMÄRKE FÖR ATT SE OM DEN RÖRDE SIG NÅGOT. SATTE SPÄNN PÅ DEN MED DOMKRAFTEN OCH KNACKADE MED PLASTHAMMARE. KUL ATT SE DEN RÖRA SIG UPPÅT NÄR MAN FÖRSÖKER SLÅ NER DEN. HÄR TOG DET STOPP... ... OCH DÅ VAR DET BARA ATT TA TILL SÄTER'S METOD. TRYCKTE NER KOLVEN IGEN, HITTADE EN VÄL PASSADE STÅLBORSTE. SEN VAR DET KLART! #3 UTE! NU LOSSADE JAG ÖVERFALLEN FÖR VEVSTAKE #1 OCH #4. EN OTROLIG LÄTTNAD NÄR JAG NU MED LÄTTHET KUNDE ROTERA VEVAXELN MED ALUMINIUMJÄRN PÅ STARTKRANSEN.
#4 ÅKTE UT MED BARA FARTEN SÅ FORT VEVAXELN VAR ROTERAD 90° NU BLEV JAG STRESSAD. FRÅN NORR ÄR DOM PÅ VÄG ATT FLYTTA HEM, OCH FRÅN SÖDER SER DET MÖRKT UT! DET VAR BARA ATT GE UPP MED KOLVUTDRIVAREN FÖR #1. DEN ÄR HELT STUM.
MIN PLAN ÄR ATT GÖRA SOM PÅ BILDEN. SÅGAT TILL EN KLOSS OCH MED EN LITEN DOMKRAFT TA SPJÄRN MOT EN BALK TVÄRS FRONTLASTARENS ARMAR OCH FÖRSÖKA PRESSA. VAD TROR NI OM DET?
KAN JU ALLTID SÄTTA DET I SPÄNN OCH RITA ETT REFERENSMÄRKE. SEN ÄR DET BARA ATT VÄNTA.
FICK Å ANDRA SIDAN SNABBT PACKA IHOP PGA DET MÖRKA FRÅN SÖDER... TROR NI DET HJÄLPER ATT PRATA ALLVAR MED DEN SISTA?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.